Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 5499 ggr
MIRJAMI
2008-05-20 19:18

Blöjor

Har märkt på det senaste att det finns en himla massa olika blöj märken. Han facktist börjat att testa de olika sorterna. De är ju ochså så att det är olika priser på dem. Har märkt att den dyraste är inte bäst. Vad har ni för erfarenhet ut av blöjor?

Annons:
Elisabeth-J
2008-05-20 21:34
#1

När dom stora grabbarna var små så fanns det bara dom klassiska snibblöjorna och T-blöjan.

Robi var väldigt allergisk när han var liten, den enda sort han tålde var Pampers. Provade mig fram länge men insåg att det var det enda märket som han tålde utan att få allergi. Jag tyckte att Pampers också var bra i övrigt. Lite skillnad mot dåtiden blöjor med ständiga läckage :)

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

lisette
2008-05-20 22:39
#2

vi kör på liberos. vad jag tycker är väldigt dåligt är att det inte finns provförpackningar.

att gå och köpa ett helt paket för ca 100 kr o sedan inte blöjan funkar är ju verkligen att kasta pengarna i sjön.

och vad jag har funderat på senaste tiden är varför up&go blöjorna kostar lika mkt som snibblöjorna MEN innehåller typ bara hälften så många.

FerretCrow
2008-05-21 00:08
#3

huggies har jag hört från flera ska vara jätte bra. det är ju det största blöjmärket i usa oxå sen är dom billiga. här hemma har vi ju en kille som är så himla liten att vi ännu inte kan använda dom men det står förpackningar här hemma och väntar=)

MIRJAMI
2008-05-21 00:30
#4

Hugies var jag ochså och köpte idag. Pampers var jag inte nöjd med. Lidh och Netto tycker jag har haft bar blöjor och för bra pris. Ska testa Libero när jag hinner. Min stora hade bara Libero och Pamppers, men det fans inte så många olika sorter då, som var bra.

FerretCrow
2008-05-21 00:37
#5

#4 Libro gillar inte jag heller men pampers newborn är helt okej. men tyvärr måste vi köra på libro några dagar nu för eftersom jag bor i en mycket liten by så får inte affärerna så super mycket leveranser på vissa saker. och självklart va ju pampers slut idag då jag skulle inhandla det.

DG
2008-05-21 00:53
#6

Jav använder Coops blöjor, funkar jättefint för oss.

Annons:
AnnaLundin
2008-05-21 23:49
#7

Här har använts Libero från start till mål på alla barnen (bortsett från en period i början för "ettan" då vi hade tygisar på dagtid). De är svensktillverkade och har fungerat utmärkt till våra barn.

Skulle inte falla mig in att använda ett blöjmärke som har lotion i blöjorna (VARFÖR???) och som använder sminkade (svart mascara) bäbisar i tv-reklamen. NEVER!

Susanne
2008-05-23 11:03
#8

Vi har provat alla sorter.
De enda som sitter bra så att fästet inte skaver mot benen och är torrast och läcksäkert på vår tjej är Libero.
Nu när jag funderar bakåt hade jag bara Libero till de stora tjejerna också…hmm, kan det vara så att Libero passar tjejer bättre??? bara en fundering sådär…

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

johan
2008-05-23 18:09
#9

Vi har provat flera. Vi började med Pampers, mest för att jag har Proctor & Gamble som kund och hade en relation till varumärket därför. Men vi tyckte själva blöjan luktade rätt illa, även som oanvänd. Då bytte vi till Libero. Dom var jättebra.

För någon månad sedan provade vi Huggies. Just kombinationen av att de är ganska mycket billigare och att vi hört många som varit nöjda med dom gjorde att vi provade. Tycker faktiskt dom har fungerat bäst hittills.

Huggies blöjor är tunnare än Libero (Meja väger ca 7 kilo) och sitter bättre på henne. Tycker även det läcker mindre vid benen vid riktiga bajsexplotioner…

Coops egna märke har vi inte provat. Av princip är jag emot att de ger sina egna märken de bästa hyllplaceringen och prismässigt försöker konkurera ut andra varumärken. Vill inte stödja det.

Blöjor är svindyrt ja, men varken tillverkarna eller butikerna gör vinst på dom. Faktum är att de ofta gör förlust. Däremot är barnfamiljer extremt viktiga kunder så därför säljs de billigt ändå. Däremot tillbehör som baby wipes etc tjänar de mycket pengar på.

Att tillverka blöjor är vansinnigt dyrt dels för att superabsordenterna i blöjorna är dyra material, men också för att det ligger otroligt mycket forskning bakom. Det får liksom inte hända att barnen blir allergiska av blöjorna. Då är den tillverkaren helt körd.

Proctor & Gamble tillverkar Pampers, Pringles och Gillettes rakhyvlar och rakblad. Konstig kombination kan man tycka, men det finns faktiskt en tydlig koppling. Någon som kommer på vilken? :)

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Carolus
2008-05-27 14:54
#10

Jag använder tygblöjor dagtid och engångsblöjor nattetid och är supernöjd med Libero. Sitter bra, inget skav och bra uppsugningsförmåga.

FerretCrow
2008-05-27 15:16
#11

#10 är det inte jobbigt med dessa tygblöjjor?

AnnaLundin
2008-05-28 00:24
Susanne
2008-05-28 12:09
#13

#9, kan inte komma på "den röda tråden"…upplys mig är du snäll.

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

Annons:
johan
2008-05-28 16:46
#14

#13: Blöjor är extremt förenklat pappersmassa som pressas. Pringles är potatismos som pressas till chips (därav den "perfekta" formen). Rakblad är stål som pressas. Plötsligt blir Pringles lite mindre lockande nu när man vet att de hör ihop med blöjor. :)

det är ju SCA som gör Libero, så där finns också en tydlig koppling till pappersmassa i alla deras produkter.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

lisette
2008-05-28 18:08
#15

#14 haha ja den var ju inte alls långsökt… ;)

Believer
2008-05-30 09:39
#16

#3. Huggies har små blöjor, 2-4 kg. Har ni testat dem?

FerretCrow
2008-05-31 19:03
#17

#16 som jag skriver i det inlägget du svarar på så är han för liten, så dom passar inte. han väger nu 3300g men har så spinkiga ben så det är där dom inte passar

Zebben
2008-06-01 00:56
#18

Har kört med Libero till min dotter ända från dag 1. Har iof inte provat så många andra. Pampers sitter sämre och luktar väldigt mkt kiss om dem.

Gillar Libero starkt, så vi kör vidare på det. Att de kostar en slant är ok, det är ju så kort tid som blöja används.

[Anna-N]
2008-06-02 23:08
#19

Jag kör Libero o Pampers till min son. Har även provat "lågbudget" variant (Bumbo???) och de var ingen märkbar skillnad i "funktionen" mot de dyrare blöjorna.

lisette
2008-06-03 02:04
#20

jag köpte willys blöjbyxor. totalt värdelösa!

Annons:
MIRJAMI
2008-06-04 00:25
#21

# 20 Jag köpte de med vid ett tillfälle och var absolut inte nöjd, så jag kan bara hålla med dig……

Mia-
2008-06-05 12:30
#22

Pröva Lidhl's blöjor. Jag har använt dem på båda mina pojkar och tycker de är bättre än både Pampers och Libero. Och så kostar de ju bara hälften så mycket!!!

lisette
2008-06-05 17:21
#23

#22 handlar aldrig på lidl o vettetusan om jag orkar stanna där bara för att köpa blöjor, men jag har oxå hört gott om dem.

Tejos
2008-06-09 11:27
#24

På BB så bjuder de på Pampers här i stan (Uppsala) så det började vi med. Testade sedan Libero och Huggies när vi kom hem men tycktte inte att någon av dem var lika bra som Pampers.

Lite synd att Pampers är dyrast och de har ju inte en massa rabbatkuponger som Libero heller. Men tycker ändå de är så pass mycket bättre att vi fortsätter med dem Glad

FerretCrow
2008-06-09 18:11
#25

#24 jag fick rabbat kuponger från förlossningen på pampers så det finns men inte lika ofta och mycket. och pampers tycker jag är mest läck säkert=)

MIRJAMI
2008-06-10 03:32
#26

Jag tyckte om Pampers en gång i tiden…det var när min stora som var liten, men nu tycker jag att kvalitem hade blivit sämre. Jag köper för det mesta  blöjor från Lidel och Netto.

magma
2008-06-11 01:50
#27

#9: Görs det ingen vinst?! Undrar vad de skulle kosta isådanafall.Förvånad Ett pkt Liberos kostar 135 kr i "min" ICA-butik:(

Annons:
FerretCrow
2008-06-11 01:56
#28

#27 det beror ju på vad det är för libro blöjjor newborn kostar 29kr hos mig

Tejos
2008-06-11 10:07
#29

#28 Det kan inte stämma! 29kr? Hur många blöjor är det i den?

Elisabeth-J
2008-06-11 11:25
#30

När mina äldsta barn var små så arbetade sambon och kompisar på en blöjfabrik så jag hade gratis blöjor hela deras blöjperiod och gratis tvättlappar, bindor och tamponger.

När man sen skulle börja handla det i butiken igen fick man en smärre chock, fy vad allt var dyrt! Men det är ju nödvändiga förbrukningsvaror så det är väl som med bensinen, det vi verkligen behöver det ska kosta!

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Believer
2008-06-11 11:46
#31

#29. Har för mig att "Newborn" ine är så mkt dyrare här. runt 30kr. Men det är ju ett väldigt litet paket, det är väl bara runt 25 blöjor eller nått.

FerretCrow
2008-06-11 19:04
#32

#29 det är 28 st. dom kostar iaf det här på coop och även i sundsvall kostar dom det då jag handlade där.

SusannaT
2008-06-25 17:02
#33

jag använder både pampers och libero. har prövat Coops, Icas och lidls egna men dom har jag inte gillat och dessutom blir min dotter röd av dem.

DG
2008-06-25 17:32
#34

Nu har Coops nr 2 blivit för små men deras nr 3 är för stora och läcker. Så köpte Liberos nr 3 och det passar perfekt.
Pampers tänkte jag på men dom är så mycket dyrare så känns nödigt när Libero funkar ändå jättebra.
Coops var jag nöjd med tills vi bytte storlek.

Annons:
Tejos
2008-06-26 14:34
#35

#32 I våra förpackningar är 62 blöjor.

Har även testat Willy´s egna blöjor nu. Inte så jättebra…

JohannaMax
2008-06-26 23:36
#36

Norma har bara blöja på natten nu men har hela tiden använt Libero, har provat Huggies och Pampers men de har inte funkat alls tror det var Willys egna vi har provat med men de var inte heller någe vidare.

Saknar med provförpackningar, det skulle vara bra att kunna köpa typ ett fem pack eller att man kunde få en blöja eller nått iställer för att köpa ett helt paket…

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

magma
2008-06-27 01:01
#37

#29: Jag borde förstås ha preciserat mig, ursäkta! Generad De vi köpte var modellen upp till 20/22 kilo, men nu har dottern precis blivit både dag och natt-torr. Så vi slipper köpa de snordyra blöjorna numera, sköööönt!

Tejos
2008-06-27 08:44
#38

#36 Provpack vore super! Här har vi en massa blöjor som vi "ratat" som bara ligger. Har bara använt någora i varje förpackning.

[Anna-N]
2008-06-27 09:42
#39

Har kostar både Pampers och Libero 89 :-/förpackning oavsett blöjstorlek. Men det kommer ju rabattkuponger titt som tätt så det blir inte många kronor per förpackning iaf.

#28: Stämmer bra, New born ligger runt 30 :-/frp.

lisette
2008-06-27 20:27
#40

nu har jag även köpt coops byxblöja. stor i magen… de får han använda på dagen tills de är slut.

DG
2008-06-27 22:46
#41

#39 Det var billigt jämfört med våran. 109 kr för Libero är billigast jag har hittat.

Annons:
Marre79
2008-06-27 23:56
#42

Jag har använt libero sen Oliwer föddes, men har provat andra o då har han blivit röd i stjärten…så vi återgick till libero.

masssie
2010-03-24 18:55
#43

Sonen på 4 använder byxblöjor, nu är det Huggies.

Dottern på 3 använder Libero Discovery, med snibbar som är lättast på henne.

AlbaStiffler
2010-04-22 17:07
#44

Vi använder Willys blöjor första halvåret. Tyckte de var mjuka och sköna, satt bra och läckte aldrig. Nu, när han är runt 1 anväder vi numer Pampers eller Libero, då dessa blöjmärken numer känns som om de sitter bättre. Märkligt hur det ändras, vet inte om det är vår smak eller om det verkligen är passformen som ändrats?!

MagArne
2010-04-23 17:49
#45

Blöjtest 2006 Testfakta
Någon som sett något nyare test?

Vad rekomenderas till en nyfödd?
Är väl knappast lika höga krav där då de är mer stilla?

Tangotime
2010-04-23 19:00
#46

Jag kör med Libero och är super nöjd! Har testat Pampers som bara läckte och Huggies som fastnade i rumpan när hon bajsat, helt värdelöst.

[YlvaP]
2010-04-24 12:21
#47

Orkade inte läsa allt. Tungan ute

Det har varit lite olika. Har vi handlat här hemma på Åland så har det blivit Pirkka. Ett finskt lågpris-kedja. Vi brukar även fara till Sverige och handla så brukar det bli coops tror jag eller vad deras blöjor heter eller om libero har någon kampanj.

Nea
2010-04-28 23:57
#48

Vi använder tygblöjor för det mesta även nattetid. Enda gången de inte används är när vi skall in till stan, är ute och reser eller om alla blöjbyxorna är i tvätten (har bara två par just nu). Dessa gånger blir det pappersblöjor och vi alternerar mellan Libero och Huggies.

Har vi erbjudande på Liebro köper vi dem annars Huggies då de är billigare. Vi tycker dessutom att de är de bästa märkena på markanaden. Huggies byxblöjor är vi nog mest nöjda med utav byxblöjorna. Våran dotter har tidigare lätt blivit röd av Liberos byxblöjor. Pampers har vi testat men jag är emot lotion i blöjor, tycker att det är föräldrarnas sak att välja om de vill ha lotion på sina barn eller inte.

Har testat Willys blöjor hos mina föräldrar (de köper blöjor när vi är på besök) och är inte alls nöjda med dem. De luktar väldigt snabbt (snabbare än tygblöjor) och dessutom är många blöjor trasiga/fel konstruerade när man tar ur dem ur förpackningen.

Annons:
Upp till toppen
Annons: