Annons:
Etikett10-amning
Läst 4591 ggr
PennyIIXC
10/17/08, 5:56 PM

Hjälp, vad har hänt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, jag har en fråga. Ursäktar bilden att den ser lite snuskig ut, men måste veta vad som är fel!

Jag har bara fryst in utpumpad bröstmjölk (som jag blivit rekomenderad att göra då jag gick på mvc). Den här mjölken är ca 2 veckor gammal, de iskuberna med mest vitt på är äldst och de lägst till höger är yngst.
Jag frös in dem precis efter utpumpning, och de har aldrig vart tinade imellan! Vad har hänt?

Är det fettet i mjölken som har delats eller har de möglat? Ska det se ut såhär?

Annons:
Lenore
10/17/08, 6:00 PM
#1

Hmm, ser konstigt ut! Tyvärr har jag ingen aning eftersom jag själv aldrig har fryst in bröstmjölk men hoppas någon annan kan svara. Jag hade nämligen själv tänkt att frysa in lite snart så det kan ju vara bra att veta hur det ska se ut.

DG
10/17/08, 6:17 PM
#2

Jag tror det är fettet som har delats, kollade på mina frysta bröstmjölk och det hade lite såna fläckar men inte lika mycket vad jag kunde se.

PennyIIXC
10/17/08, 6:26 PM
#3

# 3
Tack för ditt svar!
Jag fick bebis för 10 veckor sedan, det kanske är för att den första mjölken är fetare?
Vågar man använda mjölken eller ska jag kasta den?

DG
10/17/08, 6:29 PM
#4

#3 Testa smälta en så ser du väl om det ser ok ut eller inte.

Susanne
10/17/08, 9:42 PM
#5

Fettet fryser saktare än "blasket" runt om…jämför med när du häller badolja i badkaret, det blir "pölar" av olja… fettet fryses alltså inte in lagom blandat med mjölken utan skjuts undan och hamnar i "pölar".
Förstod ni hur jag menar?

Tänk på att när man frusit mjölken måste den tinas sakta, den ska alltså vara flytande innan man värmer den.
Vanlig mjölk och grädde kan frysas och tinas på samma sätt.
Vanlig mjölk, låter som att vi har något annat i tuttarna…jo just det, raketbränsle var det ju någon sa.

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

exitingsvillemo
10/17/08, 11:31 PM
#6

efter att ha sondmatat en liten så har jag haft halva frysen full med mjölk… Min har inte sett ut så, men däremot när man har tinat upp den så ser det äckligt ut tjockt på botten och vattningt öppepå…

Men har du fryst in mjölken direkt efter pumpning, så ska det inte vara nå fel på den. Prova tina och värma, som ngn mer skrev, och se om det ser normalt ut!

:o)

Annons:
magma
10/18/08, 12:14 AM
#7

Har du haft plast över mjölken i frysen? Jag funderar på om du kan ha fått lite frysbränna annars på mjölken?

PennyIIXC
10/27/08, 12:33 PM
#8

Jag kastade den där, och frös in nytt. Det blir likadant..
Men provade sen att tina och då såg mjölken likadan ut som innan. Tror det bara är fettet som lägger sig uppepå.

Tack iallfall för svaren!

Kimpa
10/28/08, 5:40 PM
#9

Tänkte precis som nr #7 skrev.
Jag hade en väldigt riklig fet mjölk som jag fick pumpa ur och frysa in direkt efter födseln och framåt då min tjej inte kunde amma pga av LKG.
Min mjölk blev aldrig sådan som på bilden.
Men när jag fyllt fryspåsarna m mjölk la jag dem i en plastbytta innan jag frös in dem för att undvika att de blev frysskadade.

Upp till toppen
Annons: