Annons:
Etikett06-tonåring
Läst 1990 ggr
parsley
11/12/08, 1:52 PM

Hjälpa tonårstjej

Hur hjälper man en tonåring som råkat rejält illa ut? Inga detaljer, men jag tycker att denne behöver någon form professionellt stöd i form av samtal.

Personen vägrar att ha kontakt med elevvården, eftersom elevvårdspersonalen är dumma i huvudet. Familjen vill inte ha  med socialen att göra.

Pratade med en kompis som är socialsekreterare som sa att man kan alltid göra en anonym anmälan, men det går inte på förhand att säga till vad en sådan anmälan leder till, om den överhuvudtaget leder till något. Vidare är skolans elevvård de som man ska vända sig till i första hand.

Tacksam för tips.

Annons:
Elisabeth-J
11/12/08, 3:18 PM
#1

Skolan kan göra en anmälan så vänd dig dit i första hand annars. Anonyma anmälningar till socialkontoret leder oftast ingenstans tyvärr.

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Lenore
11/12/08, 5:47 PM
#2

Kan man inte ta kontakt med skolkuratorn eller barnpsyk? Där kan man få samtalskontakt.

phernilla
11/13/08, 7:15 PM
#3

Det är ju dock lite svårt att ge råd då man inte vet vad problemet är…?

Chaminda
4/3/09, 1:42 PM
#4

Som ovansagda men det första man måste göra är att lyssna på varför flickan tycker att dessa personer är dumma i huvudet. Vad man absolut inte ska göra är att försöka påtvinga henne något. Tycker att man som sagt Lyssnar i första hand och sedan kan man komma med "små förslag" . Bara man inte låter som om man vet allt och redan har bestämt vad som är bäst för henne. Då kommer hon inte att vilja få hjälp.

elyse
4/3/09, 3:47 PM
#5

Ungdomsmottagningen har folk som är samtalskontakter och inger ofta stort förtroende. Jag har själv gått hos en kurator där under hela gymnasiet. Märker de att de inte har resurser/utbildning nog att ta tag i saken så säger de det och skickar personen vidare till rätt instans. För mig var det väldigt bra, även om jag i efterhand tycker att kuratorn skulle ha sagt "stopp" tidigare och skickat mig nån annanstans.

silvery
4/4/09, 3:26 PM
#6

mm jag skulle också tipsa om ungdomsmottagningen, de är jätteduktiga där. fast beroende på hur personen är så skulle jag undvika BLUP. jag blev ditskickad en gång, och BLUP pratade mer med mina föräldrar än med mig och körde på att försöka provocera fram saker från mig. sen åkte jag til ungdomsmottagningen, och där lyssnade de på MIG inte mina föäldrar…

Annons:
Eija
4/5/09, 4:30 AM
#7

Detta är väldigt noga med att personen får prata ut där h*n är till hundra procent trygg….för h*n kommer inte att prata ut om h*n inte är det….

Hoppas att ni hittar en bra mottagning där det fungerar för personen….

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Shane
4/6/09, 11:39 AM
#10

En tånåring som mår dåligt, behöver trygghhet o tillit, det växer inte fram på en gång… ha tålamod. Pressa inte fram nåt,  utan visa att du finns där. Bjud på fika, ta små små steg framåt och försök att få personen så trygg i din närvaro som möjligt… sedan händer det grejor, det vill jag lova.

Se bara till att inte "råka" bryta förtroende eller prata vidare om det som tonåringen öppnar sig om… för det kan göra stor skada…. även om det inte e meningen. Tålamod, tillit och ett lugn. Det kommer du långt med, öppna dig om dig själv, då vet tonåringen att du vågar dela med dig av ditt förflutna eller dina svårigheter. Tillsammans kan ni gå vidare till de myndigheter som behövs, då behövs inte tonåringens föräldrar.

fisken-linus
4/11/09, 10:42 PM
#11

ni kan kontakta pollux dom är innom soc men har bara samtal ej anmälnings plikt prata med dom och rådfråga

Upp till toppen
Annons: