Annons:
Etikett04-barn-3-5-år
Läst 2052 ggr
Eleri-Twinkle
2008-11-06 18:25

Ett sånt där skrytinlägg;-)

Skämt och sidor men jag är väldans stolt och fascinerad av min tre och ett halvt åring. Han kan skriva sitt egna namn, han kan alfabetet fram till T (längre har vi inte kommit)*ler* Han har börjat läsa lite lätt, enkla ord. Och han är så intresserad av att lära sig mer, ber om att få öva varje dag:-)

Så, det var allt just nu*ler*

Kram på er

Annons:
Susanne
2008-11-06 18:40
#1

Var stolt! vem har drillat honom om inte DU…

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

Eleri-Twinkle
2008-11-06 18:45
#2

*ler* Ja, jag har tränat honom en hel del nu…jag såg att intrsset för bokstäver väcktes av de klassiska barnböckerna och började prova och nu går han in på sitt rum och övar själv på sitt lilla skrivblock:-)

Jo, jag är superduperstolt!!!!

magma
2008-11-07 09:24
#3

Kul, vilken duktig grabb!Glad

Eleri-Twinkle
2008-11-07 15:03
#4

Ja, han är kanonSkrattande

Tina-A
2008-11-10 23:47
#5

Vad kul! Du kan också hjälpa honom mycket genom att ge honom ord som du skriver. Skriv ord som har med hans vardag att göra som är relevanta för honom - mamma, pappa, boll, docka, hus, bil, säng, lampa, nalle, vovve, katt osv, osv. Sitter ni och pratar om frukt kanske du kan skriva och visa hur man skriver banan, äpple, päron osv. Barn läser ofta med ordbilder och han kommer säkert imponera dig med hur många ord han känner igen och vet direkt vad det står. Ge honom exempelvis lappar eller skriv över en sida i hans block och be honom att spara sidorna eller lapparna så kommer du att fråga vad det står där sen, kanske imorgon. För att se om han minns! Det blir lite som en utmaning för honom så det tycker han säkert blir kul.
Han kommer då kunna läsa att "på den här sidan står det mamma, här står det pappa". Du kan ge honom 1 eller 2 ord varje dag kanske (eller när det blir relevant) och på en vecka har han då kanske lyckats bemästra 7-14 nya ord att läsa! I alla fall att känna igen. När han senare ser ord som börjar på "mam" kan det bli mycket lättare för honom att lyckas läsa resten också för han vet hur "mamma" låter i början.. Maaamm..

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Eleri-Twinkle
2008-11-14 10:30
#6

#5 Vet du, jag tänkte i dina tankegångar när lillbus började visa intresse, så vi gör precis som du beskriver här ovan:-)

Annons:
Zebben
2008-11-14 20:01
#7

Så kul, alltid roligt när ens barn imponerar på en. Är själv stolt mor till världens underbaraste icke läskunniga 3½ åring. Glad 

Idag har hon gjort mig extra glad bara genom att våga vara med på sin 4H-kurs nästan själv utan mig. Annars vill hon ha mig nära nära, när de pysslar med djuren, leder getter, rider hästen m.m m.m.

Idag försökte jag återigen tala om att jag behövde "vila benen" lite efter jobbet och att jag skulle sätta mig på en stol längre ner i stallet. Hon sa ok, Du får det, sen sprang hon iväg. Glad Kom bara för att titta efter att jag var kvar 2 ggr på hela timmen. Det gjorde mig glad! Hon har varit så blyg, men jag hoppas det börjar släppa.

Eleri-Twinkle
2008-11-14 20:40
#8

#7 Underbart, så glad för er skull=))))

stallostby
2008-11-14 21:08
#9

imponerande!

Jag som är jätteimpad av min numera fyraåring som kan skriva sitt namn! Han lärde sig det för några veckor sedan och fyllde fyra i onsdags.

Färgerna kunde han redan som treåring och det skulle de fråga om på fyraårskontrollen på BVC, då blir man ju lite stolt. Sedan är han ju sämre på många andra saker….

Carita
2008-11-14 23:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

De är allt goa de små liven. Klart att man är stolt över sina egna vad de än gör och var de än är i utvecklingen.

Min kille på 3 och en månad har alltid varit intresserad av siffror och färger. Det finns mycket travprogram i våran familj så det har han själv velat lära sig när han bläddrade i dem. Räkna till 20 går bra o alfabetet kan han nästan hela det är svårt att hålla isär H och K de låter så lika säger han. I dag när vi var till doktorn så chokade han mig lite när han talade om former i en bok så som rektangel cirkel osv.

Han känner även igen ord som mamma, pappa, stor stina, farmor, farfar, mormor, morfar och familjens namn t o m katten Tigrou.

På bilden är han inte ett år än men travintresset fanns redan då ;)

Susanne
2008-11-16 19:37
#11

My är 6½ månad.
För ca 3-4 veckor sedan fick hon en kakburk som låter när man stoppar i saker och den sjunger när man skymmer sensorn på insidan under locket (fick jag lära mig i förrgår).
I morse ville jag dra mig i sängen och gav My den älskade kakburken. Burken sjunger och hon jazzar med, burken sjunger och hon jazzar med, den lilla skruttungen har fattat att när hon petar med fingret på sensorn så sjunger burken. Jag tappade hakan totalt, kom inte ens ihåg att berömma henne så paff blev jag.

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

Tina-A
2008-11-21 23:08
#12

#10: En rolig sak att öva på är att kunna räkna just antal. Ofta kan barn säga siffernamnen upp till kanske 20, men inte faktiskt räkna fler än kanske 3 saker. Jag satt och lekte med min systerdotter lite en dag och vi satt och räknade 7 föremål. Jag la dom på rad, vi räknade, jag flyttade lite på dom, räknade igen, la dom på ett annat sätt, räknade.. Hon kom fram till olika antal nästan varje gång ;) Då var hon nog 4 år. Alla har då ännu inte greppat att det är lika många även om dom flyttas runt lite, så då vill dom räkna från början :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Carita
2008-11-22 17:34
#13

#12 Han har ett jätte bra puzzel som är siffror på ena biten och rätt antal bullar på den andra biten då räknar han bullarna och passar ihop med siffran. Men det var en bra ide att prova på med olika sorters föremål och räkna det ska testas när andan faller på.

Annons:
Upp till toppen
Annons: