Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 1952 ggr
Rocktjejen
2008-07-24 14:52

hysteri med amning

jag tycker det har blivet en sån hysteri med Amning..nyblivna föräldrar försöker o prestera allt vad det går med amningen och känner press från bvc osv. Man kan inte göra mer än vad man redan gör anser jag..Dottern min som blev mamma i lördags har gått amnings kurser på mvc och allt har ju låtit så braaa..Allt har ju förändrats så mycket också nu..NU ska man inte använda vare sig flaska eller napp för att det kan förvirra barnet..Inte ens får hon ge honom nappen fast han har ett sånt stort sugbehov tex. om natten..

Varför denna hysteri undrar jag..?

Vänliga kramar Eva

Annons:
AnnaLundin
2008-07-24 15:02
#1

Jadu, det är inte konstigt att unga mammor känner sig förvirrade och som dåliga mödrar för att de inte klarar av att leva upp till tanternas högst ställda krav på dem.

Jag har själv misslyckats med Amning till alla mina tre barn, där den tredje var den som var närmast att lyckas.

(måste smita nu, skriver mer sen)

kitty
2008-07-24 16:10
#2

jag lyssnade inte på bvc och BB vad det gäller amningen. Pratade m folk som jsälva har barn och bildade mig en egen uppfattning. BB ville att jag skulle amma i 20minutersintervaller var 4e timma och om hon sov skulle jag väcka henne. F*ck off tänkte jag och ammar när hon e hungrig, det verkar gå bra då hon gått upp från 3365 t 3780 på nästan 3 veckor. . .

BBs förklaring till varför man sak amma var 4e timma var att om jag inte bestämmer "över" hennes matrutiner har jag inget eget liv. .  nu heter det ju "mammaledighet" och inte "ha ett eget liv"-ledighet. . .

kitty
2008-07-24 16:11
#3

förresten, napp får våran för att hon har ett sånt sugbehov, BB var inte alls glada på oss. .  det har gått jättebra m amningen, tycker du ska säga till din dotter att köra sitt eget race. .

Telefonkontakt
2008-07-24 17:02
#4

Jag födde min dotter i söndags och har inte kännt mig stressad för ammning.. Jag ammade 4 ggr på ett och ett halvt dygn.. fast jag var ganska lugneftersom att hon fick tillägg (pga att hon var stor) så hon fick ju i sig mat..

Nu har hon dock inte ätit på 8-9 timmar pga att hon vänt på dygnet.. har varit nojig över det, men nu precis har hon vaknat och ska matas..

Är också fundersam över det där med napp, Elva har stort dugbehov och vi köpte precis två nappar.. Ska till bb imorgon på återbesök och då ska jag nog fråga om det..

 Jobbigt med all hysteri :(

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Elisabeth-J
2008-07-24 20:37
#5

Jag tycker också att det är sån hysteri och många nyblivna föräldrar blir förvirrade av alla goda råd om hur det ska vara eller inte. Jag anser att varje förälder vet bäst vad barnet och mamman mår bäst av. Vill man ge barnet en napp så ska man göra det. Mina första 2 hade napp från början medan den sista erbjöds napp men totalvägrade. Gör det ni känner bäst för, för det är bara ni som vet och känner er själva och era barns behov bäst, ingen annan.

Kramar!

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Rocktjejen
2008-07-24 21:41
#6

Hej Kitty!

Det var ett märkligt råd dom gav dig ang om amningen..förr hette det ju så att man skulle amma var 4:e timma nu vad jag förstår så är det väl " fri amning" man märker ju själv när ens barn blir hungrig..Nej jag tror nog inte man ska lyssna alltför mycket på dessa sak kunniga människor utan gå på egen känsla och förnuft..Man blir skärrad av allt man hör idag..Jag har klarat mig bra och min dotter har klarat sig bra..är friska och välmående båda två..

På frågan om napp så fick jag höra idag att sjukhuset sagt om hans stora sug behov..han ska suga på bröstet..

Annons:
Rocktjejen
2008-07-24 21:54
#7

Hej telefonkontakt!

Vad skönt att du inte har känt dig stressad vid Amning..det är ju både a och o vid det..vid stress så brukar det sina eller mindre mjölk iaf. Och det kan vara nog så stressande bara det..Tror också att det är viktigt med vila under dagen,äta bra.

Lycka till med din nyfödda dotter!Glad

DG
2008-07-25 00:07
#8

Jag kände i sjukhuset att det var svårt att komma igång med amningen för varje gång var det någon där som skulle titta, ge instruktioner (som stred mot varandra) och värsta va när dom tog tag på min tutte och tryckte det i hennes mun…
Det var först när jag kom hem som det började kännas bra och avslappnande.
Nu har jag ammad 4 månader snart och det har gått suveränt. Dock så gör det fortfarande ont på mina bröstvårtor för dom verkar väldigt känsliga, men det kan jag leva med så länge hon får maten hon behöver.

Telefonkontakt
2008-07-25 00:47
#9

#8 Det där med att de bara tar på ens bröst störde jag mig på! Vågade inte säga ifrån att de kunde säga först och fråga om det var okej (det var det, men inte bara att ta tag) Jag uppskattade dock olika råd och instruktioner, för jag har hittat det som passar oss bäst här hemma.

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

DG
2008-07-25 01:01
#10

#9 Jag var för trött att säga någonting, dom kom ju in flera ggr på natten också så man fick inte sova i fred…
Råd tyckte jag va lättare läsa själv faktiskt, det kändes som alla som gav råd i sjukhuset tyckte man skulle göra på deras sätt och inget annat.

Cerrolyn
2008-07-25 02:51
#11

På neonatalavdelningen (stav?) menar de att nappsuttandet ligger så likt ammningen att det inte är någon fara. Och Lea (och många andra av dessa barn) klarade av att amma/flaska/napp på 1-2 dagar med rätt teknik på dem.

Så säg till din dotter att vill hon köpa en napp till sitt barn, ska hon också göra detta. Man ska inte alltid lyssna på experterna utan på sitt egna sunda förnuft.

**MVH Cerrolyn

[Anna-N]
2008-07-25 09:37
#12

Ingenting blir ju i sluändan som alla kurser och råd säger iaf. Just denna hysteri och press gör ju att det kan hämna amningen istället.

Alla råd från barnmorskor, föräldratidningar och organisationer får man nog stänga ute och själv hitta det som passar en.

Gick aldrig amningskursen på BB utan allt föll sig naturligt när man väl kom hem i lugn o ro.

lisette
2008-07-25 12:50
#13

sköterskorna på bb i kristianstad frågade innan de rörde vid mig. uppskattade det.

Annons:
Cerrolyn
2008-07-26 02:38
#14

Det är bara när jag har frågat om råd som de har rört vid bröstet, annas har de inte gjort det utan visat "utanför" hur jag ska göra för att lära mig. (Detta var när jag fick min första, nu bara konstaterade de att jag kunnde det.)

**MVH Cerrolyn

Upp till toppen
Annons: