Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 3993 ggr
AnnaLundin
5/19/08, 5:02 PM

Avslag på udda namn...

Det finns tydligen ingen hejd på vad föräldrar tycker att deras barn ska kunna heta. Ibland kan man kanske tycka att de är petiga på skatteverket, men i det flesta fall så gör det nog inget att det finns någon som sätter ner foten vid namnval…

Det senaste är ett barn som inte fick heta Pripps… (länk)

Har tidigare sett ett gäng namn som fått avslag, t.ex Brunstgnägg… Ska se om jag kan hitta länken till dessa igen.

Annons:
Telefonkontakt
5/19/08, 5:14 PM
#1

  En del föräldrar är lite speciella..

Vi sitter och vill att vårt barn om det blir en flicka ska få heta Elva och det kanske inte går igenom. Annars så får det bli Älva.. Men det är inga farliga namn?

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

DG
5/19/08, 5:25 PM
#2

Elva och Älva tycker jag låter ganska okej.

Var ju en flicka som fick heta Metallica förra året…

magma
5/19/08, 9:11 PM
#3

Hade förut en arbetskamrat som hette Elvan:)

Telefonkontakt
5/19/08, 9:32 PM
#4

#3 jag har en bekant som heter Älva, hon fick inte heta Älvan. Hon bytte namn

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

rakuLotta
5/20/08, 3:12 PM
#5

Det är lustigt det här med namn. Många  föräldrar vill vara så originella och hitta ett så ovanligt namn som möjligt medans barn ofta vill vara så mainstream som möjligt. Jag heter Ann-Charlotte, inte så ovanligt kan tyckas… men jag var riktigt sur på mina föräldrar att jag inte fått ett "vanligt" namn.. ville hetat typ Johanna eller jessika eller nåt som många andra hette då. Därför blev det Lotta, jag själv som kallade mig för det …

Vi ville ha korta namn på våra barn så att det inte skulle bli förkortningar av dem. Det blev Arvid och Alva. Så fort Arvid började skolan så fick han ändå ett smeknamn::: ARVE!!! Barn är ju roliga… de bara vill ge smeknamn.. det är Fille,Ville, Emme,,Acke, Sebbe….

Frågade Arvid vad han själv tyckte om sitt  smeknamn… han sa att han tyckte det var sådär… men de fick väl kalla honom för det om de ville…

Det är ju dock inget öknamn, det är hans riktiga, bra kompisar som kallar honom det så då är det väl OK. Det är ju bara så lustigt att det inte blir som man själv tänkt sigGlad

JohannaMax
5/20/08, 6:13 PM
#6

Norma heter Norma

Känns som ett normalt namn men ändå ovanligt, finns bara tre i sverige.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Annons:
kicki80
5/21/08, 11:44 AM
#7

Tuvalisa är väl också ganska ovanligt namn?

Elisabeth-J
5/21/08, 2:21 PM
#8

När jag fick min yngsta son Robin så var det ett par som fick en flicka som heter Robinette, det måste vara väldigt ovanligt :)

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Loove
5/22/08, 1:55 AM
#9

Ja men tänk Lena Philipssons son Noa Månfare hur gick det igenom egentligen. :)

Min sambos dotter heter Catalina, det är hon ensam om i sverige som tilltalsnamn tror vi.

Det roliga med det är att jag har en kompis i USA som också döpte sin dotter till Catalina, det långt innan jag träffade min sambo.

Det finns någonting som heter Catalina Island, en ö utanför Los Angeles kust, jättemysigt är det där. Man tar sig fram med golfbil och deras enda supermarket har en känsla av grekisk matbutik (storleksmässigt)

Telefonkontakt
5/22/08, 2:06 AM
#10

#9 Nej, det finns 175 med Catalina som tilltalsnamn i Sverige. Funkar inte att länka.. men gå in på www.scb.se oc leta rätt på namnstatistik så kan man söka själv hur många som heter vad

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

AnnaLundin
5/22/08, 5:52 PM
#11

#9 - Månfare är ju inte direkt ett namn som väcker anstöt. Så det är nog inte så konstigt att det godkändes.

Upp till toppen
Annons: