Annons:
Etikett18-utrustning-säkerhet
Läst 5915 ggr
AlbaStiffler
10/7/08, 5:18 PM

Brio-barnvagn - omdömen?

Snart ansluter jag mig till er klubb, men innan jag hunnit så långt som till förlossningen i februari så måste jag snart beställa barnvagn. Bor på landet och har därför funderat på en Brio Happy eller Brio Kombi/Duo med ett sånt där fjädrigt teleskopchassi (hårda däck eller luft-däck).

Någon som har sån och som har några åsikter om de är bra/dåliga? Saker man ska tänka på när man införskaffa barnvagn? Vad är ni nöjda/missnöjda med (gällande de flesta barnvagnar)?

Annons:
johan
10/7/08, 6:26 PM
#1

Vi har en Brio Kombi med teleskopchassi från 2007. Vi har ganska grova luftdäck till den.

Den korta versionen är att vi är löjligt nöjda med vagnen. Den är stabil, snygg, lättkörd i all möjlig terräng och man kan lasta hur mycket som helst i den.

Vi kör den lika mycket i stan som i stenig och stubbig skog. Meja sover och sover, eller hänger ut och tittar sig omkring.

Den är lätt att vika ihop och plocka isär. Busenkelt att plocka av hjulen om den ska in i en liten bil t ex. Det är också enkelt att vända på insatsen medan barnet sitt i.

Egentligen är det bara en sak jag verkligen saknar med vagnen. När man har ryggstödet i liggläge så kan man inte fälla fram suffletten så mycket som man skulle vilja när det regnar eller är riktigt soligt. När ryggstödet är i sittläge går det däremot att fälla fram den mycket mer, nästan hela vägen.

Några saker jag gärna sett på vagnen är just bättre solskydd, bättre Reflexer och en handbroms, åtminstone som tillbehör. När man går i skogen vore det ibland skönt att ha handbromsen för att inte behöva hålla emot med muskelkraft.

Vi är jättenöjda med vår vagn.

Hade jag köpt vagn idag kanske jag hade tittat lite extra på Kronans vagn. Den är visserligen dyrare, men verkar väldigt smidig och smart.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

JohannaMax
10/7/08, 9:45 PM
#2

Jag har haft samma vagn till Norma och är nöjd med den. Hade luftdäck till eftersom jag körde mest på grusvägar och det fungerade bra. Fjädringen i vagnen var bra, lagom mjuk. Provade även Emmaljunga men den var totalt stenhård i fjädringen så den skulle jag inte velat ha på skumpiga skogsvägar.

Handbroms skulle jag med vilja att det fanns som tillbehör, det har jag saknat många gånger!!

Vår var årsmodell -05

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

AusaBausa
10/8/08, 1:49 PM
#3

HAde m Brio kombi t äldsta grabben o kan minnas samma sak med vår vagn som #0 skriver om ang sufletten att den ej gick ner så långt man ville…

hade jag valt vagn NU så hade jag valt en ren liggvagn(större liggyta oftast). Då vi fick vårt andra barn rätt tätt 2,4år emellan o då behövde vi fortfarande vagnen till äldstan så min tanke var sen att köpa liggvagn och ren sittvagn t äldstan när det var dags för att ge liggvagnen till lillebror…:-)

AlbaStiffler
10/8/08, 3:47 PM
#4

Tack för de bra kommentarerna. Låter precis så bra som jag hoppats så jag kommer nog slå till på en sån. Men det är hiskeligt vad dyra de är. Dua-vagnen kommer nästa år (2009 års modelll) kosta hela 7000kr om det inte var närmre 8000kr tom… sjukt. Vi jagar nu iaf en av årets modell som vi med lite tur kan hitta bra rabatt på.

Finns det handbromsar på några barnvagnar öht? Lät ju praktiskt.

johan
10/8/08, 4:18 PM
#5

#4: Trehjulingarna har nästan alltid handbroms, men jag har inte sett det så ofta på de traditionella fyrhjulingarna.

Nu har nog 2009-modellerna kommit, så med tur kan du hitta kvarvarande 2008-or billigt. Vi köpte vår på utförsäljning för 5700 kr inkl hårdlift. Perfekt för oss som gillade 2007-färgerna och tyget bättre än 2008orna.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

AlbaStiffler
10/8/08, 5:24 PM
#6

#5> jasså har 3-hjulingarna det.. där ser man. De verkar ju smidiga med går nog bort om man inte bor i stan.

Jo, 2009 har kommit redan. De på rea ligger runt 5000 +/-1000kr som du säger. 2008-tygerna var faktiskt rätt fula. Finns nån knallblå och en tomteröd, båda med lite rutigt tyg. Gillade inte det så värst mycket. Men det fanns även några i andra färger så vi ska försöka hitta en sån. Vilken jakt! :-P

Annons:
Elisabeth-J
10/8/08, 6:14 PM
#7

Lycka till på den roliga jakten, ni hittar nog en vagn som ni tycker om :)

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Upp till toppen
Annons: