Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 2081 ggr
PimTheGreat
2008-07-09 11:09

Ge mig råd...

Nu har jag inte kollat om det redan fanns en tråd om detta. Vill bara ha ut den snabbt så så många råd som möjligt hinner komma…
My sover inte!! JAg föstår inte vad som e galet. Förrut sov hon 19.00 till 7.30 utan problem…nu sover hon ingenting! Hon kan somna vid 19-20 för att sen vakna 21.30-22, sen somnar hon igen för att vakna 01-02 och så håller det på….sover runt 1 1/2 timme i stöten. Ibland räcker det att ge nappen, ibland är det ända som hjälper att hon får upp o stå eller sätta sig och leka….hon verkligen gallskriker om hon inte får som hon vill… jag är dödstrött…jag får knappt nån sömn över huvudtaget och så här har det varit i snart 3 v - 1 mån. Jag känner hela min kropp börja må dåligt nu. Min älskade sambo försöker han med, men hon skriker ju så jag kan ju inte somna om ändå… just nu är jag så svag i kroppen så jag orkar ingenting. Känner mig febrig… och My hur pigg som helst! Leker i sitt gym just nu och sparkar och skrattar….Hon borde ju vara trött hon med!

Det My sover dagtid är max 1-2 timmar. Har provat att ge gröt innan läggning istället men det var ingen skillnad om hon fick gröten eller vällingen. Båda två är kvällsvällingen/kvällsgröten.Igår fick hon först gröten vid 20 sen fick hon även vällingen senare med när hon vaknade igen men INGENTÍNG ändrades för det…. Har även provat havregröten…men inget blir bättre.

Har barn perioder där de sover så här lite???? För hon sover ju max 5-6 tim/dygn… hon är 6 1/2 månad, så låter för galet lite i mina öron.

Har ni några råd vad jag kan göra? Har ni varit med om detta? GE mig råd….vill få sova inatt…

Annons:
CarolaCarro
2008-07-09 16:23
#1

Hm kanske drömmer?? Vill ha närhet om hon inte sover vid er?

Elisabeth-J
2008-07-09 17:29
#2

Det är riktigt som du skriver, barnen kan få perioder med att sova dåligt. Jag förstår att det är jobbigt för dig, man behöver vara pigg för att orka med dagen. Det är svårt att råda för alla barn har så olika behov men om hon får sova bredvid dig kan det kanske bli bättre. På dagen kanske hon sover mer i vagnen utomhus? Om du har någon som kan hjälpa dig med henne så att du får sova ut några timmar på dagen så ta den hjälpen. Jag hoppas verkligen för dins skull att den här perioden snart är över. Om det inte blir bättre snart så kontkta Bvc så kanske dom kan hjälpa dig på något sätt.

Kramar!

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

HannaM
2008-07-09 18:46
#3

Jag sov inte alls en period när jag var liten om jag inte låg i vagnen och mina föräldrar gick med mig, funkade inte att bara rulla fram och tillbaka utan det skulle promeneras. Min mamma har aldrig varit så smal som då enligt henne själv=)

Myrra
2008-07-09 22:36
#4

En klassiker som alltid funkar,ut och åk bil med bebisen, somnar garanterat!

magma
2008-07-10 23:20
#5

Det du absolut inte ska göra är att vara "social" på natten och låta henne komma upp för att prata/leka, ivarjefall skulle jag personligen med alla medel signalera "natt=tråkigt=sovdags" Dämpad belysning och så tråkigt som möjligt….:) Kanske hon har börjat drömma? Kanske hon behöver ha närhet, eller bumpas i rumpan tills hon somnar om? (Typ Anna Wahlgrens rump-bumpning, kolla på hennes webbsida. Kan inte adressen men det går säkert att googla den.) Om ni har möjlighet att pappan kan ta henne en hel natt så borde du sova i ett annat rum med ögonproppar, för att få en chans att sova en stund.

Therese87
2008-07-11 18:29
#6

PimTheGreat - välkommen i klubben, så är min lilla dotter med imellanåt och har även vart så om nätterna. Funkar inte att försöka komma in i någon slags rutin med dom små då dessa perioder kommer ochd e rubbas. (min dotter är 7 mån på söndag)

Annons:
FerretCrow
2008-07-12 00:01
#7

jag har detta oxå och min son är 9 veckor idag=( det tar verkligen knäcken på en, men får försöka se alla söta saker med sina barn så glömmer man det mesta snabbt

HannaM
2008-07-12 14:50
#8

Kom på en sak till, min bror hade ett tag när han inte sov om inte elvispen stog bredvid hans säng och var på.. ibland är det dom mest märkliga sakerna som kan hjälpa

PimTheGreat
2008-07-13 18:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Jag kontaktade BVC faktiskt för jag tyade inte mer. Hon strulade med mat och sömn så det var inte hållbart längre. De rådde stränga rutiner på mat och sömn. så så här ser det ut här nu

Kl 6-8 välling

kl 10 1 1/2 port varm gröt

SOVA FÖRMIDDAG

kl 12-13 Matpure+fruktyoggi

kl 14-15 (ca) SOVA EFTERMIDDAG

kl 15 fruktyoggi+ smörgåsbitar

kl 16.30-17 Matyoggi + fruktpure/fruktyoggi

18.30-19 1 port varm gröt eller 1 burk kvällsmat som finns i burk

-20 välling vid behov = SOVTIME

 Somnar henne i sin säng så hon inte blir beroende av att man vaggar henne. De varnade för det då det är jättesvårt att sluta med det sen.

Ha gjort detta sen i fredags och PEPPAR PEPPAR har hon sovit bättre lördag o fredag natt. Är STENHÅRD på tiderna nu. Har även lagt henne på sidan nu  så kan jag vagga och vyssja henne i sängen.

magma
2008-07-15 01:32
#10

Skönt, hoppas det fortsätter på den vägen!

[Anna-N]
2008-07-15 09:57
#11

Fasta rutiner är jätteviktigt. Har alltid haft det både med mat och sov till min lille och har aldrig haft några problem. *peppar peppar*

PimTheGreat
2008-08-07 15:14
#12

Vill bara skriva att denna rutinen har varit SUPER SUPER…. hon är en inställd klocka på dessa tiderna nu och sover bra hela nätterna och äter bra vid målen. Ett starkt tips från mig till de som har sov o mat problem med sin lilla!!! Värt att prova kanske.

Hannapanna
2008-08-09 00:46
#13

ah va härligt att de funkar!!!

Men när kan man börja med fasta rutiner?

Annons:
PimTheGreat
2008-08-09 15:17
#14

#13 Det kan man nog göra när som, men man får ju sätta tiderna efter hur många mål ens barn behöver… My var 6 mån när jag började…däromkring i alla fall

CarolaCarro
2008-08-09 16:40
#15

Jag kommer skaffa kloka rutiner när min son är över året.. Nu får han äta sova när han vill inga tider..

PimTheGreat
2008-08-09 18:14
#16

#15 Ja alla måste ju gå efter sitt barn. My fungerade inte utan dessa rutiner. Hon åt och sov jättedåligt när hon fick bestämma själv, annars hade jag med låtit henne bestämma.

CarolaCarro
2008-08-09 19:36
#17

16# Jo bara barnet mår bra.. min äter bra så därför skall ja införa rutiner mer när han blir äldre och vi får en klok vardag

kitty
2008-08-09 21:48
#18

nu är ju min Lovalie "bara" 5 veckor, men jag låter henne bestämma under adegn och på kvällen kör jag mina regler, funkar hittils bra.

Oftast somnar hon ordentligt vid 22 och då får hon ersättning samt bröstmjök om hon vill, sedan sover hon till 3, då äter hon ( men bara pyttelite då hon fortfarande är ganska mätt) och på det håller hon sig till mellan 6 och 7 på morgonen. .

kanon

Upp till toppen
Annons: