Annons:
Etikett04-barn-3-5-år
Läst 11610 ggr
Tina-A
2008-05-13 00:12

Tidiga läsare

Hur känner du för barn som lär sig läsa tidigt, säg vid 4års ålder? Din spontana reaktion på det?

Jag har läst mycket i skolan om föräldrar som, när barnen säger ett ord (ex mamma), skriver "mamma" på en lapp och ger till barnet. Så gör föräldrarna i och med att barnets ordförråd växer och lyckas sedan säga "bil", "docka", "kisse", "vovve", "banan", "gaffel" osv. Ord som är betydelsefulla för barnet skriver föräldrarna ner och ger till barnet. De lär sig då att läsa enligt helordsmodellen. De ljudar inte utan ser ordet som helhet, som en bild. Nästa gång barnet ser "vovve" skrivet i ett annat sammanhang kan barnet urskilja detta ordet och läsa det.

Läst om barn som kunnat läsa ganska bra vid 3 års ålder och sedan obehindrat läsa helt nya ord vi 4,5 år.

Är strävan efter att få intelligenta barn så stark att man bör göra detta med alla barn, eller är det överdrivet? Har läsning ens med intelligens att göra? (jag skulle säga nej). Man kanske vill att sitt barn ska verka smart eftersom de kan läsa så tidigt.. Hm..

Eller så vill man bara underlätta för barnet. En väldigt viktig del i dagens samhälle handlar om att läsa och förstå det man läser. Kanske lika bra att börja så tidigt det bara går (dessa föräldrar hade börjar vid 6månader eller 1år).

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Annons:
lisette
2008-05-13 00:38
#1

jag kunde läsa när jag var fem år gammal. det hela började när jag sa åt mamma att inte sagan var som hon läste. hon hittade på egna ord och gjorde den kortare.

fick gå i specialklass på svenskan för jag och ngr till hade kommit längre i läsningen.

AnnaLundin
2008-05-13 00:47
#2

Min mamma påstår att jag läste när jag var 4 år, jag tror snarare att jag kunde boken utantill…

Min äldsta dotter har alltid varit fascinerad av bokstäver - initierat av en mamma (jag) som saknade fantasi när jag skulle rita saker till henne. En bokstav är ju en symbol lika bra som en stjärna eller ett hjärta… Hon lärde sig skriva sitt namn på egen hand när hon var 2-3 nånting och ville gärna att vi bokstaverade ord åt henne så att hon kunde skriva när hon var 3-4.

Idag är hon 6 år och läser det mesta hon borde klara av, obehindrat. Hon skriver det hon vill skriva, fast frågar naturligtvis om stavning ibland (*varför är det bara ett L i Tulpan?* var dagens fråga…) Vi har inte puschat henne att lära sig detta men ibland gett uppgifter som fått henne själv att vilja lära mer. Pysselböcker med bokstäver och ord, t,ex.

Jag tror inte det har något alls med intelligens eller "superbarn" att göra. Vissa barn är tidigare med att läsa och skriva, andra med att spela fotboll eller rida.

Det som min dotter är sen med är toaletteriet, hon var över 4 när hon blev torr på dagtid och är fortfarande inte torr nattetid…

AusaBausa
2008-05-13 01:04
#3

Håller också m #2 att vissa har en viss kunskap andra har ngt annat man är bra på samt att vissa saker intresserar vissa barn vissa inte!!! Tycker att man ska spinna vidare på ngt barnet är intresserad av..oavsett ålder…

magma
2008-05-13 01:10
#4

#2: Hur menar du när du skrev:"Idag är hon 6 år och läser det mesta hon borde klara av, obehindrat."

Finns det sådant en sexåring bör klara av, rent "tekniskt" menar du? Jag undrar eftersom min son blev 6 i april och han kan absolut inte skriva, kan inte heller alla bokstäver i alfabetet. Och jag har aldrig tyckt att han varit efter på något sätt, eller att hans jämnåriga kan väsentligt mycket mer. Nu kanske din dotter redan går i förskoleklass? S börjar först i höst.

AnnaLundin
2008-05-13 10:11
#5

#4 - Det blev kanske lite tvetydigt… Jag menar att hon läser böcker som har åldersanpassat språk och innehåll. Och klarar av att bokstavera sig igenom de flesta inte alltför komplicerade ord.

Alltså inte att hon "borde kunna" detta utan att det hon klarar av ligger på "hennes nivå" utifrån den åldersgrupp hon tillhör.

Hon börjar förskoleklass till hösten.

Tina-A
2008-05-13 23:25
#6

Finns även förskolor som jobbar enligt den principen, att man skriver ner det barnen säger och ger till dem.

Läste om en tjej som "Vid 2 år och nio månader läste hon två-, tre- och fyraords meningar med förståelse. Vid 4 år och tre månader läste hon hela texter med gott flyt".

Ett annat barn jag läst om hade vid 5 års ålder läst över 100 böcker. Han kunde vid 3 år och sex månader läsa nya ord utan problem. I 3e klass läste han med samma läsförståelse som en elev i 6e klass, men med betydligt snabbare hastighet.
(plockade ur min studenlitteratur - "språkstimulering".)

Tycker inte man ska stressa barnen eller pusha dom att lära sig läsa tidigt om de själva inte hyser ett starkt intresse. Men kanske inte heller låta dom få lära sig lika mycket som dom vill heller, om dom har ett enormt intresse. Jag tror då att många barn kan bli uttråkade av skolan när de andra eleverna i 1an lär sig läsa och skriva och det går långsamt, medan 1 barn redan läser som ett barn i 3an. Var sak har sin tid tycker jag.
Tycker dom att det är så roligt kommer dom att bli väldigt goda läsare ändå.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Annons:
MIRJAMI
2008-05-14 02:26
#7

Barn är olika. Vissa barn lär sig läsa tidigt och vissa senare. Sedan så har ju alla barn en stark sida. Min stora son hade svårt att lära sig att läsa, men det gör han nu iallfall. Han är otroligt ducktig på att rita bilar vilket han älskar.

Sweetelle
2008-05-14 22:00
#8

Jag tycker det är kul när barn är tidiga med sånt här, men jag tänker (som den skolhatare jag alltid varit) Stackars ungar, de kommer få fullständigt nog av detta i 12 år framöver… varför börja så tidigt med sånt här…

Men metoden att lära dem hela ord skall ju vara mycket bättre iaf.

SussiF
2008-08-02 02:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Min dotter, Saga, har alltid varit nyfiken och frågvis. Det gäller allt inklusive siffror och bokstäver, så jag har svarat på hennes frågor så gott jag har kunnat och hon har idag, vid 4,5 års ålder ett vääääääldigt stort ordförråd som hon använder från morgon till kväll.

Hon har nyligen börjat skriva, hon tycker det är kul att skriva mitt nam, sitt eget namn och namnen på dom som bor här i närheten. Jag har varken pushat ett tvingat henne att göra något beträffande inlärning av bokstäver och siffror. Hon vet vad alla bokstäverna heter, det har hon kunnat i över ett år, hon räknar obehindrat till 12 och med lite hjälp kommer hon till 20, det tycker jag är bra. Vill hon lära sig mer så hjälper jag henne.

                    

murderdolls
2008-08-04 16:50
#10

Jag läste när jag gick på dagis (4år). Fröknarna hävdade att det var något fel på mig för att jag inte ville vara ute och leka, jag låg istället under soffan med en bok och läste. Kunde dock inte skriva förrens jag var 5½år :)

Upp till toppen
Annons: