Annons:
Etikett25-off-topic
Läst 2329 ggr
Myrra
8/7/08, 2:18 PM

Rätt eller fel?

Hej!

Jag har ett problem, jag köpte mig en ny bil (med banklån)och den gamla bilen jag hade skulle mitt ena bonusbarn få köpa och ha som sin första bil när han blir 18 år om några månader,var det sagt från början.

Bilen har ca 15 år på nacken men har bara gått ca 7500 mil,lite rost här och var,annars är den helt okej.

Jag hade tänkt ta 4000:- för den och skickar då med vinterdäck som är 2 år gamla,men nu tycker min man (pappa till tonåringen) att jag ska skänka bilen till grabben,bara för att det är lite som ska fixas med den osv (kostar lite pengar).

Men jag känner att jag gärna vill ha lite betalt för den,vilken styvmamma ska behöva skänka bort en hel bil tänker jag. Har 3 gemensamma barn med min make och jag står för betalning av mat till hela familjen och kan aldrig unna mig själv eller "mina barn" något extra,hela min lön går åt till mat. Så därför skulle jag tycka det vore roligt att för en gångs skull få lite extra pengar.

Vad tycker ni,är jag sniken och snål eller tycker ni att jag är värd att få mina pengar?

/Myrra

Annons:
soffans
8/7/08, 3:27 PM
#1

Det finns väl ingen anledning att skänka bort bilen. Helt klart att du är värd att få pengarna för bilen. Även att det handlar om ett stort barn så tycker jag att de måste lära sig att saker kostar pengar och att allt är inte gratis.

johan
8/7/08, 5:12 PM
#2

Hade du kunnat tänka dig att ge bort bilen til någon av dina egna barn? Om du hade tagit 4000 kr (låter mycket för en 15 år gammal bil…) till dina egna barn så är det väl ok, men om det är annorlunda när det är ditt styvbarn så tycker jag det är lite märkligt.

Jag hade inte tagit betalt av en familjemedlem i alla fall.

Sedan finns det en annan aspekt också. Försäkringsbolagen kräver att den som försäkrar bilen ska ha det ekonomiska intresset i bilen. Nu är väl iofs försäkringen dyrare för en 18-årig kille än för en vuxen kvinna, så de kanske inte klagar. Men det kan vara värt att kolla upp om de kommer betala ut något om det händer något om han inte betalat något för bilen (har det ekonomiska intresset).

Å andra sidan kanske man inte har mer än trafikförsäkring på något som är så billigt…

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annette
8/7/08, 5:13 PM
#3

Jag tycker 4000:- låter som ett väldigt bra pris, så det kan de gott betala, tycker jag. Vill de inte betala det du begärt, sälj den till någon annat. Klart du är värd dessa pengar!

soffans
8/7/08, 5:41 PM
#4

" Håller med 4000:- låter som ett väldigt bra pris.

Myrra
8/7/08, 6:30 PM
#5

#2 Jag har fått bilen värderad till 4500-5500:- av en kille som håller på mycket med bilar. Han tyckte den var otroligt välskött och att den gått så pass lite och bara haft 2 ägare.

Jo,jag tycker nog det är lite skillnad när det är mitt styvbarn jämfört med mitt eget. Dessa barn har ju en mor och en far som alla andra,så jag fattar inte varför jag helt plötsligt ska behöva ge bort min egendom till dom bara för att vi bor under samma tak varannan vecka, deras mor skulle ju  t ex aldrig komma på tanken ge mina barn nåt.Hon kallar dom för "Misstagen".

Rocktjejen
8/7/08, 6:44 PM
#6

Jag tycker det är ett rimligt pris och även att barn/ungdomar får lära sig att allt är inte gratis..Sen när dom ska ut i arbetslivet så måste dom ju lära sig att dom får jobba för o kunna få köpa saker dom vill ha..Däremot skulle jag inte göra skillnad på barnen men det är min åsikt det..

Nej stå på dig tycker jag.

Kram Eva

Annons:
Elisabeth-J
8/7/08, 7:58 PM
#7

Jag tycker inte att man ska göra skillnad på egna barn och styvbarn. En vän till mig har 2 barn och hennes sambo har 2 barn som dom har varannan vecka och där görs ingen skillnad alls. Han köper bil till alla barnen oavsett om det är hans eller hennes. Hans barns mamma ger aldrig något men han hämnas inte för det.

Gör man skillnad så känner ju det barnet att han inte är lika omtyckt eller lika värd som dom andra och jag tycker inte att han ska få lida av att mamman uttrycker såna dumma ord angående dina barn. Dom har ju ändå samma pappa och tillhör er familj lika mycket som dom andra barnen.

Däremot tycker jag att det är rimligt att han köper bilen till ett bra pris och om 4000 är rimligt så är ju det helt ok för honom att betala. Prcis som sina egna barn när det är dags för bil, att dom får betala ett rimligt pris.

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Myrra
8/7/08, 8:45 PM
#8

Ja man tycker ju olika,men är det inte lite orättvist mot mina egna barn då?,jag tjänar lite med pengar,bonusbarnens pappa och mamma 3 ggr så mycket var. Ska styvbarnen då dels få en massa av först sina 2 riktiga föräldrar och sedan även från sin bonus mamma?, alltså 2 ½ vuxna,medans mina barn bara får från sin pappa och då halva sin egna mamma? Om ni förstår hur jag menar.

Jag tycker mina barn kommer i kläm,de 3 får dela rum,det minsta i hela huset,medans tonåringarna har hela övervåningen med separata rum,egen toa vardagsrum,som jag har möblerat med mina egna möbler,tv,sängar mm,så så hemsk tycker jag inte att jag är.

Dom har även så dom får träna sporter osv,föräldrarna betalar,men vi har inte råd att sätta våra egna barn i aktiviteter pga av att de får allt först.

De sommarjobbar båda 2 men behöver inte betala en krona för nåt här i världen.De lägger pengarna på nöjen.

ElinKee
8/7/08, 9:43 PM
#9

Det finns säkert saker för 4000 som dina barn behöver, då kan ju han skänka det till dom om det nu är den linjen han vill gå på.

Myrra
8/7/08, 9:49 PM
#10

Jag tackar er allla för era åsikter, ska nu fundera på hur jag ska göra!

/Myrra

Believer
8/7/08, 10:03 PM
#11

#2. Är 4000kr mycket för en gammal bil? Vår bil är 19 år gammal och är värderad till 20.000 =)

Självklart ska du ha dem pengarna för bilen. 4000kr låter alldeles rimligt.

Annette
8/8/08, 12:36 AM
#12

#8. Det låter som de biologiska föräldrarna har råd att betala dig för bilen. Jag tycker inte du skall ha dåligt samvete. Varför skall du skänka bort din bil, det kommer du troligen inte att kunna göra till de andra barnen.

Susanne
8/8/08, 10:31 AM
#13

Misstänker att när de mindre barnen skaffar körkort så har du ingen bil att skänka någon av dem.
Jag tycker att du kan sälja bilen till någon annan så får tonåringen köpa den bil han vill för egna pengar.

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

Annons:
CarolaCarro
8/8/08, 2:35 PM
#14

TYcker självklart du skall ta betalt dom skall veta att en bil kostar pengar.. Jag själv skulle nog ta betalt av mitt eget barn om han vill köpa min bil när han är 18.. Dom är myndiga och skall ta ansvar så varför inte veta att de kostar??

Myrra
8/8/08, 3:59 PM
#15

Känns skönt att jag inte är helt ute och cyklar med mitt tänk!

Jag lär mina egna barn att man måste spara pengar först för att kunna få något,ger dom 20kr var per vecka och så får dom vackert vänta med att köpa det dom vill ha tills de själva har råd.

Så lite tungjobbat är det allt att få in det tänket på småbarnen när de ser hur olika uppfostran det är på de stora halvsyskonen och deras idé hur man kan köpa/få grejer.De får ju det mesta serverat när dom vill.

magma
8/9/08, 1:03 AM
#16

2:"Hade du kunnat tänka dig att ge bort bilen til någon av dina egna barn?"

Exakt samma fråga tänkte jag på när jag när jag läste TS frågeställning.

Sedan undrar jag lite hur länge du har varit bonusmamma åt 18-åringen? Om ni har varit medlemmar av samma familj under en längre tid så känns det både mest naturligt och mest rättvist att alla barn får samma villkor från både din man och från dig- oavsett om du är deras biologiska mamma eller ej.

Om era gemensamma barn och din mans barn behandlas olika av din man så är det ett eget, separat problem. Varför får "dina" (era gemensamma) barn spara och gneta ihop egna pengar (vilket är helt OK, lära barnen pengars värde osv) för att få råd till det de vill ha, och inte din mans barn? Är det ex-mamman som köper grejorna eller din man? Och om så är fallet- varför får inte de andra barnen samma förmåner av din man??? Jag tänkte på detta som du skrev:"…men vi har inte råd att sätta våra egna barn i aktiviteter pga av att de får allt först."

Det låter ärligt talat helknäppt och grovt orättvist från din mans sida, och jag blir riktigt irriterad. Han har ju inte bara sina första barn att ta hänsyn till för tusan, och du vet väl om att så länge ni är gifta och bor i samma hus så har du rätt till samma ekonomiska standard som din man?! Så om du betalar all mat med nästan hela din lön varje månad, så är det inte OK att du likaså dina barn sedan får leva snålt bara för att din lön är slut!!!

Att din mans ex har en dålig inställning till dina barn är bara att beklaga och är skitnödigt gjort, helt klart. Men det är hennes inställning och är något som du borde sätta dig över, och vara för god för att låta påverka din inställning till hennes barn.

Självklart ska du ha betalt för bilen om du vill ha betalt! Om 18-åringens pappa tycker pojken ska få bilen så ska pappan betala dig. Men då bör alla barn få samma summa av honom- varför inte sätta in en grundplåt till en bil på 4000 kr i de andra barnens namn på banken? Det måste ju inte köpas en pryl för 4000 kr i rättvisans namn, huvudsaken är ju att de behandlas rättvist.

En annan variant är att du säljer bilen för 2000 kr (och i praktiken ger 18-åringen 2000 kr), och att din man ger/sätter in på banken 2000 kr/barn till de andra barnen.

ELLER att din man betalar dig 2000 kr för bilen och du tar 2000 av 18-åringen, då får du dina 4000 kr. Och att sedan de andra barnen får 2000 kr, precis som 18-åringen fått priset på bilen reducerat med 2000 kr. Då blir det inte så kännbart i plånboken för vare sig 18-åringen eller din man, om du och 18-åringen kan mötas halva vägen.

Lycka till, och ta till några välplacerade morrningar där hemma tycker jag… Kyss

magma
8/9/08, 1:04 AM
#17

*hoppsan* Vad långt det blev, sorry…Tyst

Myrra
8/9/08, 3:57 PM
#18

#16

Det skulle ju vara fel att ge bara ett av mina barn en bil, och ge dom varsin är ju en omöjlighet,så frågan är svår att svara på.

Hade jag bara ett barn och befinna mig i det läget jag är i nu så skulle jag nog ha gett det barnet bilen,med tanke på att halvbröderna då skulle vara 27 och 28 år gamla och klara sig utmärkt på egna ben.

Jag har varit bonusmamma åt killarna i 10 års tid.

Jag måste säga att barnen och mamman är drivande i att dom blir så bortskämda som dom faktiskt blir, de veckor de är hemma hos henne så handlas det grejer och när fredagen kommer, så kommer dom med kvitton och krav på sin far att han ska betala 50% av vad det kostat.

Han betalar snällt för mamman alltid har haft "fulknep" för sig, säger inför barnen att "Ja titta nu,pappa vill inte betala" osv

Han känner att det är han som blir den "elaka" föräldern när hon säger så. Och så har han dåligt samvete för att dom är skilsmässobarn.

Exempel på vad dom har: Varsina "vanliga datorer",2 bärbara datorer,varsina tv-apparater på sina rum och en i deras vardagsrum,2 x-box spel,2 Playstationspel,3 mobiltelefoner var på 1½år,hela studiebidraget att roa sig för,ena grabben har 2 plattskärmar i olika storlekar till sin dator,får sina sporter helt betalda,medlemsskap i "Warcraft",kostar avgift varje månad + gubbar/vapen dom köper i dataspelet.

De har båda sommarjobbat och tjänat ihop ca 25.000:-/var att användas till vad som helst.

Så nog tycker jag han har råd att betala bilen för 4000:-.

Våra gemensamma barn, har ett gemensamt litet rum,en radio,ett psp-spel att samsas om,ingen tv i rummet,varsina cyklar och leksaker förstås.

Jag tycker det är snedvridet så det skriker,eller vad tycker ni?

Pratar jag med min man så säger han bara att störst är först och det kan jag väl hålla med om,men lite mer jämnvikt tycker jag nog inte skulle sitta i vägen?!

Det där med att min man skulle ge de andra barnen 2000:- var funkar inte heller,han har inte 8.000 ligger och skramlar om man säger så, det är räkningar,amortering på huset osv som ska betalas.

Oj,nu blev det mycket skrivet känner jag!

/Myrra

CarolaCarro
8/9/08, 4:43 PM
#19

Oj varsin xbox oxh varsin ps3 Bortskämda jooo lugnt.. Tycker nog att ma kan dela med sig med restrerande familjemedlemmar..

Myrra
8/9/08, 7:22 PM
#20

#19 Jo,nog är dom bortskämda tycker jag allt.

Kom på lite mer, ena killen har köpt och ångrat sig med hela 3 st mopeder på 1½ år också,sålt dom med brakförlust,men behållt pengarna som blev,medans föräldrarna snällt köpte nya efterhand som han pekat på det han ville ha!

Blir skjutsade i bil överallt,till kompisar mm trots att dom bor nära varandra. Jag tycker dom kan gå eller cykla om det är nära.

Behöver inte hjälpa till med någonting här hemma,de har aldrig suttit barnvakt under alla år,eller ens dukat fram på matbordet.

Ber man om hjälp säger dom bara att dom antingen inte har tid eller att dom inte behöver göra det hemma hos mamma.

Så varför ska jag bara ge bort min bil,känner mig mer som deras hushållerska och passupp,och är ju inga småpojkar vi pratar om trots allt.

/Myrra

Annons:
CarolaCarro
8/9/08, 7:35 PM
#21

Dom skall ta ansvar och veta att saker och ting kostar…

Susanne
8/9/08, 11:56 PM
#22

Rätta mig om jag har fel.
DU har ingen som helst försörjningsplikt gentemot din mans barn.
Komma med kvitton som han ska betala hälften av, det var det dummaste jag hört. Det som handlas när de är hos mamma får hon stå för, när det handlas hos er ska din man betala. Finns inga pengar att handla för så får man låta bli. Det låter som att pojkarna är ganska stora. Går den äldste i skolan eller jobbar han? Om han jobbar ska han absolut börja betala hemma och det en rejäl summa eller flytta till eget. Står största killen i bostadskö?

Att vara hushållerska och passop är ok under förutsättning att du får betalt. Hjälper någon till hemma (din man, hans söner)?
Om inte så förvarna att du tänker tvättstrejka en vecka…och stå vid ditt ord, tvättstrejka en hel vecka.

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

Myrra
8/10/08, 11:55 AM
#23

Killarna vi pratar om är alltså 17 och 18 år gamla,fyller 18 och 19år om några månader.Största grabben börjar alltså 3:e ring på gymnasiet nu i höst och den andra börjar andra året på gymnasiet.

Nej, inte har 18-åringen ställt sig i bostadskö heller,han har det väl så bra som han har det antar jag….

Nej, ingen av karlarna hjälper till hemma,jag drar hela lasset själv med hushållsarbete,städa,handla och laga mat,hämta barnen på dagis och fritids,tvätta+ att jag jobbar 75%,börjar jobbet 05.30 på morgonen för att hinna med allt hemma.

Min man jobbar på ackord så jag förstår att han är väldigt trött när han kommer hem efter en hel dag,men tonåringarna tycker jag kunde hjälpa till med nåt eller vad tycker ni?

De går båda på praktiska linjer på gymnasiet så de har i princip aldrig läxor,så när skoldagen är slut så är dom ju fria.

Vi har delat upp det så att jag betalar maten och min man alla räkningar.

Alternativet för mig är ju att betala någon av räkningarna och han lite av maten,men i slutänden blir det ju som samma sak,pengarna tarslut för min del i vilket fall.

/Myrra

magma
8/10/08, 11:43 PM
#24

Det minsta man kan begära är att de stora barnen tvättar sin egen tvätt och alla barn kan efter bästa förmåga diska, dammsuga, städa toaletten, duka bordet, laga mat osv. Kanske dags att införa lite nya husregler, innan du dukar under av trycket?

Jag och min man har varit ihop sedan jag var 16 år och han 18, i maj blir det 20 gemensamma år. Vi har haft gemensam ekonomi sedan 15 år tillbaka, alltså långt innan vi gifte oss, flyttade till hus, fick barn osv. Det finns inga dina eller mina pengar, alla pengar är våra och alla inköp sker under ansvar både inför en själv och inför familjen.

Kommentaren "störst först" trodde jag var något som hörde barndomen till, någon man körde med för att få egna fördelar gentemot sina småsyskon… Det låter som något din man tar till för att inte behöva konfrontera sin ex och reda ut situationen som faktiskt innebär ett stort problem- inte bara för dig utan även för alla barn. Att bara få utan motprestation hela tiden förstör mer för barn än det ger, om man ska se se framåt i tiden när de ska bli vuxna. De är ju snart vuxna, skulle det inte gå att prata med dem och få dem att se saken ur din synvinkel? Alltså att din man pratar med dem i första hand, kanske gemensamt med dig?

Vad gäller att ge 8000 kr, så är ju inte det något som behöver ske på ett bräde, vid ett och samma tillfälle. Samtidigt så har din man säkerligen betalat många fler tusen på andra prylar till sina stora barn…

Susanne
8/13/08, 1:19 PM
#25

Visst är det ändå ett märkligt fenomen.
Jämlikhet till trots så ska kvinnan fortfarande jobba och tjäna pengar till hushållet fast det är hon som har hela marktjänsten hemma. Inte nog med det så ska hon dessutom vara stöttande hustru och sexig vildkatt i sängen.

Anledningen till att jag blir upprörd är att jag varit i samma sits själv.
Jag stod inte ut och tog på mina skor och gick. Taskigt mot barnen, ja men idag har jag en MAN som ser till att även jag mår och har det bra vilket påverkar även barnen positivt.
Han drar in mest pengar men hjälper gärna till med marktjänsten och om pengarna på mitt konto tar slut behöver jag inte ens fråga om mer, jag för bara över nya.
Jag hade tur och hittade en man som behandlar mig som den drottning jag är -i vårt hem- de är sällsynta dessa män.
Kanske att vi kvinnor behöver ta tag i våra söner och fostra dem till de män vi vill att de ska bli istället för att låta "flickvännen" hamna i samma situation där vi själva mådde dåligt?

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

spindelfot
8/13/08, 6:38 PM
#26

En bil - det är ju inte vilken liten grej som helst, ingenting man skänker bort bara sådär.. Speciellt inte om man har dåligt med pengar!

Och när man är 18 år, då bör man lära sig att saker kostar. Ifall den kostar för mycket får han låta bli att köpa den. 4000 plus vinterdäck är ju ett riktigt superpris tycker jag själv! Han är ingen bebis, utan borde behandlas som en myndig människa med rätt att fatta egna ekonomiska beslut. Jag tycker att du har all rätt i världen att ta betalt för bilen. Nästan absurt att inte göra det.

Han kommer väl vilja köpa lägenhet, jobba, resa, och det är bra att lära sig om pengarnas flöde i livet.

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Kurran
8/13/08, 8:38 PM
#27

En 15 år gammal bil ska skrotas omgående för den är inget ha ur flera synvinklar. En viktig aspekt är att den är trafikfarlig. Visserligen kan den klara en besiktning men så som bilar gjordes för 15 år sedan saknas det mesta i det säkerhetstänkande som tillkommit sedan dess. Ta till exempel krockkuddar.

Dessutom kan i princip nästan vad som helst gå sönder i den utan förvarning med i värsta fall en olyckshändelse som följd.

Min dotter har en tio år gammal bil men om hon ska köra längre än ett par mil och ut på större landsväg får hon alltid ta min nästan nya V70 av trafiksäkerhetsskäl.

Miljöskäl finns dessutom för att omgående skrota eländet.

Två år gamla vinterdäck är inte så mycket att komma med för däck åldras ganska snabbt oavsett om de är slitna eller ej och gamla däck är livsfarliga att köra med speciellt vinterdäck för de förlorar väggreppet. Gå till en riktig bilhandlare och fråga vad de skulle vilja ge för en 15 år gammal bil. Jag kan försäkra dig att de inte vill ha den, inte ens till skänks.

När det gäller försäkring så spelar det ingen roll på vilket sätt man förvärvat en bil men en halvförsäkring  för en 18-års pojke går på åtskilliga tusen. Har du dessutom tänkt på det ansvar tar med att sätta en urgammal bil i händerna på en så ung person med helt färskt körkort? Skulle du vilja att dina barn var ute på kvällar och nätter och åkte med någon som nyss fått körkort i en bil som borde skrotas?

Att GE bort en 15 år gammal bil till ett bonusbarn luktar askungebehandling. Att ta betalt den är rent ut sagt bedrövligt. Eller vill du bli av med honom.

Av det du skrivit verkar det mest av allt vara urdåliga relationer mellan tre vuxna personer som råkat sätta barn till världen med följden att barnen hamnar mitt i skottlinjen.

Annons:
Myrra
8/13/08, 9:01 PM
#28

#27 Oj va du tar i då!Förvånad

Vad menar du med att det är "rent ut sagt bedrövligt" och "luktar askungebehandling av bonusbarnet",om jag skulle sälja bilen till honom?

Vilken unge idag har råd att köpa sig en nyare=dyrare "1:a" bil?

Inte hade jag det iallafall när det begav sig.

Alla har ju inte så gott ställt som du verkar ha det,men du kan ju alltid skicka över din v70 hit inslagen i presentpapper så blir mitt bonusbarn nog väldigt mycket lyckligare och tryggare i trafiken.Guld i mun

Tack för mig!

/Myrra

CarolaCarro
8/13/08, 9:09 PM
#29

27# Jag har en bil från 87 glad är ja för de.. Skulle den gå sönder så är den gammal iaf.. Du har inte hört att när man är ny med körkort skall man börja med en gammal bil??

(Ja är 20år) Bilen är alltså äldre än mig

Kurran
8/13/08, 9:40 PM
#30

Jag har långt ifrån gott ställt men jag vill inte vistas på vägarna med en gammal bil, främst av trafiksäkerhetsskäl, och därför prioriterar jag att ha en trafiksäker bil högt eftersom jag är beroende av att ha bil.

Att jag lånar ut min bil till min dotter är enbart för att jag är rädd om henne och vill att när hon färdas på landsväg ska hon åka den i den bästa bilen som vi har. Vi bor en mil från varandra men jag tar hennes bil när hon har bättre behov av min än vad jag har.

Hennes bil har inte gått så långt men det är ändå ständiga småreparationer på den. Nu har hon turen att känna personer som kan hjälpa henne för en låg kostnad och hon kan fixa en del själv.

Faktum är att en 15 år gammal bil är en dödsfälla och om mina andra barn bodde inom rimliga avstånd från mig, hade behov av bil då och då och inte hade råd att köpa en bil värd namnet skulle de tveklöst få ta min. Nu är det inte aktuellt eftersom de bor mycket långt från mig.Den ena har inte ens körkort fast han har åldern inne med råge och mer än råd att köpa en ny bil.

Det var det dummaste jag hört att man ska börja med en gammal bil när man har ett färskt körkort. Då om någonsin ska man ha en trafiksäker bil så att man är så skyddad om något skulle hända och slippa bli paket redan när man har livet framför sig.

Har man inte råd att betala för en bil som uppfyller moderna krav på trafiksäkerhet ska man nog vänta med bilköp. En bil är inte någon leksak och det är inte för inte att det är mycket höga försäkringspremier för unga personer: De står för en oproportionerlig stor andel av trafikolyckorna där olyckan är så allvarlig att försäkringsbolaget blir inkopplat.

Blunda ett ögonblick och tänk hur du skulle känna det om denne pojke blev allvarligt skadad i en trafikolycka men att personskador hade kunnat undvikas om man haft en bil med krockkuddar mm.

magma
8/13/08, 9:50 PM
#31

….och vi har en V70 från -02 och en Merca från -85…. Tilläggas kan att den äldre bilen gick nyligen igenom besiktningen utan så mycket som en anmärkning. Alla har inte råd att skaffa sig en sprillans ny bil var tionde år, och för övrigt så kanske det t.o.m vore bra för miljön om folk vårdade sina bilar och behöll dem längre, så inte så många nya bilar behövde tillverkas i dagens rasande takt?

Även om de gamla bilarna släpper ut mer avgaser (numera är väl ivarjefall så gott som all bensin blyfri, även den man tankar i gamla bilar???) så är väl knappast tillverkningen av nya bilar och inte heller frakten av dem runt om i hela världen direkt miljövänlig.

Kurran
8/13/08, 10:13 PM
#32

Jag håller fullt och fast med dig om att man ska vara rädd om sina prylar för att de ska hålla länge och på så sätt minska miljöbelastningen och det gäller förstås även bilar. En gammal dieselmerca från -85 är nog dessutom mer miljövänlig att köra med vid många kallstarter än en bil med katalysator under förutsättning att man bor utanför storstäderna men då med tanke på partikelutsläppen som är skadliga att andas in och som det ju blir mycket av vid tät trafik.

Men trafiksäkerhetsmässigt är en bil från -82 inte så mycket att ha och det var det som jag främst har talat om i mina lägg. Trafiksäkerheten har ingen med att en bil klarar bilbesiktningen för har den inte t ex krockkuddar så har den inte krockkuddar hur bra den än går igenom bilprovningen.

I riktigt gamla bilar går det inte att tanka blyfri bensin utan man måste köpa en speciell tillsats inne på macken och hälla i.

CarolaCarro
8/13/08, 10:22 PM
#33

#30 något billigare och förstöra en gammal bil än en ny..  Min unge kommer aldrig få en sprillans ny bil när han får körkort,,

Kurran
8/13/08, 10:32 PM
#34

Jag har inte sagt att man ska köpa en sprillans ny bil till någon, inte ens till sig själv men en två, tre år gammal bil är vad jag köper när jag byter. Utan tvekan skulle jag låna ut min bil till ett barn med nytt körkort för jag tar hellre repor och bucklor på en dött ting som en bil än repor och bucklor på ett barn. Under förutsättning att jag litar på att vederbörande tar det lugnt och till att börja med skulle jag vara med själv och under lång tid skulle det inte bli tal om att ut och skjutsa andra ungdomar. På en internatskola i Sverige är det förbjudet för eleverna att ha tillgång till bil när de är på internatet med tanke på att det inte ska bli något skjutsande av kamrater och det är föräldrarna som bestämt att det ska vara så av omtanke om sina och andras barn.

Annons:
Annette
8/13/08, 11:46 PM
#35

Det är betydligt farligare att åka moped än att köra en 15 år gammal bil.

Kurran
8/14/08, 12:28 AM
#36

Det är inte konstruktivt att jämföra en dålig sak med något som är värre. Ett är dock säkert att om man håller s ig till lagen så utsätter man i alla fall inga passagerare för fara när man kör moped. Sedan kan man förstås ta in det här med miljöaspekter: De flesta ungar som ha moped skulle lika gärna kunna åka cykel!

Myrra
8/14/08, 3:58 PM
#37

#27 Jag är fortfarande upprörd över vad du skrev!

Vill bara förtydliga att vi har inte bara "råkat sätta barn till världen",alla barnen var planerade,både mellan min man och hans ex och sedan när vi blev ett par och skaffade våra gemensamma barn.

Känns nästan som man får en idiotstämpel på sig från dig.

Sen det andra du skrev:"Skulle du vilja att dina barn var ute på kvällar och nätter och åkte med någon som nyss fått körkort i en bil som borde skrotas?

Att GE bort en 15 år gammal bil till ett bonusbarn luktar askungebehandling. Att ta betalt är rent ut sagt bedrövligt.Eller vill du bli av med honom?"

Vad är det som får dig att tro att detta bonusbarn skulle åka runt med kompisar på kvällar och nätter? Tror du hans far skulle tillåta det?

Och NEJ, jag vill inte "bli av med honom",hur man nu ska tolka det, menar du att jag önskar livet ur honom och hoppas att han ska köra ihjäl sig eller vad?

Om så är fallet, så kör du med riktigt fula slag under bältet anser jag.

2 år gamla vinterdäck är inte gamla och farliga,vem köper nya vinterdäck varje år? Inte jag och inte många andra heller kan jag nog med rätt stor säkerhet lova dig.

Härmed avslutar jag denna diskussion,om andra vill fortsätta skriva här så är det fritt fram,men jag tackar för mig!

/Myrra

Believer
8/14/08, 7:58 PM
#38

#27. Jag kan nog bara skratta åt ditt inlägg.. Det där var väl lite väl överdrivet?

CarolaCarro
8/14/08, 8:41 PM
#39

#37 Stå på dig.. Absolut inge fel på bilen så länge den går igenom besiktningen!!!

Susanne
8/15/08, 1:24 AM
#40

Njae, ska vi vara riktigt hårda så skulle väl ingen köra bil alls eller något motorfordon överhuvudtaget…?

#27, en V70 är väl inget att skryta med, det blir slarvsylta av den med när det smäller.

Susanne Förvånad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

johan
8/17/08, 12:09 PM
#41

#40: Det är det som är hela poängen med krocksäkerhet. Blir bilen ihopskrynklad så tar de som sitter i den en mindre smäll. En gammal bil med hårdram och kaross kanske klarar sig bättre, men då är det de i bilen som tar smällen istället. Kolla på vad som blir kvar av en krashad formel 1-bil trots att föraren kan gå själv till ambulansen.

Jag tror man lugnt kan säga att en relativt ny V70 är oändligt mycket säkrare än en 15 år gammal bil. Folksam har bra listor över säkraste bilarna baserat på riktiga krockar med riktiga bilar och riktiga människor i riktiga situationer.

Myrra: När jag läste din ursprungliga fråga trodde jag detta handlade om en bil. Men ju mer man läser av tråden handlar det om något helt annat. Tycker ni borde lösa era jämställdhetsproblem innan ni funderar på om det är rätt eller fel att ge bort eller sälja bilskrället.

Din man borde göra upp min sin ex-fru och inte låta henne styra och ställa er ekonomi.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
Upp till toppen
Annons: