Annons:
Etikett20-tips-råd
Läst 20662 ggr
[BigMama]
7/3/08, 10:30 PM

LÖSS!

Ja, nu har det drabbat oss för första gången. Precis avlusat mina tjejer, slängt sängkläder i tvätten…

 Men hur smittsamt är det? Vad ska jag göra för att "säkra" vårt hem? Kan man lägga t ex nallar i frysen eller är det en myt? Är superrädd att jag missat ett ägg eller en lus i deras hår…….

Alla tips mottages tacksamt!

Annons:
FerretCrow
7/3/08, 11:41 PM
#1

det kan hända att du får behandla igen om ett tag.

MammaMonica
7/5/08, 2:17 AM
#2

Lössen SPRIDS via huve mot huve, eller via mössor. Så du behöver inte gå lös på allt, tvätta örngotten om det för dig känns bättre men det är inget man måste göra.

En efterbehandling SKA man ALLTID ha, och kamma med luskammen varje dag, tills man efterbehandlat. Mer OM detta har du info. om på eller i behandlings förpackningen.

OM du tycker de är svåra att se i kammen, slå lite löst på den över ett vitt papper, då ser du med ens om det finns lus eller gnätter.

Jag är nämligen expert på området, mina två tjejer hade lus ja mins 10-12 gånger i höstax, jag höll på att bli galen, jag klippte dem tom, till saken hör ju ATT lusen går ju inte på ALLA hår utan de tyr sig till en visst hårtyp.

Till slut va jag så desperat så jag köpte en kam på hälsokost, och ett balsam, naturligt mot lus, jag köpte åxå den elektriska kammen, å först då lät de bli mina tjejers hår. Dyra grejjer men mina Tjejer SLIPPER LUSEN…

Så jag förordar den elektriska, och kammen från hällsokost, LUSEN försvann direkt med dessa…

Men AåO e KAMMA…..Å KAMMA….. Å KAMMA…

FerretCrow
7/5/08, 3:38 PM
#3

#2 mina syskon hade det oxå super ofta. tyärr har dom hår typen som lusarna älskar=(

magma
7/5/08, 11:39 PM
#4

Hur ser den hårtypen ut? Jag har *pepparpeppar* aldrig haft löss, har tjockt, mörkt självlockigt hår. Men min systers son har haft det, han har typiskt "svenskt", blont, hår med "tunna" hårstrån.

Telefonkontakt
7/6/08, 2:49 PM
#5

Sen får man se till att inte ha konstant rentvättat hår. Ju smuttsigare dessto bättre

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

[BigMama]
7/6/08, 8:06 PM
#6

Tack för all info!

Är helt nojig just nu. Tycker att Fanny kliar sig oavbrutet trots behandling, men hittar inga löss i kammen… Hon har tjockt hår, lite lockigt bak i nacken, så det kan ju vara värmen också som kliar, eller dåligt sköljning efter schamponering.

Emma har tunt och kortare hår.

Vi får se vart det slutar, den behandling jag köpte var jättedyr, vill inte köpa ofta!

Annons:
FerretCrow
7/6/08, 8:19 PM
#7

mina syskon har tunt och glansigt. och ju renare håret är ju mer trivs lössen. så dom som tvättar håret 2 gånger om dagen har störst risk att få det

[BigMama]
7/7/08, 12:25 PM
#8

Dessvärre har jag hittat några rackare i håret på den äldsta. (Hon med tjockt hår) Har missat några ägg alltså,som jag befarade. Så nu måsta jag till apoteket och handla en kur till.

Den yngsta ska ha kalas idag!!!!! Mamma-panik!!!!!

Kamma är A och O alltså. Ska jag ta den snabba kuren igen….? Är nog tvingad eftersom det är kalas idag. Men jag undrar om den kur där medlet ska vara i över natten är bättre…

Telefonkontakt
7/7/08, 3:12 PM
#9

#8 För några år sedan när vi had elusepedemi hemma så använde videt där nattmedlet en gång, och aldrig mer kom lössen tillbaka. Och då hade vi haft det i familjen i nästan 1 år.

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

MammaMonica
7/7/08, 10:49 PM
#10

Hallå Panik-Mamma!

JO, att kamma, kamma. kamma e AåO…

Som jag tidigare skrev så känar du i de långa loppet på att köpa den elektriska kammen, finns på hällsokost affärer, den e dunder…

Nu vet ju inte jag om du menar med snabb den man sprayar på och som ska sitta i endast 15min, den tycker jag e helt total värdelös, för de kommer tillbaka de små lusjäklarna, så jag personligen rekomenderar INTE den, vet fler i min omgivning som testat den just för att skona barnen och hårbotten, men man blir INTE av med lössen, TYVÄRR..

De mera långverkande Prioderm som ska sitta minst 12 timmar, är betydligt starkare och kan svida i hårbotten, man måste åxå se till så barnen inte tar sig åt huvudet och sedan gnuggar ögonen, för då gör det ONT, MYCKET ONT, men den kan jag tycka är bättre än den kort värkande.

Ekomomiskt; för Sprayen vill jag minnas man betalar en 120-130:- och Priodermen kostar runt 100:- har man tur så räcker en flaska till två behandlingar MEN dessa ska UPPREPAS inom 7 dagar, så summan blir de dubbla…

Elektriska; 500-700:-  och batterier, men de e två av den vanliga mindre sorten. Å med denna behövs endast en behandling, med att man åxå kan använda denna om å om å om å om igen..

[BigMama]
7/7/08, 11:40 PM
#11

#10

Tack snälla Mamma Monica - lika bra att handla långverkande på en gång då. Och kamma o kamma. Sprayen kostar 205kr !!!!! Och den har jag alltså hunnit köpa 2 ggr redan…. Jag satsar på ett långverkande - och i värsta fall köper jag den elektriska kammen!!!!

Nu är födelsedagfirandet över, så en lång behandling är på sin plats.

MammaMonica
7/8/08, 12:05 AM
#12

VasseGo…*L* Så lite, VET vilket hel..te de e med dessa små djur, och hur äkligt man tycker att de är bland de första gånger man får de och att man faktist inte vet hur man ska gå till väga, man vill bara få DÖD på dem….

Hittade denna här faktist: http://www.familjeapoteket.se/?gclid=CKqQubLHrpQCFQpPQgodERSvtg

Där har du den elektriska och stålkammen jag nämt i tidigare inlägg, och de är betydligt billigare än de jag köpte..

[BigMama]
7/8/08, 12:26 PM
#13

#12 GladKyss

Annons:
vinteralvan
10/20/09, 6:52 PM
#14

Jag har nu kört Hedrin i tjejernas hår, beställer en elkam också för säkerhetsskull. Glad När jag googlade så hittade jag att man inte behöver tvätta sängkläderna (gud så bra) men borstar, kammar och mössor kan man lägga i frysen några timmar.

AusaBausa
10/21/09, 7:36 PM
#15

ja det är viktigaste är väl o behandla, kamma, kamma kamma och sen absolut måste man ombehandla efter x antal dagar efter första behandlingen..för de gnetter som överlevt första gången kläcks efter dessa veckor o då måste man på det igen..

Barnen har löss på skolan o jag kollar o kollar varje dag o tycker vi kliar allihop men hittar inget..har luskam men hittar inget när jag kammar heller…skulle vilja behandla bara för o vara säker men det bör man ju inte göra heller då lössen blir resistenta mot medlet till slut..

Äckliga djur..har sluppit det än sålänge..

vinteralvan
10/22/09, 11:47 AM
#16

Hedrin är silikonbaserat och därför inget som lössen kan bli resistenta mot. Dom kvävs då silikonen täcker deras andningsorgan.

AusaBausa
10/22/09, 8:47 PM
#17

#16 aha vad bra! Vart köper man det?

vinteralvan
10/22/09, 9:24 PM
#18

Det finns på apoteket.

AusaBausa
10/22/09, 10:56 PM
#19

#18 ok, tack.

Då ska jag genast köpa det o ta i allas hår i familjen.. OM ifall vi har det..brrr får lite panik över det..örk..kliar bara man säger ordet löss….

xoxoLinnea
10/31/09, 2:59 AM
#20

Fetta in håret på ungarna!

Det är därför svarta männsikor sällan får löss. Har aldrig haft det trots syskon som drabbades varje gång det var epidemi på dagis.

Lössen gillar inte fettet och gnetterna fäster inte vid hårrrötterna. Bor du i en mindre stad får du kanske beställa på nätet. tex pink oil hair lotion eller liknande.

Annons:
vinteralvan
11/1/09, 3:06 PM
#21

Det är nog detsamma som med silikonet att fettet täpper till andningsvägarna på lössen.

xinluo
11/6/09, 10:58 PM
#22

Finns en kam som man kan köpa på www.lusfri.nu jag har den och den tar även med gnetterna. Enligt lusfri så ska det räcka med bra kammen men jag tog även sprayen som ska sitta 15 minuter och lusen försvann direkt.

Jag rekomenderar lusfri.nu

"Vandra i skönhet"

Kram Xinluo

xinluo
11/6/09, 11:01 PM
#23

Den heter Nitfree och kostar 320 kr. Dyrt? ja som engångssumma men är man fler i familjen så kan det vara värt priset. Man bara kokar den i vatten nån minut sen är det bara att kamma nästa. Det finns även en film på lusfri.nu där man får tips hur man kammar.

"Vandra i skönhet"

Kram Xinluo

elinskogsberg
11/7/09, 10:20 PM
#24

Jag fick löss en gång när jag var yngre, mamma upptäckte det sent på kvällen och inget var öppet då, så hon slängde i ABSOLUT CITRON från bolaget som hon hade hemma och det försvann på engång och jag har aldrig haft löss efter det=*)

Slapp den där hemska kammen och alla behandlingar som finns mot löss, försvann första gången:D

pernillaa
11/12/09, 10:44 PM
#25

Är jag den enda som är liiivrädd för att få löss? =(

Usch….det kliar överallt när jag tänker på det. Första gången jag hade springmask hade jag sån panik av äckelkänslorna så jag grinade. Jag hatar parasiter!

Jag har sånt där tunt, glansigt hår…huga. Har dock sluppit löss än så länge. *peppar peppar*

Ha en bra dag! // Pernilla

alexia27
11/14/09, 4:51 PM
#26

åh va jobbit

AusaBausa
3/10/10, 10:12 AM
#27

så har det drabbat familjen..

alla 3barnen fick det o även jag(mannen har så kort hår så dem gillade nog inte det;-)

Man är ju manisk med det där kliandet..trots behandling, köpte det långverkande som ska sitta i  i 12h..men tycker man kliar ändå fast jag hittar absolut iNGA löss eller ägg mer..kan kanske vara medlet som man reagerar på också..för det var starkt..fick hålla andan medans man behandlade..samt säkert också psykologiskt att så fort man tänker löss så kliar det..

ÖRK!!! Hopps nu bara skolkamraters föräldrar kollar sina så vi slipper det igen..för alla 3 klasserna eller ja hela skolan är informerad..

Annons:
Bumsibum
3/10/10, 2:22 PM
#28

sen kan jag tro e kliar bara för ni är vana att de kliar…. som nu när jag läser deta klias de på mig trots jag ej har loss! Tungan ute

Bumsibum
3/10/10, 2:22 PM
#29

löss menade jag jhu.. Glad

AusaBausa
3/11/10, 9:31 AM
#30

Ja så är det nog..men hittade faktiskt en ny lus på minstan så det fick bli ombehandling på henne grrr…men hittar inte på oss andra..svårt dock att titta på sig själv..;-)

Bumsibum
3/11/10, 9:34 PM
#31

aj då… Rynkar på näsan, jo, de kan jag tänka mig, din man kanske kan kolla! Glad

Mirjami-78
3/12/10, 1:03 AM
#32

Vi hade detta med för ett tag sedan. Hela fam. hade det Minstingen gick runt och kliade sig. Det tog tid innan vi hitta dessa. Sen kom de tillbaka en gång till men nu är vi av med dem. Jag funderade på att raka av håren här på sönerna, för då är det säkert att de inte kan överleva men behövde inte göra det som tur var. Sen hade jag själv då långt hår och den mängden jag har hår så var det inte lätt att kontrollera det hela. På min ex så stoppade jag ner händerna i hans hår skulle ju behandla han med då han råkade vara här just då. Tog upp fingrarna och där hängde det ett antal löss. Ja ingen trvlig syn kan jag säga.

Har ju aldrig haft detta då jag själv var liten så att vi fick det var en chock men detta är väldigt vanligt vad jag har hört.

Sedan kan de tydligen inte överleva utanför huvuden speciellt länge. Så de sprider sig vid huvudkontakt har jag uppfattat det som och vi ligger och sover i samma säng här och tät intill varandra så inte underligt alls att de hade sprit sig.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

AusaBausa
3/12/10, 9:35 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Ja vi har massor med hår i denna familjen även grabbarna som vägrar klippa det kort..fast jag tycker det hade varit ett kanontillfälle nu men icke..

blir ju knäpp varje gång dem rör sitt hår o flyger på det o ska kolla o kolla..dem börjar tröttna på mig kan jag säga o allt detta kammande..grrr..

lägger in en bild på min ene hårfagre pojk…o då ska ni tänka att han är egentligen vääldigt lockig också bara att han där haft mössa på sig och plattat till det lite..det ä rhemskt att kamma o kan ju bara gissa att där säkert är löss som inte kommer i närheten av medlet..

Mirjami-78
3/12/10, 2:44 PM
#34

#33 Ja det är ju det att  man inte får död på alla. Jag vet det där men lockig hår. Har en här hemma som har korkskruvar. Det var inte lätt att kamma hans hår varje gång då vi hade lössen. Bästa är ju att raka av håret när det blir så och sedan växer det ju ut igen.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Annons:
AusaBausa
3/12/10, 7:36 PM
#35

#34 ja det hade varit det bästa att raka honom men han är superlockig som korthåret o det är först nu vid denna längd som skruvarna raknat;-) han hatar sina lockar men men är det det enda o  gögra så..

AusaBausa
3/14/10, 10:24 AM
#36

Läste i tidningen igår att det hade gjorts tester på människor med avmaskningsmedel som jag fattade det för djur.

800-900 hade testats och 97% hade blivit fria från löss!!!

Låter ju kanonbra..:-))

Mirjami-78
3/14/10, 4:03 PM
#37

Japp verkligen!! Sedan är det ju så att inte säkert alltid medlet fungerar på alla lössen. Vissa sortens löss överlever medlen. Vanlig matolja ska man även kunna använda då lössen andas från ryggen. Detta täpper igen så de inte kan överleva.

När min ex började kamma våran son….så hittade han direkt en 6-7 stycken i håret på han. Stora var de med. Jag är bara glad att vi blev av med dem….

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

alexia27
3/17/10, 12:58 PM
#38

36 Där ser man!

Upp till toppen
Annons: