Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 1948 ggr
FerretCrow
2008-07-12 21:20

Badning

jag har en son på nu 9 veckor och jag undrar hur ofta man kan bada dom utan att det blir för mycket och det kanske tär på huden?

Min son verkligen älskar att bada. igårkväll badade vi honom och han fick ligga naken en stund.

och det resulterade i att han vlev riktigt trött och vi fick sova 5timmar i sträck inatt och jag gav han mat en gång sedan som han åter 4 timmar. detta var extremnt skönt eftersom han annars vaknat efter en timme och velat ha mat och sove en timme och sedan mat igen.

tror ni att jag kan fortsätta med en mysigt bad varje kväll? för det är ju iaf varma sommardagar nu och det måste vara skönt för honom att få bort allt han svettas under dagen.

hur ofta badar ni era minsta barn?

Annons:
hellenah
2008-07-12 22:06
#1

jag har alltid badat/duschat mina barn varje kväll,,smörjer in dom ibland och använder ibland badolja i vattnet…har inte vart några problem alls….

FerretCrow
2008-07-12 22:35
#2

#1 ja här används det lite babyolja i vattnet och dom blir ju så mjuk och go=)

Lorelai
2008-07-13 00:37
#3

Vi var lite försiktiga till en början. Ökade gradvis med något bad, lät det vara en vecka. Ett bad till och kanske två den veckan.
Nu har ju folk olika sorters vatten och vi har mer eller mindre rent källvatten i kranen.
Vi har heller inte använt oljer eller krämer alls på pojkarna. Bara låta lufttorka mellan bad och blöja.. oavsett ålder.

Elisabeth-J
2008-07-13 18:34
#4

Mina barn badades varje kväll, jag använde barnolja i vattnet.

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Susanne
2008-07-13 20:49
#5

Vi badar My 10V ett par ggr i veckan men vad jag förstått går det utmärkt att bada dem varje kväll. Se bara till att huden inte torkar ut. Vi använder babyolja, den med ljust grön kork och den med lila kork, de luktar jättegott och My blir så mjuk och go.

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

FerretCrow
2008-07-13 22:42
#6

#5 japp babyolja är så mysigt=)

Annons:
Teek
2008-07-14 09:19
#7

Vi fick höra på BB att man bara skulle bada små bebisar en gång i veckan, men här blir det i alla fall 2-3 gånger med badolja!

[Anna-N]
2008-07-15 10:18
#8

Vi badade inte våran lille varje dag när han var så liten. En gång/veckan kanske. Små bebisar räcker det med att tvätta vid behov.

Har aldrig smörjt för torr hud.

lisette
2008-07-15 12:46
#9

två dagar i veckan, till en början med olja. men det blev så halt så vi slutade med det.

inte heller smort ngn gng. börjar man med det så funkar ju inte huden som den ska sen.

förstår inte de som har varit på babysimmet o sen smörjer in hela ungen.

FerretCrow
2008-07-15 15:55
#10

jag läste på en babysida nu och det är inte farligt att bada dom varje dag även om dom är små. deras tips va att man skulle bada dom på kvällen innan dom sover för badet är avslappnande. och min son lider av lätt kolik och detta är det enda som lungnar honom och slappnar av en stund=)

Believer
2008-08-08 08:56
#11

Så länge din son inte har väldigt torr hud så är det nog ingen fara att bada varje kväll =)

William hade däremot väldigt torr hud fram till ca 8-9 månaders ålder, så vi badade honom bara 1 gång/vecka.
Nu har vi börjar med 2ggr/vecka.

CarolaCarro
2008-08-08 14:31
#12

Man kan ju ha bad som ett natt rutin bada äta och sen sova för natten..

FerretCrow
2008-08-09 01:21
#13

#12 ja det har vi och det är enda sättet att få honom att slappna av riktigt

Annons:
magma
2008-08-09 01:35
#14

#9: Det kan ske om man använder produkter med onaturliga ämnen som t.ex mineraloljor (vaselin och paraffin, utvunnet av råolja)Dessa sätter igen huden så den inte kan andas och förstör dessutom dess egen förmåga till återfettning, vilket får till följd att huden måste tillsättas fett utifrån för att inte kännas torr- och så blir det en ond cirkel med en allt torrare hud ju mer man smörjer.

Bäst anser jag mandelolja är i babybadet, en mycket mild och snäll, doft, färg och luktfri olja som absorberas lätt av huden och inte bara ligger som ett kladdigt lager. Köp en ekologisk, kallpressad variant, brukar ibland kunna finnas på hälsokosten eller också kan man köpa från Crearome.se.

kitty
2008-08-09 14:00
#15

i badar henne en gång i veckan och använder olivolja. Annars så tvättar vi av henne med tvättlapapr morgon och kväll. Hon uppskattar inte badet . .

CarolaCarro
2008-08-09 14:41
#16

#13 Ja hade de som rutin i en månad sen orka ja inte med badet… Allt blev för stressigt för oss här

FerretCrow
2008-08-11 19:59
#17

#16 vadå inte orka med? det är väl inge jobbigt med att bada sitt barn

CarolaCarro
2008-08-13 10:43
#18

17# Måste man vara uppe halva nätterna då så är de jobbigt och ett stress moment.. ! Och en bebis som inte gillar att baa varför skulle ja tvinga han????

CarolaCarro
2008-08-13 10:46
#19

Ursäkta men nu blev ja j*kligt irreterad.. Du känner inte mitt barn om hur han var dom 2 första månaderna du vet inte va ja blev utsatt för den första månaden som suger musten ur en oxå sitter du och frågar mig hur de kan vara jobbigt och badda sitt eget barn kanske dags och fråga efter fakta innan du hoppar på en  FerretCrow

FerretCrow
2008-08-15 23:22
#20

#19 varför svarar du först trevligt på det jag skrivigt och sedan elakt? det är absolute inget påhopp på dig då har du läst det på helt fel sätt. du har baar skrive att du hade det som rutin men sen blev det jobbigt. ingenstans står det att han hatar och bada. så klart ska man inte tvinga dom till det. eftersom du haft det i rutin 2 månader trodde ju jag att han gillade detta. men ska du bete dig sådär kan du lämna min tråd.

Annons:
Upp till toppen
Annons: