Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 1428 ggr
evercool
9/18/08, 1:27 PM

Undersökning, Café!

Vi är 4 tjejer på gymnasiet som har fått i uppgift att starta ett café. Våran idé är att göra ett café för gravida, nyblivna föräldrar och småbarnsföräldrar.

Tanken är att caféet ska erbjuda saker som: lekhörna, stora utrymmen för barnvagnen, anpassade toaletter, amningshörna, mat som är bra för gravida men också vanlig cafémat.

Vi undrar nu om det finns något intresse för detta? Vi är tacksamma för alla svar!

(Caféet är tänkt att ligga i Stockholm vid St:Eriksplan eller Kungsträdgården.)

Hälsningar

Maja, Åsa, Cecilia och Angelika

Annons:
AnnaLundin
9/18/08, 1:49 PM
#1

Det finns liknande caféer i landet, huruvida det funkar vet jag inte. Däremot är jag övertygad om att efterfrågan på ett sådant är väldigt beroende på VAR caféet ligger, hur lätt det är att ta sig dit.

Själv har jag inget intresse av att sitta på caféer över huvud taget, men jag vet att många mammor älskar det.

kitty
9/18/08, 7:43 PM
#2

jag bort i Alingsås, som är en caféstad och vi har INGA barnvagnsanpassade caféer, vi har tom förbud på att ta med barnvagnen in på vissa ställen. Allt är plyttelitet och krångligt. Så här skulle det funka bra tror jag. det är allt jag kan säga,

johan
9/19/08, 12:37 AM
#3

Spontant Ja, men det beror nog på lite. Om det bara blir skrik och stoj försvinner ju lite charmen med att det är ett kafé. Då blir det ju mer ett lekland med kaffebar. 

Men lätt att komma in, stora ytor för barnvagn, gott om barnstolar, bra toaletter med skötrum är ju sådana ställen man dras till. Istället för röja-runt-lek-hörna, kanske man kan nischa lite mer. Kanske att man erbjuder sagoläsning varje heltimme, eller en liten barnbio på lättsam volym och korta filmer.

Speciellt om man vill locka både gravida och barnfamiljer behöver det nog finnas ett lugn där. Man vill kunna läsa eller prata utan att det bara är barnskrik över allt.

Platsen är också viktig!

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

evercool
9/19/08, 11:55 AM
#4

Tack så jätte mycket för alla svar och tips! Fortsätt så! Glad

Hannapanna
9/19/08, 11:23 PM
#5

Jag skulle också spontant säga JA..! DOck bor inte jag i Sthlm men här i VÄsterås finns de vbäldigt dåligt med bra ställen att fika på. Och om man är några (eller fler) med barnvagn är de rätt kört! Sen är man ju mindre populär har jag märkt när man sitter "och tar upp plats".. Och får en maaassa arga blickar så fort bebisen säger ens pip.. Jag skulle vilja se ett sånt ställe här!

SusannaT
9/24/08, 10:44 PM
#6

jag o en kompis har haft samma idé. eftersom det e inte lätt att hitta nå café som är anpassad för barn o barnvagnar. tycker att ni ska öppna.. kanske man kommer upp lite oftare.. bor i e-tuna.

Annons:
Elisabeth-J
9/25/08, 1:30 AM
#7

#6 I Eskilstuna är leklandet ett jättebra fik :)

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

SusannaT
9/26/08, 11:10 AM
#8

#7 hört jätte dåligt om den. :( man får tydligen inte ta med sig egen burkmat till barnen utan det ska man köpa där.. och dom har inte så mkt o välja mellan. på början när dottern va liten skulle vi dit  med ett helt gäng med mammor men vi avstod just för att vi läste på nätet att man inte fick ta med sig egen mat till barnen. :( men jag tror att det e bra annars. har aldrig varit där eftersom lillskruttan varit för liten för o leka där men vi har sagt att vi ska dit nån helg nu snart.  vi har ju iofs åhlens cafét oxå men den har vi tröttnat på..:D  fast vi inte fikar så ofta ;) hehe

Upp till toppen
Annons: