Annons:
Etikett05-barn-6-12-år
Läst 1241 ggr
kicki80
2008-10-09 14:23

Hur gör/gjorde ni?

Min äldsta har just börjat i 6-års en ny värld för henne som är en ganska försiktig tjej innan hon är trygg. 

Jag går själv med henne till skolan på morgonen hon klär av sig och vill att jag väntar till det ringer in då springer hon glatt in i klassrummet och jag kan gå hem.  När skolan slutar så hämta jag henne väntar ibland inne i hallen ibland utanför..

Det jag märker är att fröken inte uppskattar att jag lämnar och hämtar varje dag. Vår dotter är trygg med det och vill ha det så men hur gjorde ni andra??

Imorse hann vi bara innanför dörren så sa fröken till henne att säg -Hej då till Mamma nu så hon kan gå. Vad spelar det för roll om jag väntar medans hon klär av sig?

Annons:
Andreassons
2008-10-09 14:45
#1

Hej, min 6-aring hemma behover att jag foljer med henne in i klassrummet tills hon sitter i samlingsringen. Dar sitter hon sedan och vinkar glatt.

Funkar er lamning for dig och din tjej ska du fortsatta med den. Som pedagog kan jag tanka mig att en del pedagoger ibland tycker att foraldrar inte later barnen bli stora utan later sin egen seperationsangest hindra barnet.

Men du kanner ditt barn bast och fungerar det for er sa fortsatt med det. Och upplever du fortfarande att froknar tycker att du tar tid pa dig, prata med dem. Det kan ju ocksa var sa att froken tror att du behover komma ivag och ville hjalpa dig.

Tids nog ar barnen stora och vi far inte ens folja med pa skolavslutningar.

Ingeborg

Rocktjejen
2008-10-09 17:34
#2

Jag hade också en väldigt försiktig tjej i den åldern så jag både följde in och hämtade och så länge hon kände sig trygg så var också jag nöjd och kunde slappna av..Och precis som Ingeborg säger det kommer en dag då vi inte ens får följa med på skolavslutningar..så stå på dig när det gäller din dotter!

Varma hälsningar Eva

AnnaLundin
2008-10-09 18:49
#3

Min dotter åker skoltaxi till skolan (förskoleklassen) och åker glatt iväg ensam. Men lärarna poängterar ofta att vi är välkomna att besöka dem och följa barnen precis när vi vill.

Ninjisen
2008-10-11 13:37
#4

Jag hade tagit upp det med förskoleläraren.. Din dotter ska känna sig trygg och betyder det att du ska följa med in en stund så ÄR DET SÅ! Inget som skadar någon..

kicki80
2008-10-11 23:32
#5

Jag har gjort så att jag inte bryr mig jag går med henne ändå till dörren och säger hej då.  Känns bra för mig att lämna henne glad och dottern vill att jag ska lämna och hämta.

Men man blir ändå så arg på tjat om att de ska klara så mkt själva, den tiden kommer då de gör det. 

Dottern säger själv hemma att hon inte känner sig sedd av fröknarna, att de inte bryr sig om henne.   Men hon går glatt till skolan och är glad när jag hämtar henne.

Vi ska flytta i december och då kommer hon börja i ny klass och vi hoppas hon kommer gilla den klassen bättre.

rakuLotta
2008-10-12 17:36
#6

Min son är 7 och går i ettan. Har följt honom till skolan hela 6 års verksammheten men det har räckt att jag sagt hej då utanför byggnaden. Han vill fortfarande att jag följer honom över skolgården förutom när han har en kompis att slå följe med. Hos oss har fröknarna inte sagt nåt alls om detta, men ibland  känner jag själv att det blir väl trångt i  kapprummet med alla föräldrar överallt. Då går jag med en gång. Sen är det rena vilda västern  på parkeringen. Alla kommer 07.55 och ska parkera och följa,  vilket resulterar i att  folk parkerar hur som hellst( även jagFlört) och skolskjutsen ibland inte kan svänga runt.

Det är väl klart att man ska följa sitt barn om de behöver den tryggheten. Ta upp det med fröknarna och förklara.

Själv ska jag vara med i klassen på onsdag för första gången. Ska bli kul och spännande. Skrattande

Annons:
Mizzy
2008-10-12 22:50
#7

det är ju en helt ny värld för henne och alla barn är olika. Behöver hon nu detta stödet av dig en tid, så behöver hon det. PUNKT! Ta upp med läraren och berätta hur du tänker och vad ditt barn behöver. Det handlar ju inte om att du ska följa med henne till skolan hela skoltiden, det handlar kanske bara om en termin eller så. Tills hon själv känner att hon är trygg. Hon måste få den tid hon behöver. Hade hon kännt att hon blivit sedd av läraren/lärarna hade hon garanterat känt sig tryggare i miljön och du kanske inte hade behövt följa med henne in.

Förhoppningsvis blir det bättre på nästa skola :)

Upp till toppen
Annons: