Annons:
Etikett18-utrustning-säkerhet
Läst 3821 ggr
johan
2008-10-23 00:01

Att lita blint på tester

Vi har precis köpt en ny bilbarnstol till vår dotter. Hon har nästan växt ur babyskyddet, så nu var det dags för nästa storlek.

Som vanligt gick jag ut på nätet för att få mig en bild över vilka märken och modeller som skulle passa oss bäst. 

En stol som jag sett i butik och pratat med en säljare om var Brio Zento. En anledning till att den kändes intressant var bland annat att den inte hade en sådan där stång ned i golvet, utan fungerade bra ändå och därmed tog lite mindre plats i baksätet. Annars är det ju vanligt att man knappt kan sitta i passagerarsätet om man har en bilbarnstol bakom. Vi har även varit nöjda med vår Briovagn, så det kändes bra att fortsätta med Brio.

Sagt och gjort, ut på nätet och se vad experter och privatpersoner tycker om stolen och vilka andra modeller som man bör titta på.

Jag fick en smärre chock när jag läste hur otroligt varierade betyg de här produkterna får på olika ställen. Brio Zento fick underkänt av Råd och rön. Näst sämst av alla testade stolar. Men det märkliga var att de testade babyskydd och större stolar i samma test och verkade använda de större stolarna som om de var babyskydd.

I andra tester fick Brio Zento bland de bättre resultaten. 

Jag hittade även många artiklar om hur ifrågasatta Råd och rön blivit efter deras test. "Som att jämföra bilar och mopeder", som någon skrev.

Till slut ska man försöka dra slutsatser av det man läser. För mig blev det en fråga om vem jag litar mest på. Vägverket och NTF kändes för mig trovärdiga. Men det känns ändå inte helt kul att köpa en säkerhetsprodukt som får dåligt betyg ibland…

Internet är både en gåva och förbannelse ibland. Hoppas jag blev klokare av allt läsande.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
AnnaLundin
2008-10-23 00:20
#1

FINNS det fortfarande stolar som använder dessa stödben, undrar jag då? Det fanns inte en enda, vad jag vet, när jag köpte våra bakåtvända stolar, den första köptes 2002.

Jag tycker nog att man bör läsa VAD som gjorde att stolen ifråga blev underkänd. Är detta något som man själv tror och tycker är viktigt?

När jag valde stol valde jag bort vändbara stolar och ville ha en som var "djup", som skulle skydda bra vid ev. sidokollision och ge bra stöd åt barnet.

Elisabeth-J
2008-10-23 01:27
#2

Jag skulle också lita mer på vägverkets test än Råd & rön. Jag har också följt tester som har gjorts från olika håll på barnvagnar, sängar, Gåstolar, matstolar och mycket annat men inte är det ofta man ser samma resultat. jag har också köpt produkter som inte fått så mycket betyg i tester jag har läst men som jag själv satte bra betyg på. Det bästa är nog om man själv går till butiken och där gör en egen bedömning. När det gäller bilstolar tror jag ändå att dom flesta inarbetade märken är att lita på men vägverkets tester är en klar fördel i det sammanhanget också.

#1 Det finns fortfarande för stolar som ska monteras i baksätet.

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

AnnaLundin
2008-10-23 02:00
#3

#2 - våra stolar kan monteras i baksätet utan stödben. Man ska luta dem mot sätet framför… Jag trodde i min enfald att alla stolar gjordes så numera men jag har uppenbarligen för dålig koll Tungan ute

LM
2008-10-23 11:55
#4

Jag har en maxicosi, den har stödben. Tycker visserligen att stolen sitter bra utan, men använder den givetvis ändå. Mitt val av stol gick fort, jag valde den min kompis hade och var nöjd med :-)

johan
2008-10-23 16:37
#5

#3: Jag fick intrycket att de flesta stolar har stödben faktiskt. Men jag har inte stenkoll.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Susanne
2008-10-23 18:45
#6

Gå på vad VV och NTF säger, gällande säkerhet.
Slutvalet är ditt/ert och då handlar det om vad som är smidigast för ER.
Alla stolar är väl idag godkända, skillnaden är vad du som enskild individ har för behov.

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

Annons:
Believer
2008-10-24 12:10
#7

#1 Våran har oxå stödben, en Acta Graco. När vi köpte våran tidigare detta år var de flesta med stödben.

marielle1
2008-10-24 22:40
#8

När vi skulle köpa ny stol åkte vi direkt till butiken. Där pratade vi länge och väl med personalen som kände till alla för- och nackdelar med varje stol. Då var det lite lättare att skaffa sig en uppfattning om olika märken och modeller. Ella fick även provsitta för bättre resultat.

Vi fick oxå ta med stolar ut till bilen för att prova dem där. En stol kan passa bra i en bil och sämre i en annan. De får inte skymma för mycket sikt i framrutan om man ska ha stolen fram, osv…

Vi köpte till slut en Acta Graco duoflex som vi är mycket mycket nöjda med. Den har nackstöd som jag tycker är jätteviktigt när de åker bil. Hoppas ni hittar en ni blir nöjda med..

AnnaLundin
2008-10-24 23:31
#9

Ett tips bara, om stolen skymmer den yttre backspegeln på högersidan - våra stolar har gjort det och det har vi avhjälpt med en s.k husvagnsspegel fast monterad på backspegeln. Har funkat skitbra!

AnnaLundin
2008-10-24 23:31
#10

Ett tips bara, om stolen skymmer den yttre backspegeln på högersidan - våra stolar har gjort det och det har vi avhjälpt med en s.k husvagnsspegel fast monterad på backspegeln. Har funkat skitbra!

Upp till toppen
Annons: