Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 2545 ggr
johan
2008-10-25 21:39

Höger-/vänsterhänt

När väljer barn om de ska bli höger eller vänsterhänta? Bäbisar har ju i princip lika bra motorik i båda händerna och fötterna, så det måste ju vara något man över upp senare, men ungefär när?

Min systerson var länge precis lika duktig på att rita och pyssla med båda händerna. Det var rätt coolt att se hur ha satt och ritade med en penna i varje hand och körde olika färger i vardera handen.Nu har han dock gått över till att vara högerhänt.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
lisette
2008-10-25 21:49
#1

loke ritar och har saker i båda händer.  han blir två i mars.

tycker det är ganska intressant att se att han håller pennan rätt när han ritar. han håller alltså med pincettgreppet och inte hela näven.

Elisabeth-J
2008-10-25 21:59
#2

Jag tror att det är 2-3 års ålder men kan nog vara olika för alla. Själv var jag både höger och vänsterhärnt tills jag var 7 år och min lärare i skolan tvingade mig att skriva med höger.

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

AlbaStiffler
2008-10-29 10:51
#3

Har inte det med vilken hjärnhalva som "dominerar" eller något sånt då? Dvs att det är medfött men kanske inte blir tydligt förrän barnet är några år?

Tycker det låter konstigt om det skulle bero på hur vi lär oss som 2-3 åringar, isf skulle man ju kunna lära alla utan problem att vara tex högerhänta. Men faktum är ju att det är svårare att lära vissa, pga att de verkligen är vänsterhänta. Jag tror alltså mer på att det är som en reflex, dvs medfött bestämt vilken sida/hand som dominerar.

Om någon vet bättre så rätta mig! :-)

AlbaStiffler
2008-10-29 15:37
#4

http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4nsterh%C3%A4nt

Här står det om vänsterhänthet, men inte vidare mycket. Verkar alltså som om man föds med det men att man inte vet varför.

Själv är jag dubbelhänt. inte så pass att jag kan skriva bra med vänster hand som jag ju gör med höger. Men jag gör ovanligt mycket med vänster hand mot vad vanliga folk gör. Tex tar jag emot saker med vänster hand osv osv. Även min pappa är dubbelhänt (ambidext) så kanske är det även ärftligt. Tyckte iaf det var intressant att läsa på länken ovan samt här om oss dubbelhänta och att det tydligen är extremt ovanligt.

http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4nsterh%C3%A4nt

AlbaStiffler
2008-10-29 15:40
#5

Kopierat från http://www.barnsidan.se/cldoc/585.htm

Sedan många år tillbaka är den allmänna uppfattningen att 1 av 10 är vänsterhänt. Nyligen har en rad mindre undersökningar (främst bland barn) visat ett resultat på mellan 12 och 15 % av befolkningen. Man tror att det finns något fler vänsterhänta pojkar (11 %) än flickor (9 %). **En del forskning har visat ett samband mellan vänsterhänthet och testosteronhalten i livmodern innan födseln. Detta skulle kunna förklara att fördelningen mellan könen är något ojämn. ** Det är inte ovanligt för småbarn att inte ha en dominant hand eftersom alla utvecklas i olika hastighet. De flesta barn använder inledningsvis bägge händer och visar sällan någon preferens innan 7-9 månaders ålder. Vid omkring 18 månaders ålder använder många barn en hand konsekvent. Emellertid är det inte ovanligt för barn att inte visa någon tydlig dominans så sent som vid 3 eller 4 års ålder. Generellt sett gäller att ju tidigare ett barn uppvisar en tydligt dominerande hand, desto mer dominant kommer den handen att bli.

Upp till toppen
Annons: