Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 1234 ggr
SusannaT
2008-08-05 16:38

behöver tips.

min dotter på 12 månader har blivit jätte dålig på o äta frukost.. hon kniper igen när jag ska mata henne med gröt.. har prövaqt ge henne smörgåsbitar så hon kan äta själv men det vill hon inte utan det puttar hon ba ned på golvet.. annars e hon jätte duktig på att äta.. men det e just frukosten.. enda som går ned är sempers smoothie.. är det normalt att dom har en period att hon inte e hungrig på morgonen,, hon äter ju däremot tiigare lunch.. typ vid 11..

tack i förhand

Annons:
ferretgirl
2008-08-05 18:25
#1

Det är ganska så normalt att barn inte vill äta det du ger, ge henne istället det hon äter så länge det inte innehåller för mycket socker. Jag är mor till 3 barn som alla nu är vuxna, men jag hade ofta samma problem med dem när de var små. Jag hade en som gillade smörgås med ost och skinka, en som bara ville ha filmjölk med bara kanel på och den 3:e som bara ville ha välling till frukost, det fick han tills han var ca 2 år då även han gick över till filmjölk fast med lite socker eller en mosad banan i. Barn kan sluta äta vad som helst i perioder, har ett barnbarn som har fått för sig att kött är farligt att äta. Så han får vi lura i kött och säga att det är något annat. Så är inte den där smoothien så söt så ge henne den så får hon i sig något iallafall.

SusannaT
2008-08-05 23:22
#2

ok tack :) nej det ska inte innehålla nått socker alls.. det e sempers smoothie för 12 månader. :)

ferretgirl
2008-08-06 01:51
#3

Jag vet tyvärr inte så mycket om maten som Semper eller Findus för den delen gör idag till småbarn. Håller liksom inte reda på detta när jag inte själv har småbarn hemma, jag lånar barnbarnen men de har alltid med sig den maten de vill äta. Om det inte är middag, för då äter de vad jag lagar för det mesta.

[trumman]
2008-08-08 16:20
#4

När de är hungriga äter dom gärna. Att försöka tvinga i dom mat gör dom bara en otjänst och kan skapa en sned relation till mat senare i livet.

Barn äter gärna lite då och då naturligt, och att ha lite småplock (ost, smör, gurkbitar, skalade päron etc) framme i barnhöjd fungerar utmärkt. Då tar de då de vill ha.

Mvh, T

Believer
2008-08-08 21:23
#5

#4. Då borde det ju bli en vana för barnet att småäta. och det är ju inte bra?

magma
2008-08-09 01:09
#6

Jag tror, att så länge de är så små så regleras ätandet av hungern- dvs de plockar till sig "plockbitarna" när de är hungriga och äter inte som vuxna för att de har tråkigt, är ledsna, stressade osvosv.

En gissning är att hon kanske har ont i munnen pga tandsprickning, på mina barn har det första symtomet varit just att de inte gärna vill äta. Kalla, "lena" saker som skalad gurka i tunna stavar gillade de i dom lägena, eller apelsinklyftor med borttagna hinnor. Dreglas det lite mer än vanligt, sovs det sämre eller gnälls lite extra så kan det vara symtom på just tänderna. (Om inte alla har poppat fram redan dvs:)

Annons:
SusannaT
2008-08-10 15:43
#7

ja jag tror det e tänderna.. för typ en månad sen fick hon två hörntänder på vänstrasidan.. och nu e det nog dax för högra med. nu har hon 120 tänder uppe och hon e väldig gnällig och mammig nu..

magma
2008-08-10 23:05
#8

Oj, 120 st, då skulle jag också vara lite gnällig!!FörvånadFlört

SusannaT
2008-08-11 11:10
#9

nej 10 skulle det vara.. märkte inte att tvåan hade kommit emellan hehe.. dotter va o klättra på mig då så skickade iväg den bara :D

[trumman]
2008-08-11 11:13
#10

#5 Naturligt är aldrig fel. Småätandet kommer man ju ifrån då man blir äldre, alltså inga problem.

Mvh, T

Upp till toppen
Annons: