01 - Allmänt om barn

Skriftliga omdömen

2008-06-10 10:57 #0 av: Elisabeth-J

Regeringen bestämde på måndagen att det från och med i höst blir obligatoriskt med skriftliga omdömen från första klass.

Det har fått Lärarförbundet att ilskna till.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2647089.ab

Vad tycker ni om att skriftliga omdömen ska införas?

 

Anmäl
2008-06-10 13:37 #1 av: johan

Jag tycker principen är bra, men för att det ska vara värt något så borde de ju ha en nationell gemensam grund för bedömningen.

Det bästa kanske vore om det blev som ett skriftligt "kvartsamtal" snarare än någon motsvarighet till betyg.

Tyvärr tror jag många föräldrar är så rädda för att deras barn skulle vara "sämre" än någon annan, så de blundar så hårt de kan för all specialhjälp deras barn skulle kunna få. Det blir väldigt bakvänt och destruktivt. Barn är olika, skolan är bäst anpassat för medelmåttor.

Sedan kan man ibland fundera på om det inte är föräldrarna som borde tilldelas skriftliga omdömen. Om fler föräldrar brydde sig om sina barns skolgång och inte bara skyllde allt på samhället och skolan kanske fler barn skulle ha lättare för sig.

 

Anmäl
2008-06-10 20:24 #2 av: Lenore

Nu har jag inte nån bra koll på hur dem hade tänkt att lägga upp det, men jag tycker det låter bra att ha dokumentation på hur barnet klarar sig i dem olika ämnena. Då kan man efter ett tag få en översikt om hur barnet utvecklas och om h*n har problem med något så kan man i tid sätta in extra hjälp.

Anmäl
2008-06-10 23:40 #3 av: lisette

jag tycker faktiskt det är bra. kanon att få veta skriftligt hur barnet ligger till. dock tycker jag nog att man itne ska lägga allt förstor vikt på pappret.

eller att det ska vara alltför seriöst.

Anmäl
2008-06-12 22:39 #4 av: LillMalin

Jag tycker att det är sådär, Eftersom att alla barn utvecklas olika!

Anmäl
2008-06-13 20:44 #5 av: Telefonkontakt

På tiden säger jag.

 

Anmäl
2008-06-14 15:20 #6 av: [mingdie]

Det måste finnas någon sorts kontrol på hur det går för barnet. Som Johan skriver så måste det finnas en nationell grund för det. Lågstadiet är en mycket viktig tid för barnets utveckling. Om man på det stadiet kan ta tag i barn som har problem så får dom det mycket lättare än om dom skall försöka komma ikapp senare i skolgången.

På min sons skola har dom en ABC skala i dom viktiga ämnerna som tex läsning, stavning och matte. Det anger om man ligger under, på eller över den standarden som har satt för den åldersgruppen. I varje ämne så finns också en kort skriftlig rapport om var problemn är och vad som fungerar bra. Som förälder är det ett jättebra hjälpmedel när man skall hjälpa sina barn i deras skolarbete.

Jag ser inte detta som något betyg utan som ett hjälpmedel för barnen, föräldrar och eventuellt nya lärare.

Anmäl
2008-06-15 16:33 #7 av: didis

#6

va bra att ni får så tydliga besked! Jag tycker utvecklingssamtalen ofta är alltför luddiga.

På mina barns skolor säger de "han ligger över målen i svenska" eller "hon ligger mycket över målen i engelska". Och vad betyder det egentligen?

 Under lågstadiet hade de olika steg i läsning, sk LUS-poäng (LäsUtvecklingnånting). De var bra men fanns bara i läsning och något annat "ämne".

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.