Annons:
Etikett17-juridik-försäkringar
Läst 1682 ggr
johan
4/13/08, 1:16 AM

Slopa inkomsttaket i föräldraförsäkringen

Moderaternas kvinnoförbund har kommit med ett förslag om att slopa inkomsttaket i föräldraförsäkringen. Det skulle i praktiken innebära att man som hemmavarande förälder får 80 % av sin lön, oavsett hur mycket man tjänar. Syftet är att få fler föräldrar att dela 50/50 på föräldraledigheten.

Vad tycker du? Är det ett bra förslag? Varför? Varför inte?

Personligen tycker jag det är ett utmärkt förslag! Man kanske kan argumentera att om man tjänar mer än 33 000 kr / mån så borde man ha råd att vara hemma ändå. Men jag tror få par praktiskt och mental klarar av att plötsligt ha en sänkt total inkomst på flera tusen eller tiotusentals kronor per månad. Då blir alternativet att den som tjänar mest är hemma minst. Och visst borde det vara en rättighet att kunna få vara hemma lika mycket med sina barn, oavsett var man bor? Jag tvivlar på att folk skulle flytta till ett mindre boende, sälja bilen eller flytta från jobba och vänner för att ha råd att dela på föräldraledigheten.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
AnnaLundin
4/13/08, 2:16 AM
#1

Jag håller med du…

Vi har inrättat vårt liv efter den inkomst vi har tillsammans, bor på gård och har djur. Det är liksom tanken att vi ska bilda familj här på gården också och låta barnen växa upp här.

Min man förlorar mer än 10.000/månad om han är föräldraledig som läget är nu, så jag har varit hemma merparten av tiden och är så fortfarande. Jag tror nog att vi hade tänkt annorlunda ifall ersättningen hade varit högre för min man. Vi är inte beredda att sälja gården och djuren bara för att han ska kunna vara hemma lite mer.

AusaBausa
4/13/08, 11:10 AM
#2

håller också med, alla har rätt t 80% av sin inkomst oavsett vad man tjänar…blir ju en fruktansvärd förlust i kassan om de högavlönade ska vara hemma för vård av barn o inte får ut sina 80%…man lever ju utifrån hur mkt pengar man får per månad…

Elisabeth-J
4/13/08, 11:58 AM
#3

Jag håller också med om det här, alla ska kunna ha samma förutsättningar att kunna vara hemma med sitt barn.

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Upp till toppen
Annons: