Annons:
Etikett10-amning
Läst 10352 ggr
Telefonkontakt
10/8/08, 1:15 AM

Sömtablett + ammning?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har jättesvårt att somna. Tar mig ialla fall 2 timmar efter att Elva har somnat innan jag själv somnar och jag sover kanske 4 timmar per natt och vaknar då en gång i timmen och är vaken en stund då.

Jag funderar på att uppsöka vårdis för att se om jag kan få sömntabletter, men jag ammar.

Någon som vet om man kan ta sömnisar och amma? Lika bra at höra sig för innan man sticker till vårdis och så visar det sig att det var i onödan..

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Annons:
magma
10/8/08, 1:29 AM
#1

Har du kollat i Fass? Finns på nätet, där brukar stå om mediciner i samband med Amning. När vårt första barn föddes så vaknade han samma tid nästan varje natt och skrek i två timmar, och detta gav mig stora problem med sömnen- först låg jag vaken i 2-3 timmar av ren stress för jag viste att "kl 01 vaknar han!". Sedan skrek han till 3-4 på natten och då hade jag hjärtklappning av stress och svårt att somna igen, för jag visste att k 06 vaknar han och vill upp!!! Detta gav mig insomningsproblem som höll i sig i fyra år, först nu senaste året så kan jag somna inom normal tidsrymd. (Dvs 30-60 minuter, vilket är kort tid för mig:)

Det som hjälpt mig en del är tystnad. Jag ligger alltid på min högra sida, så i vänster öra sätter jag en öronpropp och andra örat är nere i kudden. Jag vaknar ändå om barnen vaknar och gråter eller ropar, men på det viset så slipper jag ligga och lystra hela tiden. För den reflexen klarar jag inte av att stänga av. Och dessutom har jag för det mesta Mannen bredvid mig i sängen, och om inte jag skulle vakna så vaknar han- bara den vetskapen är också lugnande.

Jag avstod sömntabletter, både under och efter amningen, för mig var det inget alternativ trots de problem jag hade med sömnen. Är också osäker (eftersom jag aldrig använt sömntabletter) på hur pass kapabel man är att bära ett barn, om man blir väckt mitt i natten ett par timmar efter att ha tagit medicinen.

Hoppas det ordnar upp sig, lycka till!

Elisabeth-J
10/8/08, 1:29 AM
#2

Jag tycker att det är bättre att du frågar läkaren om det och jag hoppas verkligen att du kan få någon hjälp för du behöver mer sömn för att orka. Kontakta en läkare så tror jag att det kommer att gå bra på något sätt, så jag tror inte att du går dit i onödan.

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Ninjisen
10/8/08, 1:58 AM
#3

jag äter sömntabletter i vanliga fall men fick sluta med dom under graviditeten.. och kan inte ta dom nu heller för Amning. Men det va min sort som inte funkade… Kolla upp det med sjukvårdsupplysningen om det finns nån tablett som det går att amma med… Bättre o ringa så slipper man gå dit i onödan!

Telefonkontakt
10/8/08, 2:07 AM
#4

Tack för svaren!

En anledning till mina insomningsproblem är att jag ligger och oroar mig för att jag ska få gallstensanfall.. Eller, det var så förut för de brukade jag få runt 5 på morgonen.. Så jag väntar på att få prata med en kirurg. Jag har som tur hittills inte haft något riktigt anfall (bara känningar dagligen) på en månad nu.. men insomningsproblemen kvarstår.. Har haft sömnproblem till och från i flera år..

imorgon kommer jag ialla fall kunna sova på morgonen, min man jobbar bara mellan 3-6 med att dela ut tidningar, så han tar över hela ansvaret på Elva efter det.. Jag vill inte sova lågt in på dagarna heller, för då vänder jag mer på dygnet och kan inte sova då heller.. :(

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

magma
10/8/08, 2:47 AM
#5

*ajajaj* Hoppas du snart får rätsida på grundorsaken, dvs dina gallbesvär. Oro, grubbleri, stress… Finns inget värre för sömnen än det! Jag har försökt tänka så att det ju inte blir BÄTTRE av att jag ligger och tänker/oroar mig, men det är lättare sagt än gjort. Lycka till, hoppas du snart får träffa kirurgen!

Telefonkontakt
10/8/08, 7:01 AM
#6

Inatt så somnade jag fort. Somnade före Elva och sov som en stock fram tills nu, då jag vaknade för att dricka lite saft. Jag är jätteglad :)

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Annons:
Ninjisen
10/9/08, 8:54 AM
#7

Jag hoppas dina gallproblem löser sig… Förstår att du är rädd för återkommande anfall.. Det gör ju så jävla ont!
Men hoppas du får träffa kirurgen snart så han hjälper dig….

Rosamunda
12/17/08, 10:06 PM
#8

Du kan ju alltid prova något naturläkemedel mot sömnproblem. De kan du säkert amma samtidigt som du äter de. Plus så är det inte beroende framkallande. Brukar finnas i hälso handel eller i vanligt mat affär.Flört

Lycka till.

exitingsvillemo
12/18/08, 2:36 AM
#9

Det finns vissa läkemedel som du kan ta vid graviditet och Amning. Lergigan är ett. Det är egentligen till för allergiska besvär, t ex klåda, men en "bi-effekt" är trötthet =) Jag äter såna och har gjort under hela min senaste graviditet.

Dock vågade jag inte ta dom när bäbis väl var född, eftersom du lätt blir "stendäckad" av dom och risken finns att du inte vaknar av hungrig bäbis som vrålar.

Viktigt att tänka på också är om du har barnet i samma säng, ska du helt undvika sömntabletter av samma anledning som att du inte ska dela säng med barnet om du har druckit. Det kan hända att du inte har samma "instinkter" som när du är "nykter"

AlbaStiffler
12/18/08, 2:43 PM
#10

Lergigan äter jag "vid behov" som sömnmedicin nu när jag är gravid. Måst säga att det är min räddning efter ungefär 2 månader då jag sovit mellan 3-5 h /natt. Nu räcker det med att jag tar en halv tablett av dessa milda "sömntabletter" och jag får därmed förmånen att KUNNA somna om, vilket jag inte kunde förr efter min obligatoriska toabesök vid 2-3 tiden på natten. Det blir ju tyvärr en ond spiral när man väl börjat ligga vaken på nätterna utan att kunna somna om. Tillslut går det helt enkelt inte.

Intressant har även mina kroppsliga krämpor (svår foglossning och ont i en nerv på magen) minskat betydligt sedan jag fick börja sova hela nätter igen. Så jag tackar gudarna/doktorn för att jag tillslut fick denna medicin. Hoppas jag inte får detta problem när bäbbe väl kommer om 2 månader. men om så är problemet, att även bäbbe håller mig vaken hela nätterna så kan jag absolut tänka mig att köra lergigan. Man blir ju inte människa när man inte fått sova på några månader/veckor/dagar.

exitingsvillemo
12/19/08, 1:30 AM
#11

Lergiganet är super. Jag tar dom ibland fortfarande, men bara när pappan också är hemma, för som sagt risken finns att jag sover mig igenom hela förmiddagen dagen efter

Upp till toppen
Annons: