Annons:
Etikett05-barn-6-12-år
Läst 7650 ggr
Elisabeth-J
2008-09-02 10:58

"Lilla" tonåren

Nu har Robin kommit till det stadiet man kallar lilla tonåren, det är tufft många gåner här hemma nu :) Man får vara riktigt konsekvent och inte ge sig vilket inte alltid är så lätt när man är ensam, så nu gäller det att bara stå ut med dessa konflikter som man måste hantera. Men jobbigt är det många gånger, är ju så van vid den lugna lilla killen som sällan brusar upp osv. Ni som har större barn, hur var det när era barn var i den här perioden?

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Annons:
magma
2008-09-02 14:18
#1

När är "den lilla tonåren" nu igen, i sexårsåldern?

CBA
2008-09-02 23:54
#2

Vi har en 9 åring som är otroligt förpubertal så jag ser inte fram emot när puberteten slår till på riktigt :o/

Han är väldigt obstinat, käftar emot och är bara allmänt tjaffsig just nu och vi har i stort sett dagliga dispyter och det känns pest.

Förhoppningsvis så går det väl över innan han blommar upp på riktigt ;o)

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Elisabeth-J
2008-09-03 00:48
#3

Det är dom tre åldrarna 6, 9 och 12. Robin blir snart 11 och han har kommit in i det nu redan.  Det blir lite värre för varje steg så nästa blir ju värst när den riktiga tonårsfasen kommer. Bäst att jag äter mycket spenat så jag håller mig riktigt stark sen när det stormar, så jag orkar vara konsekvent :)

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

AndreasS
2008-09-03 18:41
#4

Vi har en jänta som är 11 och en grabb på 9 och båda har trotts på ett eller ett annat sätt. men man måste vara konsekvent.


Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

mattiz73
2008-12-19 00:01
#5

Min son är 6 år och ni menar att det blir värre?? Jag vet inte hur det blir!! Är dålig hörsel oxå en del av trotsen?? jag måste säga allt 3-4 ggr innan jag får en reaktion! Vi tränar mycket på det här att se andras behov…han är inte ensam i vår familj. han är duktig på att hjälpa till men bara när han känner för det. Och om något går sönder när han bygger eller en linje blir fel när han ritar då skulle jag inte vilja vara i närheten. han blir så arg.

Det positiva i allt elände är att han visar inget i skolan (6-års grupp) som han gjorde på dagis utan nu är han lugn där och det är skönt!

När går det över? Hur lång paus har vi till nästa trots vid 9? jag måste få lite lugnt snart!

mattiz73
2009-01-06 10:48
#6

Ocj en annan fråga? Min son är så högljudd.. Han sjunger, spelar trummor, slår på saker osv. Han tycker väldigt mycket om musik och det är ju kul men hur får jag honom att förstå att hans ljud stör andra (vi bor i en lägenhet precis i mitten, vi har folk runt om oss överallt).

Det arga har inte heller gått över. Han straffar ut sig bland kompisar. Det ska var på hans sätt annars får det vara. Hur ska jag handskas med detta?

Snälla någon… Hjälp mig!!

Annons:
starcat
2009-07-13 09:57
#7

Vad glad jag är att jag hittade denna tråden, min tös är 6 år och argare än nånsin! Hon har en lillebror också och dom kan verkligen reta upp varandra vad göra?

magma
2009-07-21 00:55
#8

Jag står också ganska rådvill, har en son som är sju och han hjälper till och är så gullig- när han vill. Däremellan är det nejnejnej jämt när jag säger åt honom eller ber om något, han blir ilsken när det blir fel, allt ska göras på hans sätt eller inte alls… Suck. Håller tummarna att det är åldern, och att det funkar bra i ettan i höst!

mattiz73
2009-07-21 13:35
#9

Jag hoppas som du Magma!

Jag tror min son lever genom trotsen! Dömysig och vill gärna gosa när han vill och även när jag vill. Jag tycker att hela hans beteende har ändrats till det positivare. Men lite hänger kvar!

Om han inte får 10 godisbitar utan jag säger 5, då ska han inte ha något! Nu har jag kört rätt hårt på att då blir det inget oxå. Han måste lära sig att stå för sina beslut! Jag påminner när jag ser att han är på väg att straffa sig själv genom att säga: Kommer du ihåg hur det blir om du gör det valet, och då kan han faktiskt stanna upp och tacka ja till 5 bitar! Det är ett stort framsteg tycker jag!

ChallisQ
2009-07-29 15:15
#10

Skönt att höra att det bara är en period! Har en dotter som är 6 år och ibland får hon sånna utbrott att jag blir helt paff. Hon skriker att hon är värdelös och slår sig själv - något som vi verkligen inte förespråkar i vår familj! Och där emellan är hon underbart gullig med sin lillebror och pratar och diskuterar med oss.

Hennes lillebror är 2 år och har precis lärt sig att det går att retas, något som, förstås, gör dottern vansinnig Skrikandes

Upp till toppen
Annons: