Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 4676 ggr
johan
4/27/08, 12:51 PM

Mormor vs. farmor (och morfar och farfar)

Skiljer sig er och era barns relationer till mormor, farmor, morfar och farfar?

Om man googlar på "mormor" får det 50% fler träffar än på "farmor". "morfar" får lika många träffar som "farmor", men "farfar" får ännu mindre.

Vems ansvar är det både mor- och farföräldrar får träffa barnbarnet lika mycket? Bryr sig inte pappan lika mycket, eller är det mamman som oftare bestämmer sin vilja igenom om det finns olika önskemål? Eller är farmor räddare för att lägga sig i än vad mormor är?

Vad tror ni?

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
Elisabeth-J
4/27/08, 1:26 PM
#1

Jag tycker att det är båda föräldrarnas ansvar att låta barnet få träffa sina mor- och farföräldrar även om dom är skilda eler separerade. Jag tror att i många fall så har paret separerat och mamman har vårdnaden, pappan träffar barnet varannan helg. Paret är osams så den ena parten hjälper inte till med kontakten till den andra partens föräldrar. Jag har träffat många mammor som resonerar otroligt barnsligt och egoistiskt, tänker inte på barnets bästa, deras egen bitterhet går ut över barnet men det ser dom inte alltid för dom tror att dom gör rätt för sin egen skull. Det är så ledsamt och tragiskt när en part inte låter barnet få träffa den andra partens släkt osv. Det är barnet man ska tänka på och inte sig själv. Alla föräldrars ansvar är att se till barnets bästa, gillar man inte läget så måste man bita ihop och inte tänka eller agera egoistiskt.

Sen finns det ju andra orsaker också, för det är ju också mor- och farföräldrarnas vilja också att träffa barnbarnet. Min yngsta son har både farmor och farfar som är skilda, dom har han inte så mycket kontakt med eftersom intresset inte finns hos dom. Däremot har hans pappa fosterföräldrar som agerar som farmor och farfar och dom har en tät och fin kontakt. Även om vi är separerade så står jag i kontakt med dom för att Robin ska få träffa dom ofta och det är bra om barn ser att även om man är separerade kan man träffas och fika tillsammans t.e.x. Vi har en jättefin kontakt :) Robin och jag bodde grannar med dom i 9 år så han har träffat dom oftare är mormor och morfar.

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Annette
4/27/08, 4:51 PM
#2

Jag tror mycket beror på hur man bor och far/morföräldrarnas livssituation.

Vi bor väldigt nära både mm/mf samt fm. Ff är död sedan många år. Våra barn träffar mm/mf oftare än fm. De förstnämnda har mycket mer tid fast de arbetar, medan fm är sjukpensionär och en väldigt upptagen person.

AusaBausa
4/27/08, 9:24 PM
#3

tycker det är både föräldrar o mor-och farföräldrars uppgift att skapa en bra kontakt t sina barnbarn(mor o farföräldrar…

säger samma som #2 beror ju lite var dem bor..

nu har vi turen att bo nära alla 4 men morfar/farfar jobbar borta i veckorna och då blir det naturligt att de träffar mormor/farmor mer men de har samma härliga kontakt m alla 4. Samt att jag är evigt tacksam o ha mina föräldrar o svärförädrar…både för mina barns skull o för min egen skull…de ställer upp i alla lägen! MEn de säger också till om de inte kan..

DG
4/27/08, 10:08 PM
#4

Troligtvis kommer våran dotter vara närmast till farmor för hon bor ca. 2km från oss.
Mina föräldrar bor tyvärr i annat land, så dom kommer inte träffas mer en par ggr om året.
Farfar bor också i Sthlm men han och min man har inte så bra kontakt så jag vet inte hur det kommer bli.

sasha-
4/28/08, 12:30 AM
#5

De flesta av mina kompisar är mer för mormor än farmor, oftast är mormorn bullbakaren medan farmorn är lite mer stel. Det låter till och med snällare med mormor ju.^^

AnnaLundin
4/28/08, 1:45 AM
#6

Här är det framförallt geografin som styr hur mkt barnen träffar gamlingarna.

Mormor bor här i närheten och hjälper oss ofta och mycket. Morfar är död och begraven sedan mer än 10 år tillbaka (innan jag ens träffade maken).

Farmor och farfar bor 50 mil bort. Den försöker vi träffa så ofta det går, ibland blir det ofta, ibland med längre mellanrum. Det varierar.

Annons:
rakuLotta
4/28/08, 9:22 PM
#7

Ofta är det väl så att mammorna är mera hemma än männen och då kanske det blir naturligt att mamman träffar sina föräldrar mer än svärföräldrarna.

För oss så är det så att min mamma(mormor) har möjlighet att ställa upp som barnvakt mer än farmor som har gikt och börjar bli mer till åren och inte orkar. Dessutom har svärmor inte bil och det blir helt enkelt oftare mormor som hjälper till med barnvakt på sin lediga dag så att jag ska kunna jobba och slippa va hemma(jag och min mor jobbar ihop)

Försöker ändå se till att farmor får träffa barnen så ofta vi har möjlighet till, och datorn är ju kanon så till vida att jag ofta mailar och skickar bilder på barnen så att hon ska känna sig lika delaktig. (morfar är död sedan många år och farfar har inte träffat sina barnbarn speciellt mycket av andra orsaker.)

MIRJAMI
4/28/08, 11:04 PM
#8

Jag har alldrig haft dem broplemen eftersom min stora son bara hade mormor och morfar kvar i livet när han var liten. Sedan så hade han inte heller någon kontakt med sin pappa, men jag visste om att hans föräldrar var döda. Mitt andra barn har sin farmor kvar i livet. Henne brukar han försöka prata med i telefon då hon bor i ett annat land. Mormor som vi bara numera har kvar i livet träffar han lite då och då och han älskar henne över allt annat märker jag, då han sruntar i både mig och pappan då mormor är i närheten.

Det jag tror är att barnbarnen träffar mormor och morfar oftare än farmor och farfar. Så har det i allafall varit med mina vänners barn.

AnnaLundin
4/29/08, 2:03 AM
#9

Jag själv har träffat min farmor o farfar betydligt mer än jag har träffat min mormor.

geografiska skäl, återigen…

rakuLotta
4/29/08, 8:31 AM
#10

Kan oxå säga att jag själv hade mycket mer kontakt med min farmor och fARFAR ÄN MORMOR OCH MORFAR TROTS ATT VI BODDE I HUS PÅ SAMMA GÅRD SOM DE SENARE. sKÄLET VAR ATT MIN FARMOR OCH FARFAR BARA HADE MIG SOM BARNBARN. Min mamma har 5 syskon och det skiljer bara fem år mellan mig och min yngsta moster. Mormor var väl trött på småbarn när mamma kom och berättade att hon skulle ha barn. Mormor sa då att hon minsann inte skullle vara barnvakt.

Sen så var jag ju mycket hos mormor och morfar ändå men de höll ju på på gården och som barn var man bara med. Min farmor och farfar engagerade sig mycket mer, och jag var alltid hos dem varje lördag när mamma jobbade.

Det hänger nog mycket på hur mycket far eller morföräldrarna engagerar sig i sina barnbarn, hur kontakten kommer att bli. Inte hur ofta man träffar dom.

bumbimia
4/29/08, 8:18 PM
#11

Barnens mor/far föräldrar är mycket delaktiga i barnens liv. Jag är glad över att barnen har så fin kontakt med mormor, farmor, farfar.

Barnen träffar mormor minst 3 gånger i veckan och sover över ibland. Farmor/farfar träffar dom nästan varje dag.

Själv så har har jag bara minnen av min mormor, som tyvärr dog för 2 år sedan, vi hade en jättefin kontakt.

Far föräldrar vet jag inget om då jag aldrig har träffat min far.

AusaBausa
4/30/08, 2:32 PM
#12

har alltid haft bäst kontakt m mormor.(riktig bullmormor).vi sov över hos henne o hon passade oss massor när mamma läste/jobbade..

farmor o farfar har det varit väldigt skiftande kontakt mfrån  ingen till mkt, pendlat hela livet…ett val från deras sida…:-(

Zebben
4/30/08, 10:38 PM
#13

min dotters relation skiljer sig en del mellan farmor/farfar och mormor/morfar. Mina föräldrar bor nära och det underlättar när man ska träffas och min dotter träffar dem 1-3 dagar i vecka.

Hennes fm/ff bor på andra sidan stan och är dessutom sjukpensionärer och av den anledningen så hinner vi inte träffas så ofta + att de inte har samma fysiska möjlighet att passa och umgås med vår dotter.

Men Linnéa gillar båda sidor väldigt mycket just nu. Men vi får väl se om något år eller några år. Mina föräldrar är ju pigga och har möjligheten att gå promenader/åka på utflykter och hitta på mer än vad ff/fm kan göra.

Annons:
[Anna-N]
5/2/08, 3:55 PM
#14

Hos oss är det slumpen som avgör. Geografiskt sätt skiljer det 1,5 mil emellan mm/mf och fm/ff för våran lille.

Upp till toppen
Annons: