Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 1807 ggr
Telefonkontakt
2008-09-09 21:19

hon vill inte somna

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tiden går fort och nu har Elva blivit över 1 och en halv månad.

Ett litet problem som jag har märkt av den senaste veckan är att hon är trött och håller på att somna, men hon somnar inte. När hon är trött så brukade hon ofta förut vilja somna vid bröstet, eller bara ligga vid det, men nu så passar inte det. Att ligga över axeln och somna funkar ibland, ligga i sängen och gosa med mig funkar inte heller.. Har provat allt jag kan komma på och det enda som verkar funka är att gå ut med vagnen, så det gör jag..

ibland funkar även att sitta i babyskyddet och jag gunar det med stortån (gör det just nu) men nackdelen är att de ska ju inte sitta i skydden så länge och hon vaknar när jag lyfter upp henne för att lägga henne någon annan stans..

Nu babblar jag visst (skyller på trötthet).. saken är den att hon är ju trött men hon låter sig inte somna känns det som. Medvetet eller omedvetet, problemet är att hon inte somnar fast hon är trött vilket resulterar i övertrötthet vilket blir jobbigt både för henne och mig, framförallt vid kvällen och det är läggdags. brukar alltid sluta med att jag får gå ut ur sovrummet och sätta mig i soffan igen tills stackas Elva har somat tillslut och sedan sover hon oftast hela natten.

jag kan inte gå ut med vagnen mitt i natten, då jag inte vågar gå ut själv och min man börjar sitt första jobb 3 på morgonen (nu kanske ännu tidigare då han får nytt destrikt imorgon, han delar ut morgontiningar) så han måste sova de få timmar han har..
någon som har något förslag vad jag kan prova att göra så hon somnar? att prommenera med barnvagnen i lägenheten funkar bara i några minuter då hon inser att vi inte är ute.. och att hålla henne över axeln gåendes funkar, men mina axlar orkar snart inte det heller (hon väger ca 5,5 kilo nu och jag har ryggproblem)

känner mig ganska hjälplös då jag inte kan hjälpa henne att komma till ro. Förslag?

Förlåt för det långa svammliga inlägget..

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Annons:
I-am
2008-09-09 22:50
#1

När min pojk var så liten så hade jag vagnen i hallen och körde honom i. Sen väntade jag en kvart-tjugo minuter innan jag la honom i hans säng. Ammar du kanske hon störs av mjölklukten från dig. Det fick ja höra. Så min kille tog honom efter jag hade ammat klart. Han somnade jättegott hos sin pappa.

AnnaLundin
2008-09-10 00:23
#2

Är hon verkligen trött och behöver sova då?

Vissa barn "läser inte instruktionsböckerna" så noga utan sover mindre än det står i dem att de ska göra. Prova att hålla henne vaken en stund i stället, gulla med henne eller lägg henne på mage på golvet med några spännande färgglada leksaker framför, så hon får jobba en stund med styrketräning av nacke…

Telefonkontakt
2008-09-10 00:25
#3

#2 hon är trött, då hon nickar till och blundar extra mycket, så jag har inte gått enligt någon regelbok..

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

I-am
2008-09-10 00:55
#4

Stackars dig. Sånt här är jobbigt.

Telefonkontakt
2008-09-10 01:15
#5

#4 så farligt är det inte, tycker synd om Elva som blir övertrött och tjurig. Det kunde ha varit 10 resor värre, så tänker jag :)

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

AnnaLundin
2008-09-10 11:02
#6

#3 - jag tror ändå att du ska försöka hålla henne vaken mer, så att hon blir riktigt trött och somnar ordentligt, i stället för att vara halvvaken.

Angående instruktionsboken så är det inte menat som någon kritik till dig utan mer som ett bevis på att barn är olika. När min första var liten var en kompis till mig lite upprörd över att hon inte sov mer än x antal timmar, för "barn i den åldern SKA sova minst Y timmar"… Då svarade jag henne att min dotter inte hade läst dne instruktionsboken…

Annons:
Zahara
2008-09-11 14:22
#7

en bärsele då? fungerar på min och det är inte så tungt för ryggen som över axelen och hon får vara nära dig och känna ditt "gung" din lukt och hjärtljud!

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Telefonkontakt
2008-09-11 15:15
#8

#7 har börjat att fundera över att offra ryggen och köpa en bärsele. ska bara ha råd till en först

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Elisabeth-J
2008-09-11 16:20
#9

#8 du kan hitta ett bärsele billigt på Blocket eller Tradera.

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Zahara
2008-09-11 20:06
#10

jag köpte min baby björn på blocket för 100:-! super bra och man blir inte så trött i ryggen som man skulle tr! sen kan man klicka av delen barnet ligger i utan och väcka dem! skit bra!

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

lisette
2008-09-12 01:00
#11

men har du problem med ryggen är kanske en sjal bättre? jag kunde inte använda vår babybjörn speciellt mkt. fick sjukt ont i ryggen av den.

MIRJAMI
2008-09-12 01:59
#12

Om ni har någon balkong så ta ut vagnen där och lägg henne där i och kör fram och tillbaka….det kankse funkar. Då märker hon ju av allfall att ni är ute och kankse somnar om du har tur.

Inte lätt det där när de inte vill, men det ska väll bli bättre senare när hon blir större. Försök att vila dig då hon sover.

Cerrolyn
2008-09-15 02:09
#13

Hur länge har detta på gått?

Lea kan ha sådana dagar ibland och då låter jag henne ligga i mitt knä på en kudde medan jag ev tittar på tv eller sitter vid datan. När hon har somnat riktigt så tar jag hela paketet och lägger ner det. Så jag offrar då en kudde, men det är det värt.

**MVH Cerrolyn

Annons:
Susanne
2008-09-15 11:25
#14

Vaggar du henne till sömns eller är hon en baby som vill att det ska vara stilla när hon somnar?
Det finns fötter till spjälsängen som gör så att sängen gungar av sig självt (eller om den gungar för att babyn rör sig…?).

My vill ha det på ett speciellt sätt när hon ska sova: Hon är ett "stilla" barn så hon vill bara lägga sig. Jag lade henne åt "fel" håll i sängen (huvudet och fötterna mot långsidorna) en kudde på var sida så det blir trångt. En stor mysig filt vill hon ha som ska läggas luftigt runt huvudet så att bara näsan sticker fram och så att hon kan kika ut "under lugg".
Ska försöka ta en bild idag och lägga ut.

Alla barn har sin egen grej när de ska sova, du kommer att hitta det som Elva gillar.

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

Upp till toppen
Annons: