Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 1214 ggr
ElinKee
8/15/08, 12:39 AM

Barnvagnsfundering

Jag har vart in och kollat på lite internetsidor bl a konsumetverket men inte funnit nåt bra svar. Det gäller barnvagnar när bilbarnstolen används på vagenen också. Man har alltså samma på barnvagnsställningen som man fäster i bilen, man flyttar bara över det. Det jag kollat efter utan att få svar är om det kan vara skadligt för barnet att alltid få "halvligga" som dom gör i ett babyskydd.

Annons:
AnnaLundin
8/15/08, 12:55 AM
#1

Jag vet inte om det är skadligt, men däremot är min erfarenhet att de kan bli lite trötta i ryggen efter lång tid i babyskyddet.

Våra barn har alltid sovit ute i barnvagnen, jag skulle inte göra på samma sätt om jag hade barnet i babyskyddet.

ElinKee
8/15/08, 4:19 PM
#2

Jag har fått en sån Graco vagn som är kombinerad, man flyttar över babyskyddet till bilen, sen kan man ta bort babyskyddet och ställa om den lite så har man en sittvagn. Tyvärr verkar det inte som att man kan ställa om handtaget, som sitter alldeles för högt för en pyssling som mig. Det är lite tokigt att få en vagn för jag vet ju inget om den.

Susanne
8/16/08, 2:38 AM
#3

Så länge du inte har din baby dygnet runt eller låter babyn sova middag osv. ska det inte vara farligt för ryggen. Allt utvecklas och det som inte är bra för en baby försvinner fort från marknaden.

My har en Quinny Zapp som är en allt-i-ett vagn.
Babyskydd Maxi Cosi.
Quinnys dreamy liggdel som fästs på samma adaptrar som babyskyddet och när hon är tillräckligt stor tar jag bort adaptrarna och fäster sittvagnen.

Jag är jättenöjd. Babyskyddet sitter/ligger hon inte i längre än en långfärd i bilen, dvs. ett par timmar och när vi väl är hemma får hon ligga plant under babygymmet eller i sängen.

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

magma
8/17/08, 3:07 AM
#4

Om jag inte minns fel så har jag läst på någon "trafiksäkerhetssida" (NTF?) att barnet helst inte ska ligga i en bilbarnstol mer än 30-40 minuter i sträck. Detta eftersom ryggraden utsätts för mer eller mindre tryck hela tiden till skillnad mot när de rör sig eller ligger ner.

PimTheGreat
8/19/08, 11:57 AM
#5

#4 det har jag med hört…

ElinKee
9/1/08, 12:33 PM
#6

Jag gick och frågade i en barnvagnsaffär. Där sa dom att ett babyskydd är ett babyskydd även om man fäster det så det blir en barnvagn. Där ska bebisen ligga max 45 minuter i sträck. Det man kunde göra är att ta bort det, och lägga i en lift så barnet får ligga helt plant.

Annons:
AnnaLundin
9/3/08, 2:44 AM
#7

Njä, de där tidsbegränsningarna är nog egentligen bara skrönor. De kan ligga längre än så i babyskyddet - hur skulle man annars kunna förflytta sig med bil längre sträckor än 8 mil?

Men jag har hellre en vanlig barnvagn än en variant där man monterar babyskyddet.

DG
9/3/08, 2:30 PM
#8

#7 Ja det kan ligga längre än så ibland men inte varje dag. Tidsbegränsningen är mer på tanken om man använder babyskydd nästan dagligen.

fisken
9/3/08, 3:51 PM
#9

Ingen mår bra av att statiskt befinna sig i en och samma ställning mer än 40 min max en timma, speciellt inte små barn, sjuka och gamla som inte har så starka muskler. I en liggdel har barnet själv och du som förälder möjlighet att ändra ställning och röra sig på olika sätt, t ex variera till sidoläge.

Hur ett barn ska klara av långturer och må så bra som möjligt är genom pauser. inte genom att sitta lika dant flera timmar på raken bara för att "mitt barn verkar inte ta skada av det". Dom tar inte skada i längden av enstaka gånger, men det är inte juste mot dom.

Helin_
5/22/13, 7:06 AM
#10

Jag har fått rekommendationer från barnläkare att inte ha bebisar i babyskydd mer än 2 timmar. Att kunna sätta bilstolen på vagnen är en jätte smart lösning men hag tror inte att de är tänkt att man bara ska ha de så. Tror att de är mer tänkt för att slippa lyfta ur o väcka bevis när syskon på dagus ska lämnas eller när man ska handla. Kortare ärenden alltså. Skullr aldrig ha en vagn med vara bilstol på. Eller låta bevisen sova längre stunder varje dag i bilskyddet. Har äcen hört att dom kan bli krokiga i ryggen av att sitta för länge i babyskydd.

Upp till toppen
Annons: