Annons:
Etikett06-tonåring
Läst 2379 ggr
Kurran
2008-08-11 22:10

Manipulation

Hej!

Har någon av er som läser på denna sajt varit med om eller hört talas om att ett barn plötsligt tar avstånd från sin familj och byter lojalitet till en pojk/flickväns familj? Detta fortgår sedan i åratal. Allt detta har hänt i min familj för nära fem år sedan och jag känner en familj dä man inte sett sin nu 30-åriga dotter på 14 år.

Är det någon här som har erfarenhet från något sådant? Vet ni något sådant fall som löst sig till slut och var det något speciellt som gjorde att det löste sig?

Jag har gråtit i fem år och bär med mig ett stort svart smärtande hål.

Annons:
[trumman]
2008-08-12 12:42
#1

Vuxna människor gör som de vill. Om de väljer att klippa kontakten med andra människor har de all rätt att göra så.

Tyvärr kan vi som blir drabbade bara stå där med smärtan och saknaden, men vi måste acceptera deras val och hoppas tiderna frammåt kommer vara ljusare och att vi får se dem igen.

Man får ha tillit.

*kram* Stå på dig!

Mvh, T

murderdolls
2008-08-13 14:23
#2

hur menar du med lojalitet? handlar det i grunden om ett "familjebråk" eller något som hänt?

Kurran
2008-08-13 20:31
#3

Till # 1 vill jag säga att det finns ett fenomen som heler manipulation eller otillbördig påverkan. De som inte kommit i kontakt med detta kan inte uttala sig. När det gäller sådan påverkan är det inte fråga om fritt val. Det finns det många som kan skriva under på. Om du är intresserad finns det en del att läsa på www.freedomofmind.com.

Anledningen till att skrev här var att se om jag kunde finna någon som hade erfarenheter liknande mina och inte bli tillrättavisad om att man gör som man vill när man är myndig.

Till # 2: Nej det fanns inga familjebråk, snarare tvärs om men hon försvann en kväll och lämnade en obäddad säng efter sig och tog bara med sina kläder. Till sin syster skickade hon ett sms att de kanske skulle komma att ses någon gång. Pojkvännens föräldrar har systematiskt gjort allt för att hålla henne ifrån sina anhöriga, dvs man har följt ett typiskt mönster för tillvägagångssätt för att just otillbörligt påverka, ett mönster som också finns i samband med sekter.

Med flytta sin lojalitet menar jag att pojkvännens föräldrar går före i alla sammanhang som helger och kontakt över huvud taget. Hon har inte ringt oss mindre än tio gånger på fem år. Pojkvännens föräldrar har klargjort att ska vi ha kontakt med henne ska det ske via e-post som de läser först osv. Jag skulle aldrig ha bett att få läsa hennes e-post eller någon annan e-post men hon finner sig i att vara påpassad från dem.

Men finns det någon på detta forum som har egen erfarenhet av otillbörlig påverkan riktad mot sina barn?

Annette
2008-08-13 23:47
#4

Det är sällan bara en part har skuld till en brytning.

murderdolls
2008-08-14 00:11
#5

#3 jag står själv nära mina svärföräldrar och firar oftast högtiderna tillsammans med min pojkväns familj, mycket på grund av att hans föräldrar firar ihop trots att de inte längre är tillsammans, detta utan ngn tryckande stämning. Vilket det dessvärre blir mellan mina föräldrar när de är i närheten av varandra.
Jag vet ju inte heller vad som har hänt imellan er, men jag måste faktiskt hålla med #4 i detta fallet, det är faktiskt ytterst sällan det bara är en part som har skuld till en brytning. Man sticker väl inte bara så där utan någon som helst anledning ?

Kurran
2008-08-14 00:31
#6

Jag har endast frågat om det finns någon annan som har erfarenhet av otillbörlig påvarkan på sina barn och inget annat. Den som inte är insatt mer än vad jag skrivit och som inte har någon erfarenhet eller kunskap av otillbörlig påverkan har inget att tillföra denna diskussion utan kastar enbart salt i öppna sår.

Annons:
Vildfagre
2008-09-29 11:35
#7

Jag lider med dej och hoppas det löser sej. Hur gammal  är din dotter? Har tyvärr ingen erfarenhet men det enda som jag tror hjälper är att när hon tar kontakt inte döma utan bara ge kärlek. Önskar dej och din dotter all lycka till. Lägg ingen skuld på någon och om du behöver hjälp så ta kontakt med en kurator eller någon som du får prata med. Torka dina tårar för en dag är nog allt över. Tröstekram.

kitty
2008-09-29 23:59
#8

när min syster var i tonåren var hon tillsammans med en kille vars mamma manipulerade min syster till att rymma hemmifrån. Hon bar väl inte hela skulden, min syster var en riktigt tonårsrebell, men den här mamman hävdade att min mamam inte älskade henne utan att endast pojkvännen och hans familj gjorde det.'

Detta var otroligt svårt för min mamma som gjorde allt i sin makt för att få hem henne. Inte ens polisen gjorde något. Först när min mamma blandade in en lärare som min syster tyckte om samt att min papa ringde till polisen och sa att han nu backar över deras hus med lastbilen om dom inte gör ngt, först då, kom min syster hem

Lider verkligen med alla i familjer där man ser och vet att en persons handling inte bara är pga egen vilja utan att man "blivit styrd"..

undrar vad dessa människor får ut av detta beteende

måste tillägga att min syster var 14,

Upp till toppen
Annons: