Annons:
Etikett10-amning
Läst 3819 ggr
Lenore
2008-09-22 16:55

Offentlig amning?

Vad är er åsikt om detta?

Imorgon ska jag fika med ett par tjejer som har träffats under graviditeten och jag ska ta med min nyfödda dotter dit. Kommer givetvis göra allt för att tima in så att hon ammar innan vi går hemifrån men det är näst intill omöjligt att "tvinga" henne att amma om hon inte är klarvaken och hungrig för då antingen vägrar hon att suga och somnar eller så kräker hon upp det hon har fått i sig.
Undrar vad ni då tycker jag borde göra om Ronja vaknar och vill äta när vi är på caféet? Amma på toan är uteslutet och det finns inget bra ställe i närheten heller som man kan gå till.
Är det okej att amma där om man är väldigt diskret?
Jag vet att åsikterna om offentlig Amning är många och det kan nog av vissa anses väldigt känsligt att amma på ett ställe där man äter och har ingen aning om vad allmän "vett och etikett" säger om detta.
Själv skulle jag inte bry mig ett dyft om någon annan gjorde det men jag vill ju inte verka oförskämd heller!

Annons:
Lenore
2008-09-22 17:02
#1

Kan tillägga att jag inte bryr mig om enstaka människor tar illa vid sig, om mitt barn är hungrigt så matar jag såklart henne så kvittar det var jag är, men om den stora majoriteten tycker att det är "fel" så kanske man ska försöka lösa det på ett annat sätt.

Zahara
2008-09-22 17:09
#2

jag ammar offentligt, har enliten filt jag lägger över henne och tutten om vi är ute. sen får folk titta bort om de inte gillar det.

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

kicki80
2008-09-22 17:15
#3

Jag ammade också där barnen blev hungriga, ofta hade jag en filt jag la om. Ingen har någon gång sagt ngt till mig iallafall och om ngn tittat har jag inte märkt det:)

Elisabeth-J
2008-09-22 17:37
#4

Jag ammade offentligt, hade en filt över bara och det har aldrig varit nån som har klagat så jag har hör det i alla fall :)

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

MIRJAMI
2008-09-22 22:45
#5

Jag tycker att det är helt ok om man lägger en filt över. Då sysn ju nästan inget heller.

kitty
2008-09-22 23:26
#6

amma på bara :)

Annons:
Telefonkontakt
2008-09-22 23:39
#7

får man gära göra för mig, bara man inte flashar upp sig utan är så diskret man kan. Det är jag och det funkar prima, förutom att min dotter kronglar när vi är ute offentligt :(

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Cerrolyn
2008-09-23 00:03
#8

Amma är det mest narturliga man kan göra. Så amma på tjejer.

Men varför filt? jag tar min tröja och lägger till den istället. Och som någon av er sa. Om de inte gillar det så behöver de inte titta. Jag tycker att denna diskutionen är löjlig faktiskt.Skäms

**MVH Cerrolyn

Tejoos
2008-09-23 00:41
#9

Amma på bara! Glad

ElinKee
2008-09-23 11:40
#10

Skulle ju vara lite intressant och höra vad folk tycker om offentlig Amning som inte själva har barn eller barn på g?

Telefonkontakt
2008-09-23 14:00
#11

#!0 då är det många som är emot har jag läst på olika forum när den frågan kommer upp :P

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Zahara
2008-09-23 17:38
#12

#8 själv har jag bara topp på mig än och då har jag ingen tröja att lägga över :)

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

ElinKee
2008-09-24 15:20
#13

#11 Ja jag har också uppfattat det så. Det togs upp i lokaltidningen och slutsatsen där blev väl i grova drag, ja det är naturligt att amma men det är bajsa också och det gör man inte offentligt. Självklart får man fråga vad man vill här, men jag tror nog att resultatet av svaren beror på att det är en sajt som handlar om barn.

Annons:
Tejoos
2008-09-24 16:02
#14

#13 Sjukt! Älskar man sitt barn och barnet är hungrigt så skiter man i folk.

annica1984
2009-05-04 00:34
#15

Amma på bara! Är det någon som stör sig får dom väl titta åt något annat håll:)

AusaBausa
2009-05-04 09:18
#16

Amma på du offentligt!

Det gjorde jag med alla 3 barnen men som ngn skrev diskret inte visa upp sig helt med båda brösten i luften..

JohannaMax
2009-05-04 11:29
#17

Men jösses! Man måste ju kunna amma sin bebis, ska alla med ammande barn bara sitta hemma???

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kimpa
2009-05-04 13:13
#18

Klart man ska amma, fullt naturligt. Man behöver ju inte dra upp tröjan och skylta med bara bröst. Sköter man det smidigt är det bara fånigt om folk skulle bli störda. Be dem titta åt något annat håll då !

Tussebus
2009-05-04 23:30
#19

Jag har inga egna barn och jag tycker att du ska amma på bara Oskyldig

// Tussebus, Sajtvärdinna på HBT ifokus

"Amor vincit omnia et nos cedamus amori" - Kärleken övervinner allt, så låt oss besegras av kärleken

JohannaMax
2009-05-04 23:32
#20

Vad är det för sorts folk som klagar igentligen? Gamla pensionerade tanter? Karlar borde ju inte klaga…

När jag var med Norma var det ett par tanter som klagade att jag hade tajt tröja som visade att jag hade mage, den skulle döljas under stora klänningar o blusar…

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Annons:
Tussebus
2009-05-04 23:38
#21

Hahaha #10 vilka knäppisar, de var säkert bara avundsjuka ;)

// Tussebus, Sajtvärdinna på HBT ifokus

"Amor vincit omnia et nos cedamus amori" - Kärleken övervinner allt, så låt oss besegras av kärleken

AlbaStiffler
2009-05-05 19:09
#22

Vi är ett gäng tjejer  med småttingar (1-3 månader gamla) som träffas varje vecka och fikar på café. Det blir alltså en hel del ammning under dessa fikor.  Kör man med en bra amningströja och en tunn sjal över bäbisen och sig själv sitter man helt ostört och varken folk eller bäbisen blir störda av varandra. .-)

cosmonita
2009-05-05 21:42
#23

Det går att amma utan att blotta bröstet. Gör man det så kan väl ingen ha några invändningar?

AlbaStiffler
2009-05-05 22:17
#24

Nä, det är värre för folket att behöva lyssna på ett barn som är hungrigt och inte går att trösta.

LM
2009-05-06 10:45
#25

Jag tyckte det var obekvämt att amma ute, så min dotter fick alltid ersättning vid dessa tillfällen. Det räcker ju med ett par droppar av bröstmjölken för att bebben ska få sitt skydd och gosa kan man ju göra ändå :-) Det gick iaf väldigt smididgt för oss!

elyse
2009-05-06 19:16
#26

Jag har själv inga barn och tycker att det är en bra idé att lägga en filt/tröja över. Är väldigt obeväm i tanken att kvinnans kropp kan bli så offentlig vid graviditet/amning - helt plöstligt är det OK att främmande tar på magen och själv bryr man sig inte om att visa brösten för människor man annars aldrig skulle visa sig topless för.

MagicPaws
2009-05-09 17:49
#27

Har inga egna barn och inga påväg heller, kan tycka det är lite "opassande" att bara slänga fram tutten mitt bland folk för att amma men har man en filt eller lägger över tröjan så tycker jag det är en helt annan sak.

Synd att det inte finns ett sånt fik som vi har i Luleå, där har de rent ett ammningsrum med fönster man kan se ut ifrån men inte in. De är typ populärast i stan för folk med ammande barn.

//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

Annons:
JohannaMax
2009-05-09 19:20
#28

I veckan när vi åt lunch på stan så satt det en tjej o ammade med tröjan nerdragen o blottade båda brösten, det vart ju mycket naken hud för hon hade dragit ner tröjan under på nått sätt o det tyckte jag faktiskt var opassande. Barnet vid ena bröstet o det andra hängde "löst"… Det är första gången jag reagerat på att någon ammar.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Telefonkontakt
2009-05-09 21:23
#29

#28 hade nog bhn nerdragen också?

i vilket fall som hälst, så är ju verkligen inte artigt. självklart att man ska få amma offentligt, men då ska man ta lite hänsyn till folk också.

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

JohannaMax
2009-05-09 21:34
#30

#29 Tror inte ens hon hade nån…Ville ju inte vrålstirra heller, hon satt i raden mot utgången när vi gick ut o jag tänkte på denna disskussion då och tänkte att jag förstår att vissa inte gillar offentlig ammning om det är sånt här de ser.

Nä detta var inte artigt o inte att ta hänsyn. Har aldrig ens tänkt på ammande innan men nu vaknade jag till.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

MagicPaws
2009-05-10 13:14
#31

#30 ja då förstår man folk som är emot offentlig Amning med sånna människor…

//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

TereseE
2009-05-10 13:32
#32

Jag har också ammat min lilltjej när hon varit hungrig, med en filt över så blir det ju ganska diskret.

Vi stod inne på Gallerix en gång och i kön före oss stod en mamma med båda tuttarna ute och en ganska stor bebis i den andra. Det tyckte jag kändes lite väl öppet… Skäms

Man behöver ju inte direkt skylta med sina tuttar, men däremot går bebisen självklart först och hellre en mätt och glad bebis än en stressad mamma och ett hungrigt olyckligt barn.

AlbaStiffler
2009-05-18 23:18
#33

Ja lite sjukt låter det ju att hala fram båda brösten och flasha helt öppet, det känns lite osmakligt.

Däremot kan jag förstå stressen många känner när barnet börjar skrika och ska matas offentligt.

Min bäbis blir alltid hysterisk och skriker direkt och som en galning när han blir hungrig. Han börjar så fort att jag aldrig hinner fram med bröstet innan han skriker för full hals. nackdelen med detta är att alla reagerar och tittar på den "stackars desperata" bäbisen. Och alltså tittar alla, främmande som bekanta, på när man desperat försöker få fram tutten så fort som möjligt och få in den i munnen. Då hinner man verkligen inte täcka med filtar och sjalar på direkten. När man väl fått bäbbe på plats har jag ro att fippla med sjal och grejer, men innan är det inte lätt. Bäbbe fajtas även en hel del med armarna så det går helt enkelt inte att täcka för man behöver båda händerna till bäbbe… suck… lite struligt är det, och inte blir det lättare eller bättre när man får publik… :-O

och talar om trollen, nu är det amningsdax, han skriker för fullt nu och min man går runt och vyssar i väntan på att jag ska skriva klart. Gonatt.

AnnaLundin
2009-05-19 11:24
#34

Het potatis tydligen…

Mina tre äldsta barn har enbart flaskmatats, då amningen inte har fungerat. Och jag lovar att man känner att fålk tittar snett på när man matar en liten bäbis med flaska - "Ammar hon inte sitt barn?? Det är ju det bästa för barnet!". Jag har flaskmatat med urpumpad bröstmjölk i flera månader, men har ändå känt blickarna i ryggen. Nu vet jag ju ändå att jag gör det bästa jag kan för mina barn, men ändå.

Nu med fjärde barnet har jag faktiskt efter 1 månads flaskmatning lyckats börja "hobbyamma" honom litegrann. Jag har lite dåligt flöde ur brösten så han får inte i sig riktigt så mkt som han skulle behöva om jag hade helammat, men attans vad smidigt det är att slippa släpa med sig en kylväska med mjölkflaska i och att behöva leta reda på någonstans att värma mjölken när det blir akut läge - bröstmjölk ska ju dessutom värmas i vattenbad, absolut inte i mikro… Nu kan jag åka och handla även om lilla sonen inte är precis nytankad och jag själv nyss urpumpad och det underlättar något oerhört för oss.

Jag kan inte påstå att jag är bekväm med att amma "offentligt", men man kan ju börja med att sätta sig på en plats där man sitter halvt undanskymt. Sen kan man faktiskt sätta sig på ett sånt sätt att man inte visar något annat än att barnet ligger och tuttar på bröstet. Det har i alla fall funkat för mig.

Annons:
Danielssonsgarden
2009-05-20 00:08
#35

Jag har ammat offentligt med båda grabbarna. Det är helt naturligt för min del. Men visst täcker man för lite extra när man är ute så och inte mitt i smeten heller för den delen.

Zebben
2009-05-21 01:31
#36

Har ammat/ammar offentligt med båda barnen. Har folk problem med det så får de vända sig om/byta bord eller helt enkelt gå därifrån. Är man diskret och lägger över tröja/filt så är det väl ingen som kan bli störd. Sköts det snyggt så ser man ju inte ens lite hud, värre är om någon vräker fram hela tutten och ammar.

Magda
2009-05-22 12:17
#37

jag har haft bärsjal och med den är det jättelätt att amma "osynligt" för det såg inte mkt annorlunda ut när han bara låg där i som när han låg och tuttade :)

nu är han snart ett år och jag ammar än, men inte ute offentligt längre eftersom jag tycker att han är för stor för det och jag känner mig obekväm med det, och han behöver ju dessutom äta annan mat..

AlbaStiffler
2009-05-22 14:11
#38

#34> Förstår precis vad du menar. även om man inte gör det med flit så hajar man ju till lite när man ser en bäbis flaskmatas. Men jag tycker absolut man ska göra det som funkar bäst för en och barnet. Funkar det inte, eller om man inte vill amma, så är det klart man kör flaska.

Förresten. På typ Babyland eller någon annan av de stora barnaffärerna har jag sett en nappflaska som drivs av batterier som värmer upp drycken till dricktemp (utan att koka). Den är bara stor som en vanlig flaska och verkar jättesmidig. kostade nån enstaka hundralapp (tror det var 300) och verkar perfekt ur den synpunkten som du säger,, man slipper micro och vattenbadsvärmning. Kanske något för dig? har dock inte provat den själv. Men kanske gör man det när det blir dax för välling och sånt…

AnnaLundin
2009-05-22 18:47
#39

#38 - jag har flaskvärmare av diverse slag, men det är ju knöligt att alltid behöva släpa med sig en sådan. Det skulle inte falla mig in att betala flera hundra för en nappflaska om kan värma upp maten, då planerar jag hellre väl… Dessutom måste man ju fortfarande ha kylväskan med sig.

Men, som jag skrev ovan - med detta barnet kan jag sätta mig och amma och "rädda mig ur en hungrig bäbis-knipa" så jag njuter av att kunna åka iväg utan att packa en kylväska… Att jag sen helst sätter mig bakom de tonade rutorna bak i bilen är ju en annan femma . vi har mkt bekväma säten så det är helt okej att sitta där och amma.

Mainebusters
2010-03-03 18:08
#40

Jag ogillar offentlig Amning. Och att strunta i om folk tar illa vid sig, är lite själviskt. Varför inte gå undan då..

Är det ok om par sitter och hånglar vid bordet på en restaurang? Det är ju naturligt som bara den! Flört

AnnaLundin
2010-03-03 18:33
#41

#40 - hur mycket tycker du att man ska gå undan för att det ska kännas okej? Räcker det om man sitter vid ett bord längst in på restaurangen? Eller måste man låsa in sig på toa? Är det okej om man lägger ein filt över för att skyla?

Annons:
Mainebusters
2010-03-03 20:32
#42

Ja, varför inte sitta längst in på restaurangen, på en skyddad plats. Eller gå till toa, bara jag slipper se. En filt som skyler barnet? Eller menar du enbart bröstet? För min del spelar det ingen roll, jag blir illa berörd ändå.

Om man vet att folk kan bli/är illa berörda så får man väl ta hänsyn till det med.

regskylt
2010-03-03 20:55
#43

#42 om det inte finns någon möjlighet att sitta lägst bak eller gå på någon toa, eller om toan är skitäcklig, så är de tbättre att skyla barnet och bröstet offentligt och ge barnet mat och inte låta det svälta. de tär bara idiotiskt enligt mig bara för att vissa människor tar illa vid sig. då väger faktsikt barnets bästa betydligt mer än känsliga människor.

har jag rätt eller fel?

Trollhassel
2010-03-03 21:11
#44

Stackars hungriga barn som inte får mat när de vill. Ett hungrigt barn som skriker är nog mer störande i så fall. Man behöver ju inte trycka upp tuttarna i ansiktet på folk som sitter och fikar, någon måtta får det vara men att få mata sitt lilla barn är något jag tycker är självklart. En filt som skyler är helt ok och det är larvigt att hävda något annat.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Mainebusters
2010-03-03 21:15
#45

Man kan ju reka lite innan man sätter sig på den restaurangen. Vilka möjligheter finns att amma i skyddad och lugn miljö? För visst tycker jag att man får ta hänsyn till andra människor.

Är toan skitäcklig på en restaurang så är det nog väldigt illa.. skötrum finns på de flesta ställen. Eller handikapptoa.

Och visst, du är i din fulla rätt att tycka att vi som inte gillar det är idiotiska. Men du kanske inte tycker att något är opassande eller liknande? Ett vilt hånglande par vid matbordet bredvid? Eller någon som rapar hela tiden? Någon som har andra ljud för sig?

Om du tycker att allt är ok, så ska du ha en eloge, för så duktig är minsann inte jag. Jag vill ha lugn och ro när jag är ute och äter. Och inget som stör som får mig att tappa aptiten eller bli illamående.

Så du har inte rätt och inte fel. Du har din åsikt, liksom jag har min.

Trollhassel
2010-03-03 21:37
#46

Rapa högt och hångla är inget man måste göra på café. Det är absolut inget jag uppskattar. Jag tycker inte alls det är larvigt eller idiotiskt att ta illa vid sig när någon visar hela hyllan öppet när man sitter och äter. Det är något jag också reagerar på och tycker är opassande. Att man däremot ammar sitt barn under en filt eller med en praktisk amningströja tycker jag är en helt annan sak. Det är väl inte fel att man sitter där och ammar sitt barn, eller är det "själva grejen" som stör? I så fall tycker jag att det börjar gränsa till lite larvigt.

Jag vill inte sitta och mata mitt barn på en stinkande toalett. Jag skulle inte vilja äta där själv, och det ska inte mitt barn behöva göra heller.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

magma
2010-03-03 21:59
#47

Sist jag kollade så dog man inte om man lät bli att hångla, rapa eller göra diverse opassande ljud. Däremot så är fortfarande näring livsnödvändigt för människan- både för vuxna och för ammande bebisar. Den dagen restauranger inrättar speciella amningsrum så kan jag tycka Amning bör ske där, men man ska tamej 17 inte behöva sitta på ett dass när man ska ge sin bebis mat. Jag skylde alltid med en filt, vare sig bebis eller bröst syntes när jag ammade mina barn. Och det var för min skull, inte för alla andras!

I den situation är bröstet en mjölkcentral och bebisrestaurang, inget annat, och om de som sitter runtomkring får associationer till något sexuellt eller obehagligt då en bebis ammas så är det deras problem.

Mainebusters
2010-03-03 22:21
#48

Som sagt det finns ofta större utrymmen, som handikapptoa. Och man kan kolla möjligheter innan man äter, precis som funktionshindrade kan få göra. Är det så att ammande struntar fullkomligt i folk runtomkring? Nej, inte alla, det tror jag inte. "Deras problem"

En del kanske har en sjukdom som gör att de rapar konstant? Vadå, nykära vill väl pussas, det är fullt naturligt! Det är ju andras problem om man inte vill se det..

Låter ju ännu bättre, att mata barnet med en filt över sig? Då är det väl bättre sitta på ett enskilt rum. Och jo tack, jag vet att det är en "mjölkcentral" , men inte vill jag varken se eller höra smaskande.

Spydiga kommentarer får man om att man är larvig och idiotisk för sin åsikt. Man FÅR ha olika åsikter! Men det kanske inte är många som säger vad de tycker, jag vet inte..

Nu sätter jag punkt här, för snart blir jag väl idiotförklarad av någon ilsken mamma som tycker att man inte behöver visa hänsyn till andra.. Flört

Annons:
AnnaLundin
2010-03-03 22:34
#49

#48 - du missar en viktig sak - man bör helst sitta bekvämt när man ammar, det gör man varken på toa eller handikapptoa, inte ens på golvet…

För mig är det absolut bättre att lägga en filt över och kunna sitta kvar med familj/vänner och prata och umgås - vilket är halva grejen med att "äta ute". Jag slipper då desutom ockupera ett toarum medan barnet äter, något som för vissa barn är 5 minuters intensivamning och för andra en halvtimmes snuttande.

Sen kan jag ju säja att min minsting inte lät något alls medan han åt…

Bumsibum
2010-03-03 23:23
#50

små bebisar tycker jag är okej, men INTE om nån ammar barn över 1 år… de kan hållas hemma tycker jag… barn över 1 år behöver ej amams… de kan isåfall ta me vällig om dom nu måsta ha något… som inte är vanlig mat! min åsikt bara, folk får gärna amma 1åringar elel räldre men i hemmet, som kvällsmys typ.

magma
2010-03-04 00:54
#51

Med barn över ett år kan man ju planera amningen på ett annat sätt, de äter ju dessutom oftast även annan föda. Det som kan bli problem är ju just små bebisar, de kan bli hungriga ett par gånger i timmen eller mer…Tungan ute

#48:En del kanske har en sjukdom som gör att de rapar konstant?

Ja är det så så ska de självklart få äta på en restaurang om de vill! Inte kräver jag att de ska sitta på toan och äta sin middag, medan deras sällskap sitter ute i restaurangen. Det vore ju hänsynslöst, precis som det är att begära att små människor ska äta sin mat i samma rum där man bajsar och kissar. Små människor är människor de också…

Vadå, nykära vill väl pussas, det är fullt naturligt!

Hmm, ja? Jag tycker nog det är skillnad på ett fysiskt behov av näring och energi, och på en önskan om att få pussas. Fast pussas tycker jag nog går för sig på en restaurang, det är väl inga störra fel på det? I mina ögon finns det en skillnad mellan att pussas och att hångla.Flört

Vad gäller att "amma med en filt över sig" så undrar jag om du tror att man slänger en stor filt över hela sig och barnet, och sitter där och kurar? Har du någon egen erfarenhet i att amma? (Och det frågar jag för att jag verkligen undrar, inte av någon annan anledning)

Man sitter ju inte under en stor pläd heller.Skrattande Jag hade en liten bebisfilt som jag lade över axeln på samma sida som bebisen ammades på, och så ned över barnet som blev liggandes som i en egen liten grotta. Och inte smaskar en bebis som ammas! Tungan ute Gör den det så har den inte rätt tag och får heller inte i sig mjölk- och är det så amningen går till varje gång så sinar snart bröstmjölken, för att inte tala om hur ONT det gör. *brr*

Trollhassel
2010-03-04 01:32
#52

Jag håller absolut med er ovan om att äldre bebisar och barn är en annan grej. Så länge man kan planera och fixa med mat åt barnet så tycker jag att man kan välja ett annat alternativ än att amma barnet på resturang. Det är ju just SMÅ barn som kan vara svåra på det viset. Alla större resturanger borde ha amningsrum…men det är ju mycket begärt. Jag kommer ALDRIG sätta mig på toaleten och mata mitt barn. Det finns jättebra "amningponchos" och sjalar att tillgå.

Om man är så pass känslig att man inte klarar av att stå ut med sina medmänniskors sysslor, så länge de är helt naturliga och normala, så kanske man ska fundera på att avstå från resturangbesök.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Mainebusters
2010-03-04 04:01
#53

Det är fint när folk tar hänsyn till varandra.. eller inte. Lite egotrippat tycker jag, att folk ska behöva stå ut med sånt som ni vet kan vara stötande.

Då hoppas jag att ni också står ut med andra människors "sysslor".

Och att lägga en filt över ett barn, det tycker jag är värre än att gå undan. Men det är jag det!

Men det blir ju så, man väljer sina matställen med omsorg. Lugn och ro och mysigt vill man ha det när man äter.

Tänk att folk blir lite ilskna/irriterade för att man säger sin mening. Glad

sandra1977
2010-03-04 12:03
#54

#53 du har inte egna barn va??

Mainebusters
2010-03-04 12:08
#55

#54  Jodå, varför tror du att jag inte har det?

Annons:
sandra1977
2010-03-04 12:09
#56

nae..jag trodde inte det bara…inget illa mentGlad

Mainebusters
2010-03-04 12:11
#57

Okej.. Flört  Men jag börjar lära mig att det är lite motigt att ha "avvikande" åsikter, men jag får ju också ventilera dem, precis som alla andra.

Trollhassel
2010-03-04 12:16
#58

#55 Fick också en känsla av att du inte hare egna barn. Då kanske du vet hur svårt det kan vara att tajma in matningen för små bebisar? Jag är inte ilsken. Självklart får man uttrycka sin mening. Det är du som är ilsken. Snudd på orättvis tycker jag.

Jo, nu finns det ju en lösning på problemet som funkar i många fall..men inte alla. Man kan ju mjölka ur och ta med sig i en flaska om det är på det viset. Kanske är själva bröstmjölken som är stötande…eller?  En skitig toalett är inte ett alternativ för mig i alla fall.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Bumsibum
2010-03-04 12:18
#59

sen tror jag inte en liten bebbis bryr sig om var mamman sitter o ammar den. är den hungrig äter den var mamman än sitter så om de i soffan hemma o har de mysigt, eller om de är på ett cafe med ljud o rörelse runt om.

Trollhassel
2010-03-04 12:21
#60

#59 Nej, det har nog inte så stor betydelse…men på en illaluktande offentlig toalett skulle i alla fall inte jag vlja äta. :)

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Bumsibum
2010-03-04 12:24
#61

#60,haha, nej sant det! där behöver man ju inte gå in hehe. trångt med! Tungan ute

amma är u narturligt något man måste liksom, ska man behöva stanna inne för man nyss fått barn eller, så nej jag tycker dom som tycker det är konstigt att man ammar sina barn på cafeer, med mer är lite skuma.. liksom som sagt det är ju ett MÅSTE att amma! Glad inte alla bebisar som tar flaska iheller.. så då kan ju inte alla lösa det på de sättet ju. Tungan ute

Mainebusters
2010-03-04 12:27
#62

#58  Är inte ilsken, men jag har mina bestämda åsikter. Liksom många andra här…

#61  Hmm.. jag tycker inte att det är konstigt att amma på café, men motbjudande för mig. Men då är jag skum? Jaha..

Annons:
Bumsibum
2010-03-04 12:31
#63

#62, vill inte du amma på cafe är de ju upp till dig.. Glad, och du ska inte ta åt dig för jag menade liksom i almenhet.. de finns ju en del som ser ner på folk som ammar och tänker "uch kolla hur f*n kan hon sitta och amma sin babis så inför folk" det tycker jag är lite att ta i.. dom som reegerar så skarpt på det..Glad

jag gillar helller ej att amma inför folk, men ammar nån sin bebis, tycker jag inte det är hela värden, det är ju liksom ett måste.. Glad

sen kan jag ju tycka de finns gränser vissa kan ju ha båda brösten fullt ute medan de sitter med bebyn i knät för att bebyn ska rapa tex, då kan man ju iaf ta in eller dölja dom.

Mainebusters
2010-03-04 12:40
#64

#63  Ok.

[veralera]
2010-03-05 13:24
#65

Jag har alltid ammat offentligt, har aldrig haft något problem med det.

Har heller inte problem när folk ammar offentligt på ja, tex kaffeer.

MEN min personliga åsikt är att man kan vara diskret med det. Tex en gång satt det två mammor med tre barn var MiTT i kaffeet på biblioteket när jag jobbade där, båda två satt och prata högt, satt och ammade med tröjan heeelt nerdragen, som ovan säger, när de rapade bebisarna hade de fortfarande tröjan neddragen osv. Tycker det känns… "Fel" när någon sitter såhär mitt i ett öppet cafe:P

[SarahOhrn]
2010-03-05 21:41
#66

#48 Då undrar jag ju vad som är så stötande med att DÖLJA allt med en filt så inget syns och SÅ fruktansvärt mycker hörs det inte när ett barn ammat. Jag själv stör mig inte så länge man inte flashar brösten kanske…

Nykära VILL pussas ja, barn MÅSTE ha mat. Skillnad! Och att PUSSAS är väl inget jag stör mig på heller ,däremot att sitta o hångla öppet kanske är störande men det märks en aning mer än en bebis under en filt… Och ja, är det någon som har en sjukdom där dom rapar hela tiden då är det ju så, är det inte lika störande med en bebis som ligger och skriker efter mat?

Kommentarer som dina gör mig bara förbannad, det är det som är respektlöst att INTE respektera dem som ammar och sköter det snyggt!

Mainebusters
2010-03-05 22:46
#67

#66  Bli förbannad då.. Men jag har fortfarande rätt till min åsikt, precis som du har din. Och inte fasen blir jag förbannad på dem som ammar offentligt?

Finns liksom ingen anledning att bli det. Detta är ju ett diskussionsforum, där man får vädra sina åsikter. Då kan jag lika gärna säga att det är respektlöst att amma offentligt, då respekterar man inte dem som inte vill se det.

Men det gör jag inte.

[SarahOhrn]
2010-03-05 23:31
#68

#67 Nähä, det verkar ju som att du blir det.

Du säger ju att det är respektlöst att amma offentligt, precis det jag menar. Du har skrivit det

Mainebusters
2010-03-06 00:18
#69

#68 Var skrev jag att det är respektlöst?  Jag ser det inte, men jag är trött, så jag kanske missat det.

Annons:
[SarahOhrn]
2010-03-06 00:35
#70

#69 Okej, mer exakt skrev du hänsynslöst och egotrippat. Så förlåt mig, fel ordval men samma betydelse skulle jag vilja säga.

Det är fel att man ska behöva sätta sig inne på en toa och ta upp den också, tycker jag. När ett barn behöver mat.. Men visst, vill man hellre höra en unge skrika så är det ju så men en mamma kanske inte vill det..

Jag tycker att så länge man döljer det så INGENTING syns, så är det väl inget problem?

Du har rätt till din åsikt och jag till min, självklart!

Mainebusters
2010-03-06 05:08
#71

#70  Ordet hänsynslöst hittar jag inte heller.. men du kanske ser det? Ja, egotrippat i sin mening att man är fullt medveten om att det kan vara störande för andra.

Vad bra att vi är överens! Vi tycker som vi tycker! Cool

[SarahOhrn]
2010-03-06 12:55
#72

#71 Men "att inte ta hänsyn till" och "hänsynslöst" är väl samma mening om jag inte är helt ute och cyklar? Spela inte dum nu!

magma
2010-03-06 15:24
#73

"Ja, egotrippat i sin mening att man är fullt medveten om att det kan vara störande för andra."

Men ska man ta hänsyn till allt som kan vara störande för att undvika att få epitetet "egotrippad" så kan man ju inte gå utanför dörren.Obestämd

Det finns de som stör sig på piercade människor, det finns de som blir enormt irriterade på feta människor, långsamma pensionärer i ICA-kön, mammor med barnvagnar på bussen, skrikande och trötta barn, folk som pratar i mobiltelefoner… Listan kan bli hur lång som helst.

Mainebusters
2010-03-06 20:15
#74

#72  Trevlig du är då.. spela dum? Hänsynslös är ett helt annat ord. Då kör man över folk hur som helst, utan tanke på vad folk tycker överhuvudtaget, ett ständigt beteende. Som en sajtvärd/medarbetare ska du väl kunna skriva utan personliga påhopp?

#73  Ja, jag tycker att man kan/ska ta hänsyn till andra så gott det går. Inte röka vid busshållplatser, prata i nallar på bussen - typ en halvtimme.

Sedan vad gäller feta människor, det är utseendet folk retar sig på då. Inte beteendet. Långsamma pensionärer - det är hur de är, inte något de kan ändra på, så det var lite dåliga exempel tycker jag.

[SarahOhrn]
2010-03-06 20:40
#75

#74 Det jag menar är att om du skriver att "man inet tar hänsyl till folk om man ammar" så betyder det ju samma sak som att du menar att man är hänsynslös som ammar bland folk. Eller?!

Det är inget personligt påhopp, men även som värd och Medarbetare kan jag väl bli irriterad när jag skriver någonting som betyder samma sak och du kommer med en sån dum kommentar om att du inte hittar det nånstans för att jag inte skriver EXAKT det du skrev!

Jag är inte Medarbetare HÄR heller… Jag tycker fortfarande inte det är personligt påhopp, men du försökr ju "dumförklara" mig.

Men jag avslutar diskussionen här ändå, du kommr med så dumma förklaringar och anledningar att man inte ska få amma sitt barn så… Då kan ni som inte tål detta hålla er inne i stället, tycker jag! Så barnen får äta när dom är hungriga och man döljer det så inget syns eller nåt… Man skai nte behöva sitt ainne på en toalett i stanken och mata sitt barn.

Mainebusters
2010-03-06 21:30
#76

#75  Har aldrig påstått att du är medarb/sajtvärd här, men att du borde veta var gränsen går för personligt påhopp, vilket jag definitivt tog det som.

Dumma förklaringar? Glad  Det är mina åsikter, och som sagt många gånger, så får man tycka olika.

Vad gäller det övriga som du skriver, så - ja, vad säger man? Jag ler bara helt enkelt!

Men du har rätt, lika bra att avsluta diskussionen här, för har man andra åsikter så "spelar man dum" eller kommer med "dumma förklaringar".

Trevligare trådar finns, tack och lov! Flört

Annons:
[SarahOhrn]
2010-03-06 21:44
#77

#76 Jag syftade inte på dina åsikter utan att du verkligen försökte att inte förstå vad jag menade, som va exakt samma sak du skrev men du skulle krångla till det för du inte skrivit EXAKT det ordet.

Men ta det som ett personligt påhopp då, det va inte direkt vad jag menade och tycker inte heller det va speciellt elakt men du försöker ju dumförklara mig att jag säger ett ord som betyder EXAKT samma sak du skrev men inte PRECIS det ordet.

magma
2010-03-07 20:03
#78

#74: Sedan vad gäller feta människor, det är utseendet folk retar sig på då. Inte beteendet. Långsamma pensionärer - det är hur de är, inte något de kan ändra på, så det var lite dåliga exempel tycker jag.

Du får tycka att det är hur dåliga exempel som helst, om du vill.

Men faktum är att även när det gäller Amning så är ju orsaken till amningen att barnet är hungrigt- alltså något barnet är.

Och enligt ditt resonemang så ska inte mammor ta med barn i barnvagnar på bussen då, eftersom det ju inte är något de är utan något de gör?

Och vad gäller feta människor- många retar sig inte i första hand på deras utseende, hör och häpna! Utan på att denne person har fräckheten att ta plats i det offentliga rummet, eller ännu värre- på att en tjock person kanske offentligt sitter och äter något som de i sin rättfärdighet anser olämpligt, som chips, godis, pizza osv trots att andra inte har ett dugg med det att göra. Och har tjockisen då mod nog att faktiskt se ut att må bra, trivas och ta plats utöver fysisk plats, då är måttet rågat. Alltså på många sätt sådant denne gör.

Hårklyveri, brukar det du pysslar med kallas.Flört

Mainebusters
2010-03-08 00:46
#79

Oj, vad det ska ältas.. jösses vilka problem en del får av mina åsikter! *skrattar hejdlöst*

sandra1977
2010-03-08 08:59
#80

#79,men hur löste du ditt eget småbarnsår??? ammade du aldrig offentligt? var du bara hemma el gick du in på toaletten när flickan blev hungrig..el du kanske aldrig amma öht…

Mainebusters
2010-03-08 10:51
#81

Nej, jag ammade inte offentligt. Man kan reka innan, jag visste vilka ställen som jag kunde åka till. Precis som många funktionshindrade får göra, de vet vilka ställen de kan fika på, var de har låga trösklar m.m.. värre än så var det inte!

Det var vår stund, inte fasen vill jag att folk ska behöva se, och jag ville inte ha en massa ögon på mig.

Nu börjar det bli lite tjatigt, så nu klipper jag totalt, jag får bara upprepa mig.. Så om någon nu skulle fortsätta vilja diskutera med mig, så svarar jag helt enkelt inte! Glad  Ha ett bra liv alla! Cool

magma
2010-03-08 15:44
#82

#79: Haha, men har du sett vem som varit flitigast i denna tråd egentligen? Skulle tro det är du själv, det…Tungan ute

Kyltsi
2011-02-03 13:51
#83

Blåser lite liv i en gammal tråd.

Jag ammar offentlig när jag är iväg. Min dotter går inte med på att jag ska dölja brösten och att försöka ha tröjan över, går inte, jag har alldeles för stora bröst för att de ska kunna döljas av en amningströja utan att det ska trycka på. Så jag blottar mitt enorma bröst varje gång jag ammar ute. Stör sig folk på det så  är det deras problem, behöver min dotter äta, så behöver hon det. Att ge ersättning när vi är ute är uteslutet, varför ska jag försöka pina i henne mjölkfria och sädesslagsfria ersättningar  eller välling när amningen har fungerat kanon bra(hon är allergisk mot bl.a. mjölkprotein och även misstänkt havreallergi) Att försöka tajma mattiderna så att vi ammar bara när vi kan vara hemma eller gå undan går inte, hon har friammats sedan födseln och amningstillfällena varierar mellan 20 min och 3 timmar, fortfarande.

Varför ska man behöva gömma sig när man ammar? Hur kan det vara stötande att amma sitt barn offentligt?

Och varför skulle det vara äckligt att amma ett barn som är runt året eller äldre? WHOs rekommendationer om Amning är att amma i minst 2 år.. Att amma barn som är över ett eller runt ett betyder inte att amningen bara är mys, det är fortfarande även ett mellanmål eller en törstsläckare, näringen är inte slut i bröstmjölken bara för att barnet är större.

Annons:
Tisdag
2011-02-03 23:30
#84

#83 Kör på! Man brukar väl sällan se mycket ändå, eller i alla fall inte mer än man ser i en vanlig urringning… Sen vill jag tipsa om boob amningslinne, där kan man även med stora bröst begränsa "hud ytan". :-)

Anonymtjejen403
2011-02-20 16:23
#85

Hoppas att det är okej med en ungs synvinkel (jag är 12 år).

Så länge man sköter det snyggt är det okej enligt mig - fast jag tycker att det är rätt äckligt när man hör smackande ljud osv.

Själva amningen har jag inget problem med så länge det inte låter så mycket och man inte visar allting, men för mig är det när ungen ska rapas som det är värst. Jag har nämligen emetofobi, dvs spyfobi, och får panik om någon spyr, varesig det är en vuxen man, min bror, en katt eller i det här fallet en bebis. Tyck vad ni vill om mig - jag kan inte hjälpa det. Iallafall så har det hänt mer än en gång att en bebis har spytt ner ett bord, ner på golvet eller på sätet framför i bussen. Det tycker jag är vidrigt och det hindrar mig från att gå på café osv.

Det är iallafall vad jag tycker.

ho0mii3z
2011-02-23 13:43
#86

Jag var så fräck att jag bara drog fram tutten när Emilia var hungrig, på tunnelbanan, resturanger you name it, men jag hade såklart något över axeln bara.. men kör bara tjejen!

Är abrnen hungriga så ska tutten fram!

Tiktok: @iminaandetag
Instagram: @iminaandetag

magma
2011-02-23 15:00
#87

Tungan uteSkrattande

Mitralis
2011-02-24 22:55
#88

Har inga barn och inga på G. Jag har inga problem med offentlig Amning, men jag uppskattar om man sköter det så snyggt som omständigheterna tillåter i alla fall Glad
Att tvinga in någon på toaletten att amma är helt uteslutet tycker jag.

Tycker att det är väldigt intressant att det verkar vara så många som hör när barnet "smaskar". Om jag sitter och pratar med en kompis så hör inte enns vad folk pratar om vi bordet brevid, än mindre om det är någon liten som ligger och smaskar. Dom som hör det måste ha superhörsel eller vara på väldigt tysta caféerGlad



Ketang
2011-02-25 14:14
#89

Man kan amma på väldigt många olika sätt. Själv ammade jag när dottern var hungrig oavsett vart vi var. Men jag försökte att vara så diskret som möjligt och hängde till och med en liten filt över. Men det var delvis för att hon skulle få lite lugn och ro också.

Sen finns det ju dom som flashar brösten både innan och efter själva amningen och inte verkar vara medvetna om att det faktiskt sitter folk i närheten… Det tycker jag är noncharlant och osmakligt.

Upp till toppen
Annons: