Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 1661 ggr
Elisabeth-J
2008-06-10 10:57

Skriftliga omdömen

Regeringen bestämde på måndagen att det från och med i höst blir obligatoriskt med skriftliga omdömen från första klass.

Det har fått Lärarförbundet att ilskna till.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2647089.ab

Vad tycker ni om att skriftliga omdömen ska införas?

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Annons:
johan
2008-06-10 13:37
#1

Jag tycker principen är bra, men för att det ska vara värt något så borde de ju ha en nationell gemensam grund för bedömningen.

Det bästa kanske vore om det blev som ett skriftligt "kvartsamtal" snarare än någon motsvarighet till betyg.

Tyvärr tror jag många föräldrar är så rädda för att deras barn skulle vara "sämre" än någon annan, så de blundar så hårt de kan för all specialhjälp deras barn skulle kunna få. Det blir väldigt bakvänt och destruktivt. Barn är olika, skolan är bäst anpassat för medelmåttor.

Sedan kan man ibland fundera på om det inte är föräldrarna som borde tilldelas skriftliga omdömen. Om fler föräldrar brydde sig om sina barns skolgång och inte bara skyllde allt på samhället och skolan kanske fler barn skulle ha lättare för sig.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Lenore
2008-06-10 20:24
#2

Nu har jag inte nån bra koll på hur dem hade tänkt att lägga upp det, men jag tycker det låter bra att ha dokumentation på hur barnet klarar sig i dem olika ämnena. Då kan man efter ett tag få en översikt om hur barnet utvecklas och om h*n har problem med något så kan man i tid sätta in extra hjälp.

lisette
2008-06-10 23:40
#3

jag tycker faktiskt det är bra. kanon att få veta skriftligt hur barnet ligger till. dock tycker jag nog att man itne ska lägga allt förstor vikt på pappret.

eller att det ska vara alltför seriöst.

LillMalin
2008-06-12 22:39
#4

Jag tycker att det är sådär, Eftersom att alla barn utvecklas olika!

Telefonkontakt
2008-06-13 20:44
#5

På tiden säger jag.

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

[mingdie]
2008-06-14 15:20
#6

Det måste finnas någon sorts kontrol på hur det går för barnet. Som Johan skriver så måste det finnas en nationell grund för det. Lågstadiet är en mycket viktig tid för barnets utveckling. Om man på det stadiet kan ta tag i barn som har problem så får dom det mycket lättare än om dom skall försöka komma ikapp senare i skolgången.

På min sons skola har dom en ABC skala i dom viktiga ämnerna som tex läsning, stavning och matte. Det anger om man ligger under, på eller över den standarden som har satt för den åldersgruppen. I varje ämne så finns också en kort skriftlig rapport om var problemn är och vad som fungerar bra. Som förälder är det ett jättebra hjälpmedel när man skall hjälpa sina barn i deras skolarbete.

Jag ser inte detta som något betyg utan som ett hjälpmedel för barnen, föräldrar och eventuellt nya lärare.

Annons:
didis
2008-06-15 16:33
#7

#6

va bra att ni får så tydliga besked! Jag tycker utvecklingssamtalen ofta är alltför luddiga.

På mina barns skolor säger de "han ligger över målen i svenska" eller "hon ligger mycket över målen i engelska". Och vad betyder det egentligen?

 Under lågstadiet hade de olika steg i läsning, sk LUS-poäng (LäsUtvecklingnånting). De var bra men fanns bara i läsning och något annat "ämne".

anton123
2013-03-25 11:33
#8

Jag tycker att det är sådär….även om det är bra att kunna få veta hur ens barn ligger till i utvecklingen i de olika ämnena så är det lite för tidigt enligt mig! risken finns att barnet känner att det blir för mkt press och att barnet får prestationsångest. Jag vet själv hur det var när man gick i skolan och jämförde sig hela tiden med de andras resultat och betyg! jag fick matematikhjälp när jag gick i ettan och det fungerade…i trean hade jag inga problem! Tänk er då hur det hade varit om jag hade fått jättedåligt betyg redan i ettan och fått dåligt självförtroende för det…nu kämpade jag vidare och fick stöd istället!

Upp till toppen
Annons: