Annons:
Etikett05-barn-6-12-år
Läst 2227 ggr
magma
5/13/08, 1:04 AM

Behöver "börja skola" råd!

Sonen blev 6 år i april, och ska alltså börja förskoleklass i höst. Skolan är mellan 8:20-13, och behöver man det så finns fritids från 06 innan skolan, samt från 13-18 efteråt. S kommer antagligen aldrig behöva fritids före skolan, men däremot någon timme efteråt, och någon enstaka gång till 16.

Vi bor på landet och har under 2 km till närmaste "uppsamlingsplats" som det kallas (det är 1,5 km dit med mörk skog på bägge sidor på en 70 km/h grusväg, där folk kör som tokar), och det innebär att vi kommer få skjutsa honom till korsningen där han kommer få kliva på en skolbuss modell mindre- kl **07:10!!!

**Därefter kör bussen omkring på småvägar i *en timme*, trots att det bara är 10 minuters körväg från där han kliver på till skolan. 

Det jag egentligen vill fråga är till er som har lite större barn:  är vi knäppa som tycker att det inte är OK att sexåringar ska få sitta i över en timme på en buss? Han kommer inte veta ens var ska kliva av, och av chauffören väntar jag mig inte mycket… Han har bl.a sagt åt min sons tremänning (11 år) att hålla käften när han undrade varför bussen åkte ifrån dem en gång.

Jag inser att han är större än vi tror, men ändå känns fel att släppa kontrollen så helt och fullt. Är det att överreagera att skjutsa honom till och från skolan första året? Eller sätter alla andra sina sexåringar på en skolbuss kl 7 på morgonen istället för att skjutsa dem? Om man nu har möjlighet dvs? Jag jobbar natt och mannen 3-skift, så vi HAR möjlighet att skjutsa.

3-4 dagar/veckan kommer ju lillasyster gå på dagis en liten bit bort från skolan, och då kommer han ju försås åka med oss- när vi ändå åker. Men de andra dagarna? Bara att skjutsa honom från/till vägskälet kommer ju bli 6 km/dagen, det blir knappt två mil mer en gång/veckan om han får skjuts. För oss skulle det kännas bättre om han först fick vänja sig vid skolan och hela den världen innan han fick börja åka skolbuss kl 7 på morgonen, men är det att göra honom en otjänst att skjutsa honom? Han skulle vara osäker och rädd och jag vill ta hänsyn till det- samtidigt som jag inte kan skydda honom hela livet så vill jag inte låta honom härdas riktigt ännu…

Jag känner bara att barn idag tvingas bli så vuxna så snabbt, och vill gärna låta honom få mogna i sin egen takt!

När jag växte upp blev jag hämtad på gårdsplanen åk 1-3, därefter fick vi gå 50 meter ned till vägen. Först från åk7 blev det stor skolbuss från landsvägen 4 km bort. Då sattes barnens säkerhet och trygghet i större fokus, idag är det enbart ekonomin som är rådande.

Förlåt för ett långt inlägg! Det är så mycket som snurrat runt sista tiden i huvudet, så jag behövde "spåna ut det" med er.Glad

Annons:
Elisabeth-J
5/13/08, 3:02 AM
#1

Som förälder har man rätt att känna sig trygg med barnets skolväg så jag tycker att du ska kontakta berörda parter som har hand om skolskjutsarna och berätta om din oro, hur den andra killen blev behandlad av chauffören osv. Däremot kan det vara svårt att kräva mindre tid i bussen då dom har sina körcheman och ska hämta på flera ställen. Men dom 2 km tycker jag ju att det borde ordnas för det är ingen bra väg för pojken att gå hem på. Han är för liten för att krävas att han ska klara det själv.

Hoppas att det ordnar sig!

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

SweGizmo
5/13/08, 3:02 AM
#2

Vi hadde exakt samma "problem" när jag och mina syskon var små, vi bodde 3½ km från skolan, 1 km var grusväg så den kunde man gå, men när man kom till vägen så var det miniskolbuss som gällde. den skolbussen åkte också omkring i ca 40 min innan man kunde gå av på skolan. bussen stannade dock exakt vid skolan och såg till så att alla kom av, så där behövde man inte vara rädd att man inte kom av.

jag var 8 år när jag började och min lillebror 6 år, även min lillasyster började åka när hon var 6 år.

oftast så var det trevligt att åka skolbussen, man träffade sin kompisar där och man kunde sitta och prata osv:) barn är lättroade så att säga:)

Min blogg: SweGizmo.se

AusaBausa
5/13/08, 9:40 AM
#3

Våra barn åker också långtur innan skolan börjar trots vi har bara 4km t skolan, o vår buss går 7:15…våra barn har alltid åkt buss från första skoldag…första dagen åkte jag med dem bara för att kolla hur det var…

Våra barn trivs att åka buss o som #2 skriver, dem gillar att sitta o prata m sina kompisar o dyl. De väljer tidig buss istället för att  åka bil med mig dem dagar jag ändå kör förbi skolan i "rätt" tid…

Jag hade som #1 tagit kontakt m ansvarig för skolbussarna o berättat hur du känner(har jag gjort o de har iallafall tagit emot det bra o berättat för chaufförerna…). Du ska ju känna dig trygg m barnens väg t skolan…

magma
5/13/08, 10:06 AM
#4

Vi får väl börja med att skjutsa (de 1,5 km till påstigningsplatsen ska vi förstås skjutsa honom, dit får han inte gå själv!) till/från skolan en period, jag antar att han själv kommer säga till om och när han vill åka buss.

En annan sak är att det på bussen inte finns någon annan som är i hans ålder utan bara äldre barn, från 11 år och uppåt. Hans bästa kompis skulle ha åkt bussen om det inte vore för att han kommer ha fritids både före och efter skolan varje dag. Så han kommer alltså inte känna en kotte på skolbussen.

Tack för era synpunkter!!

AnnaLundin
5/13/08, 10:32 AM
#5

Jag hade inte låtit mitt barn sitta en hel timme på skolbussen när det är såpass nära.

Men jag kan väl på sätt och vis förstå att de försöker samordna skolskjutseriet litegrann.

Vi har lite liknande läge, fast det är lite mer självförvållat. Här igenom byn går en linjebuss som till 90% är skolbuss - den går bara på skolbusstider men andra får åka med. Den bussen går förbi den skola våra barn hade hamnat i om vi följt kommunens indelning. Vi bor dock på på gränsen till den skola vi valt, har lika långt till båda. (7 km ungefär) Det innebär att våra barn inte får skolskjuts hemifrån, men man har erbjudit att vår dotter får kliva på skolskjutsen på den plats som är närmast här. Det är ca 2 km bort. Och vi kommer nog acceptera det om det är rimliga tider det handlar om, så det inte blir som i ert fall. Första åren får vi skjutsa henne ner dit, tills hon blir stor nog att klara av att cykla själv längs skogsvägen.

magma
5/13/08, 6:20 PM
#6

#5: Tack för ditt svar. Då vet jag att jag inte har helt orimliga känslor kring detta- när det finns fler än jag som funderar likadant menar jag.Flört Vi har drygt 6 km till skolan, kanske närmare 7.

Annons:
martdat
5/16/08, 9:52 AM
#7

jag hade ifrågasatt vad de pyzzlar med. allt handlar om pengar för SOB numer, 1 timme på bussen tycker jag är orimligt. skulle knappast cheferna som lagt upp turen finna sig i själva. vad lagen säger vet jag inte men ring skolverket och tala med en handläggare, När det gäller 2 km gränsen så ska hänsyn tas till trafikförhållandena, de kan inte tvinga barn att gå 2 km om det är direkt olämpliga trafikförhållanden,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

magma
5/16/08, 11:50 PM
#8

Jag vet att barnet kan bli hämtat vid hemmet om vägen klassas som "farlig väg", så jag ska försöka ta reda på exakt vilka kriterierna ska vara. Men ändå så ändras ju inte restiden. Det lutar åt att sonen kommer bli skjutsad av oss hela vägen till skolan ett bra tag.

Tom
5/20/08, 2:54 AM
#9

Om det bara är tio minuters väg till skolan skulle jag nog inte tveka att köra honom hela vägen eftersom det är så lite extra tid i förhållande till den tid ni ändå måste lägga ner på att skjutsa honom de första två kilometrarna.

magma
5/20/08, 5:00 PM
#10

Nej, precis. Det jag funderade på var om han missade något, tänkte på erfarenheten av att lära sig bli lite mer självständig, åka buss med andra skolbarn osv. Men jag antar att det hinns med, det är ju några år kvar att gå i skolan om man säger så…Räcka ut tungan

Tusen
6/19/08, 2:58 AM
#11

Mina tre barn hade, då de var små, c:a 2,5 km till skola och förskola. Då skolan började kl.8.20 fick de gå ut till bussen som gick 7.10. Det var tufft och jag försökte skjutsa dem till skolan då jag kunde. Men efter att ha åkt c:a ett halvår tyckte dom att det var roligt att åka i bussen. Trots att de fick gå upp mycket tidigare. De gillade "sin" bussschaufför som tog jätte god hand om dem. Han hälsade alltid på dem med deras namn och var alltid trevlig.

Värre blev det sedan då de började mellanstadiet. Då ville kommunen att de skulle gå 3,5 km till busshållplatsen för att sedan åka 7 km till skolan. Att gå 3,5 km innan man kommer till busshållplatsen är tufft då det är mörkt ute och varken gatuljus eller hus finns längs vägen. På högstadiet var de dessutom tvugna att gå under vintermånaderna i snö och mörker. Livsfarligt.

spindelfot
6/21/08, 12:48 PM
#12

Det låter helt vettigt att skjutsa honom tycker jag! Ifall man har möjligheten att låta barnen mogna i lugn och ro ska man ju ta den. Låter ju som att det både skulle bli knepigt att få ihop det med tid och ork att passa den där skolbussen, samtidigt som det skulle vara rätt jobbigt för honom..

Ofta så blir barn mer självständiga och lugna ifall de får göra saker i sin egen takt.. tycker jag själv, enligt mina erfarenheter.

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

pyromanen
6/22/08, 8:43 PM
#13

Vi har nästan exakt samma problemställning. 1,5 km till bussen (en vändplan ensamt i skogen) och så är vi "först och sist" på turarna så ungerna skulle behöva åka hela socknen runt. Har två döttrar som är 12 och 14 nu och de har vi skjutsat hela tiden eftersom vi ändå skullat ner till dagis med lillebror som liksom din son är 6 år nu och börjar förskolan nu till augusti -vi har altså anpassat dagistider och arbetstider (flexmöjligheter som tur är) efter skolan.  En timme  är du dessuom mycket längre tid för ett barn än vad det är för oss, så det tycker jag inte är rimligt att de ska behöva om man har möjlighet att lösa det på annat sätt.

Äldsta dottern har dessutom börjat högstadiet och det innebär att de slutar skolan 14,30 och då åker de en buss därifrån till lågstadieskolan på landet där de sen ska byta och åka hela socknen runt. Det innebär att hon blir avsläppt i skogen 1,5 km hemifrån kl 16.00. 1,5 timme buss + 15 minuters promenad för att ta sig 13 kilometer! (tar 15-20 min med bil).

Annons:
magma
6/23/08, 1:43 AM
#14

#11+12: Ja, det återstår att se- han kanske själv kommer fram till att han vill åka bussen efter ett tag! Men som det känns nu så skjutsar vi ett tag, även de 1-2 dagarna/veckan som lillasyster är ledig från dagis.

#13: Hej igen Pyromanen:) Det är fruktansvärt irriterande- och frustrerande- att inte barns och familjers tid värderas högre, än att en tur på några få km ska behöva dras ut i timtal. Dessutom orsakar det både oro och en massa jobbiga funderingar, åtminstone för min del nu när sonen inte har hunnit börja skolan ännu- bara det är en omställning som känns fullt tillräcklig än att man ska behöva grubbla runt skolskjutsen också!

Det kommer heller inte finnas något annat barn som han känner eller är jämnårig med på bussen och vi kommer ju ändå få lov att möta upp vid bussen eftersom det är 2 km hem mitt ute i bushen. Häromveckan syntes en björn här i trakten, en vildsvinsflock på ca 20 djur rör sig här och har så gjort i ett par år nu- och varg är ingen ovanlig påhälsning längre… Sedan må de vara hur ofarliga som helst, jag släpper ändå inte mina barn ensamma genom skogen med sådant sällskap.

Tack för alla svar! Det är intressant att se hur andra har det och hur ni har löst det.

Mia-
6/30/08, 11:15 AM
#15

Jag skulle aldrig låta min 6 åring åka buss själv. om jag inta var absolut tvungen!!

Animalen
7/2/08, 12:14 AM
#16

Jag fick åka skolbuss när jag var 6 år. Men då hade jag en kompis som då gick i andra klass & tog hand om mej hela vägen

_________________

Månen frågade mig

- Varför gråter du

Jag svarade:

- Vad skulle du ha gjort om himlen lämnat dig

magma
7/2/08, 1:26 AM
#17

Mia-: Jo, det är väl på ett ungefär så jag också känner. Det är visserligen en buss modell mindre, en sådan där liten, vit skolbuss/bil men han känns ändå inte mogen nog att fixa det ännu. Ska ringa kommunen om skolskjutsen senare i sommar, och få mer klara besked om vad som kommer gälla. Om man som Animalen skriver har en kompis som vet rutinerna, och som kan ta hand om en, så skulle det ha varit bra- men så förspänt kommer han tyvärr inte ha det:/

kalleankasmormor
7/10/08, 12:49 PM
#18

Självklart skall du skjutsa honom om du kan och vill!!! Vi bor som ni och har haft liknande problem. Fast vi fick inge skolskjuts alls i början - först efter en massa tjôt! Följ det som känns naturligt och sunt för DIG - bry dig inte så mycket om hur du kanske skulle göra.

India
7/13/08, 9:33 AM
#19

Och vi bor då istället för nära skolan! Min son vill åka skolbuss men får inte trots att bussen passerar ute på stora vägen. Snacka om trög byråkrati….Lyckades tjata mig till att han får åka med ibland men då synnerligen på nåder. Men du TS ska såklart skjutsa din kille om det känns bäst för er!

magma
7/13/08, 10:52 AM
#20

Tack båda två för era svar:) Nu är det bara en månad kvar innan det är dags, jag undrar vem som funderar mest på skolan- sonen eller jag!

Annons:
parsley
7/19/08, 9:14 PM
#21

Har du möjlighet att skjutsa så gör det. Som gammalt skolskjutsbarn så kan jag inte påminna mig endaste liten positiv erfarenhet med att åka skolbuss. Självständig måste man kunna bli på något annat sätt än att åka skolbuss.

MagArne
7/22/08, 12:56 PM
#22

Det här hör väl kanske inte riktigt till tråden men jag ska ev. börja köra en liten skolbuss i höst.

Ska faktiskt bli riktigt kul så jag hoppas jag får jobbet. Men jag ser här att många är oroliga för de minsta barnen, vilket nog jag också hade varit som förälder. Jag vill ju göra mitt bästa för att lindra oron så hur tycker ni att skolskjutsen ska vara och inte ska vara?
Ni kanske t.o.m. känner till några knep andra chaufförer gör för att göra resan lugn och behaglig?
Lite musik och roliga historier rorar de flesta kanske?

[tiiia]
7/23/08, 6:47 PM
#23

kan ni inte helt enkelt skjutsa honom till skolan om ni nu ändå skall skjutsa honom till busshållsplatsen? tog ju bara 10 min skrev du ju :)

magma
7/29/08, 11:10 PM
#24

#21: Jo, det blir att vi kommer skjutsa honom, så länge det känns bra för honom själv att vi gör det.

#23: Att jag/vi funderade över om vi skulle skjutsa eller ej hade enbart med sonens bästa att göra, och överhuvudtaget inte vad som skulle passa oss vuxna- utan vad som skulle vara den bästa lösningen för honom. Nu skjutsar vi och ser vad som händer om ett eller flera år:) Vad gäller det praktiska: om vi ska åka till skolan på morgonen och sedan hem, till skolan och hämta och sedan hem igen så blir det 2 mil/dag. Det är ju 70-väg, och 10 minuters bilresa kommer man en bit på om det inte är i stadstrafik:) Vilket i runda slängar blir 100 mil extra/år, om man räknar på ca 1 dag/veckan då hans lillasyster inte ska till dagis på samma ort. Men det blir ju så fördelat så i plånboken märks det inte nämnvärt- fast för miljöns del så är det väl ingen hit direkt.

#22: Jag för min del skulle se det som en stor trygghet om föraren av skolskjutsen verkligen personligen ser till att A) barnet kommer in i bussen och får på sig bältet, kanske bara genom en allmän, muntlig påminnelse eller hur det nu ska gå till. B) Att föraren ser till att barnet kliver av bussen på rätt ställe och ser till att det tryggt kommer inom skolans område/grindar och över eventuella övergångsställen.

Tack igen för allas svar!

Andreassons
9/2/08, 4:31 PM
#25

Jag vet att traden ar gammal men jag fastnade i diskussionen. Mina barn kommer kanske snart att fa aka skolbuss for att skolan ska flytta.

En stor fordel med att skjutsa sina barn ar att man hinner traffa froknarna varje dag och kan latt utbyta nagra ord.

Satter man barnet pa en buss, blir det inte lika naturligt.

Hur har det blivit? Kanns det bra att skjutsa honom?

Ingeborg

magma
9/2/08, 10:06 PM
#26

Hej Ingeborg!

Ja, det känns bra att ha valt att skjutsa. Som du säger så skulle det kännas väldigt konstigt att inte kunna gå in och säga bara "hej, nu är S här" eller tvärtom- fråga vid dagens slut "nu hämtar jag S, har allt gått bra idag" osv. Det blir nog såhär under hela hans år i förskoleklassen, så får vi se när han börjar ettan hur det känns då. Skulle han åka buss hem idag så skulle han få sitta på bussen i 45 minuter trots att det bara är några få kilometers väg hem.

Upp till toppen
Annons: