Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 1221 ggr
Tinnie
7/11/08, 10:11 PM

Känner mig lite som en värdelös mamma

åtminstone just nu. Jag är gravid och har bf den 14/9 enligt ultraljud alltså ca 9 veckor kvar. Jag är trött, irriterade och tycker att jag bara bråkar på min stackars lilla 5 åring. Det är ju inte hennes fel att jag är graviditetsilsken. Men tyvärr går det ju även ut över henne och jag mår så fruktansvärt dåligt av det här. Det är så jag vill bita av mig tungan för att sedan inte kunna säga något till henne. Någon som kan komma med något bra tips om hur jag ska bemöta min egen irritation?

Kram Tinnie.

Annons:
hellenah
7/11/08, 11:49 PM
#1

har tyvärr inget bra tips att ge,,men kan säga att du inte är ensam. Jag har bf 3sep och har tre barn 6år, 4år och 1år. Tycker inte jag gör så mkt mer än å bråkar och gnäller med dom på dagarna…. man får försöka bita ihop så gott d går =)

magma
7/11/08, 11:57 PM
#2

Det där är svårt… Jag hade (har:) en förstående man som dessutom i perioder var ledig en hel del p.g.a skiftarbete, så han tog mycket hand om vår förstfödde då jag kände mig extra trött. Det enda annars är väl att du ser till att försöka få sova så mycket som möjligt på natten och gärna en stund på dagen också- kanske medan femåringen tittar på en videofilm, att du då kan ligga på soffan och blunda en stund? Att äta och dricka regelbundet kan också vara värt att tänka på, så inte blodsockret dippar:)

Har du pratat med henne, och på ett enkelt sätt berättat att du känner dig trött och irriterad ibland och att det beror på att du bär på en tung mage? Lämpligtvis vid något tillfälle då ni är sams, kanske under läggstunden på kvällen? Då kan du be henne säga "stopp!" vid de tillfällen då du skäller på henne på dagarna, när hon vill sätta in en pausvila!

Min son gjorde så en gång, och det funkade jättebra:) De har på dagis haft undervisning (minns inte nu vad det heter, man talar om känslor, problematiserar olika situationer och diskuterar om vad man kan göra när si eller så händer. Undervisningen heter något speciellt.) Då skulle man- när man var osams- tänka/säga "Stopp, stanna, tänk efter!!". En dag när jag och min man hade en lite högljudd diskussion- inget allvarligt, bara lite käbbel- så kom sonen in i köket. Han höll upp en stopphand och sa "stopp, stanna, tänk efter!" och vi kunde inte låta bli att skratta- och berömma honom förstås:)

Lycka till!

Elisabeth-J
7/12/08, 12:31 AM
#3

Det är så svårt att veta vilka råd man ska ge, jag vet hur hormonerna ställer till det när man är gravid. Jag tycker att ovanstående tips är bra. Känn dig inte som en dålig mamma Tinnie! Om du var en dålig mamma skulle du inte skriva om problemet här, du gör allt du kan för din dotter.

Kramar!

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

magma
7/12/08, 1:19 AM
#4

Precis, det glömde jag förstås säga:) Klart du inte är en dålig mamma! Du försöker ju, gör så gott du kan och bryr dig- som en förälder ska göra.Kyss

Tinnie
7/12/08, 12:55 PM
#5

Magma: Tack för ditt tips. Har just haft en liten pratstund med min dotter. Jag förklarade för henne, som så många gånger förr att jag är jättetrött pga den tunga magen osv. Jag talade om för henne att om hon tyckte att jag bråkade helt oförättat på henne så skulle hon säga just som du skrev, stopp, tänk efter. Hon frågade mig varför. Jag svarade henne "att det ger mamma tid att tänka efter varför mamma bråkar på dig" Vi kom överrens om att vi skulle pröva och se om det funkar för oss. Jag är gastric by pass opererad, så jag måste tänka på att äta regelbundet. typ var tredje timma i "normalt tillstånd" som det är nu så äter jag nog varannan timma. Just bara för att inte sockret ska dumpa och för att kroppen ska få den näring den behöver. Eftersom jag blev gravid väldigt snabbt efter den här operationen, så är det ju också så att kroppen inte återhämtat sig ordentligt innan graviditeten, det här gör ju kanske att jag blir extra trött… extra fort. Vad vet jag!! Men jag tror att det kan finnas ett samband. Jag ser till att jag vilar mycket, kanske lite för mycket :-) Känner jag att jag blir trött så "släpper jag det jag har för händerna och lägger mig en stund. Vissa dagar är jag ju lite piggare medans andra dagar skulle jag kunna sova hela dagen.

Elisabeth: _Du har nog rätt i det du säger, att hade jag varit en sån usel mamma, så hade jag nog inte tagit upp problematiken, eller det jag upplever som en problematik.
_

Glöm nu inte bort att solen skiner bakom molnen och därför önskar jag er en riktigt strålande dag.

** Kram på er!
**

magma
7/12/08, 3:22 PM
#6

Hoppas att knepet med ett "stopptecken" fungerar bra, och lycka till- både med bebis i magen och med storasyster:)

Annons:
Tinnie
7/12/08, 5:37 PM
#7

Tack magma!

Tinnie
7/28/08, 4:14 PM
#8

Hej på er igen! Vill bara berätta för er att efter era goda råd så har det blivit mycket bättre. Mitt humör mot min lilla skruttrumpa har blivit bättre och jag "ryar" inte lika mycket. Johanna och sin tur har inte använt sig att stopp, tänk efter. Jag tror helt enkelt att jag fick mig en egen tankeställare när jag läste era inlägg och tänker efter mera själv. Visst är jag konstig!!! Känner mig som en bättre mamma idag än vad jag gjorde för snart en månad sedan när jag skrev inlägget. Jag vill därför tacka er än en gång.

Kramar.

magma
7/29/08, 10:09 PM
#9

Vad skönt att det verkar gå bättre nu, lycka till i fortsättningen:)

Tinnie
8/2/08, 11:40 AM
#10

Magma: Tusen tack! Det känns mycket bättre! Glad

Upp till toppen
Annons: