Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 895 ggr
EmmaG
9/12/08, 11:00 AM

McDonalds barnledsak farliga

Fick detta i mailen & tänkte bara dela med mig Glad

Farligt med leksak från McDonalds
Ljudleksaker från McDonalds avger ett ljud på 115 decibel och kan ge barn permanenta hörselskador och tinnitus. - Detta är absolut olämpligt för barn och helt obegripligt, säger docent Björn Hagerman vid Karolinska institutets laboratorium för hörselteknologi. Leksakerna ser ut som små mobiltelefoner som kan tryckas mot örat även om det är tänkt att den ska fästas i ett bälte. Arbetsmiljöverkets föreskrifter visar att vuxna som utsätts för 80 decibel och högre under en längre tid kan få hörselskador. Barn är ännu känsligare. - Därför ska man använda sig av försiktighetsprincipen. Om barn utsätts för ljud kring 115 decibel kan hörselhåren och sinnescellerna i innerörat ta skada, säger Kajsa-Mia Holgers som är forskningschef och hörselrubbningsdocent vid sjukhuset i Varberg.

Källa: Dagens Nyheters nätupplaga, 080912, © Netdoktor.se, Terese Alvén

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Annons:
AnnaLundin
9/12/08, 1:33 PM
#1

Det räcker med att själv lyssna på VISSA av leksakerna som delas ut där för att inse att de är olämpliga att ha bredvid örat.

Frågan är om detta gäller leksaker som delas ut nu eller de som delats ut tidigare? Jag vet att det tidigare funnits både högljudda och mindre högljudda leksaker där.

Kimpa
9/14/08, 9:53 PM
#2

Fick höra på en sån "leksak" nu i helgen av min syster.
Håller med ovanstående om att det finns betydligt fler leksaker som låter högre än denna.
Och dessutom i en gällare ton.

Har "lärt mig" efter diverse låtande leksaker att man ska stå ut med att vistas hemma också, så jag väljer noga nu förtiden med hur högt och hur leksakerna låter innan jag köper något.

FerretCrow
9/16/08, 6:34 PM
#3

vet inte så mycket om jusst dessa leksaker men många man köper låter otroligt högt. men vi har köpt en massa sådanna nu när lillen här hemma börjar tycka leksaker som låter är roligt. och vi köper bara sådanna som det går att reglera ljudet på och det är dom flesta nu för tiden faktiskt=)

Upp till toppen
Annons: