Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 1558 ggr
kitty
10/19/08, 11:08 AM

när ge mat?

våran lilla är snart 4 månader. Hon ammas inte utan får ersättning. om vill ju att man ska amma tills dom är 6 månader.

Men, när ska man ge dom mat när man inte ammar?

BVC tyckte hon skulle få gröt till kvällen. .

hur har ni gjort?

Annons:
magma
10/19/08, 11:47 AM
#1

När jag gav sonen ersättning så fick han det efter samma principer som om jag skulle ha ammat, dvs när han verkade hungrig och tills han var mätt.

Dottern fick aldrig ersättning och heller aldrig välling.

Om er dotter bara är fyra månader så undrar jag varför de gav rådet att ge gröt, när rekommendationerna för ammade barn är att vänta tills sex månader?

kitty
10/19/08, 12:19 PM
#2

precis!!

det undrade jag med

det kändes som att " jaja, du ammar ju inte ändå, så ge du gröt.."

fast den rekomenderade amninstiden beror väl på att barnen då fått i sig det bästa av mjöken, eller?

det känns lite tidigt att ge henne mat.

johan
10/19/08, 1:23 PM
#3

Jag tycker ofta man ser rekommendationer att börja med smakportioner när de är fyra månader.

Vi började med lite banan eller rotfrukter ungefär då.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

DG
10/19/08, 2:46 PM
#4

Jag har fått råd att om man inte ammar ska man börja med smakportitioner vid 4 månader.
Vi började vid ungefär 4,5 månad med båda smakportitioner och gröt fast jag ammande för hon verkade så intresserad och ammade nästan konstant (flera ggr om natten också).

johan
10/19/08, 2:48 PM
#5

Vi ammade också parallellt med mat till hon var ca sju månader.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

AnnaLundin
10/19/08, 4:25 PM
#6

Mina barn har fått börja med smakportioner när de varit 4 månader. Två av dem har då ätit med god aptit, men den första av dem tog det lååång tid innan hon åt mer än någon tesked…

Jag tycker att du ska prova att introducera smakisar och se hur barnet reagerar på det. Äter hon - fortsätt ge och ge så mkt hon vill ha. Äter hon inte alls, så avvakta några veckor till innan du försöker igen.

Annons:
magma
10/19/08, 11:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

När sonen föddes (2002) så var råden att man kunde börja ge smakportioner vid fyra månader, men när dottern föddes (2005)hade det hunnit ändras till 6 månader. Amningen fungerade aldrig bra med Samuel, med Alva blev det helt annorlunda. Hon helammades så länge hon verkade nöjd och mätt med bröstmjölken- vilken för vår del innebar att smakportioner blev det från 6 månader, men byta ut ett mål eller ge mer än en tesked eller två blev det inte förrän hon var 8-9 månader. Så länge er dotter är nöjd och sover bra på natten utan gröt, så ser jag ingen anledning att börja med den. 

(På bilden är Alva en knubbis på knappt 3,5 månader, och sover i mormors armar:)

Upp till toppen
Annons: