Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 2245 ggr
Elisabeth-J
10/11/08, 4:36 PM

Barnen måste få luft

Igår var sonen och jag i stan och gick in på ett matställe. In kommer ett par med en äldre barnvagn, en sån där med plastfönster på vindskyddet. Vädret var fint och ganska varmt ute. Vindskyddet fick vara kvar och suffletten helt uppdragen medan som satte sig och åt och till råga på allt hängde dom för en filt vid den lilla öppning som fanns kvar! Jag blir förvånad över denna okunskap och rädd för vad som kan hända med barnet som inte får luft. Jag undrar ibland om en del är rädda att barnen ska bli förkylda om det kommer in luft i vagnen? Man tar ju en promenad med barnet för att barnet ska få luft, har man då hela suffletten uppdragen och vindskyddet på så får dom inte den luft dom behöver. Denna lilla baby gnydde efter en stund vilket jag förstår för det måste vara jobbigt att ligga instängd och svettas. Jag har tyvärr sett det här många gånger och funderar på om det inte informeras om det här på Bvc? Minns inte om jag fick sån info men n andra kanske minns det?

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Annons:
Telefonkontakt
10/11/08, 5:36 PM
#1

stackars barn.. När jag går ut med Elva och vi sätter oss inne för att ex fika så tar jag av henne filten och lättar på jackan för att hon inte ska svettas.

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

anija
10/11/08, 5:41 PM
#2

Jag har också reagerat på hur lite vetskap det finns om att barnen behöver luft och att de tål det! Jag jobbar på förskola och vi frågar vid inskolningen om barnen ska ligga i vagn ute och sova eller på madrass inne. Många ser helt förskräckta ut och tror att man är knäpp för att man säger att barnen sover ute även på vintern.

Nu har jag en egen liten en, och hon får sova ute i vagnen så ofta det finns möjlighet. Vi är även ute och promenerar ca en timme om dagen. Hunden behöver rastas, jag behöver motionen och Linnéa behöver luften. 3 flugor i en smäll:) På bvc har de inte sagt nånting om att ta ut barnen…

DG
10/11/08, 7:06 PM
#3

Jag ser nästan dagligen folk som har lagt filten över öppningen på barnvagnen, den förklaringen jag har hört är "De sover bättre då det är mörkt".
Själv lägger jag ingenting på öppningen och har suffletten bara nerfällt (och då finns det mycket öppning kvar fortfarande) när hon sover.
Barn behöver frisk luft men jag har inte heller hört någonting om det från BVC, kanske dom antar att alla ska veta sånt…

Rocktjejen
10/11/08, 10:11 PM
#4

Man hoppas väl att alla föräldrar förstår att barnen behöver komma ut och få luft…Förstår din reaktion där Elisabeth jag vet inte om jag hade kunnat hålla tyst om jag hade sett något sådant som du säger..

Dottern min är ute med sonen minst 1 timme varje dag och ibland flera ggr om dagen.nu då han snart är 3 mån. så gillar han ju inte ligga med uppfälld suflett hela tiden utan vill så gärna se lite mer..och det är ju helt förståligt..

Elisabeth-J
10/11/08, 10:54 PM
#5

#2 På förskolan jag jobbade på så hade vi ett par barn som sov utomhus året om och dom barnen var dom friskaste också :)

#4 Nej det var väldigt väldigt nära att jag gick fram men då vakande barnet och ville upp. Däremot knäpptes inte overallen upp eller mössan togs av. Där satt hon och åt sin mat med barnet fullt påpälsad i famnen men själv hade hon tagit av sig jackan.

Bvc behöver nog börja informera nyblivna föräldrar. Inte undra på att barnen blir sjukare idag när dom inte får andas in frisk luft.

När Robin var liten var han ofta sjuk, men enda gången han var inomhus var när han hade över 38 i feber, annars gick vi ut varje dag för frisk luft kan göra att man tillfrisknar fortare också. Så länge barnen sitter eller ligger i vagn så är det ingen fara att vara ute med lite feber, hans läkare sa att det är en bra medicin och han blev frisk fortare också. Han var 2 månader när han vägrade ligga ner i vagnen, han ville se ut så jag la en kudde i vagnen och hade alltid suffletten nerdragen utom när det regnade eller blåste för hårt. Han är ett "utebarn" fortfarande, sen han var 8 månader så visade han tydligt varje morgon att han ville ut, vi var ute hela dagarna ibland, han älskade att vara ute och gör det än idag.

Han måste ut minst en gång om dagen vilket känns bra för han är inte en kille som helst sitter inne och spelar spel, hann vill ut och aktivera sig emellan varven. Jag ser att det kan beror på att han fick vara mycket ute redan som baby och frisk är han också idag. Sen vi flyttade hit för snart 2 år sen har han bara haft ett par ytliga förkylningar, ingen feber och har inte behövt vara hemma från skolan.

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

AnnaLundin
10/12/08, 1:28 AM
#6

Det är ju dessutom just dessa påpälsade barn som riskerar PSD…

Jag har också reagerat på det, när man är inne i en affär och handlar och har barnet fullt påklätt i vagnen, med täcken på vagnen igenstängd så gott det går.

Tänker dessa föräldrar alls??

Annons:
Telefonkontakt
10/12/08, 8:05 PM
#7

#6 jag har dåligt samvete när jag märker att Elva svättas om natten då hon har pyamas och täcke på sig, så hur mycket måste inte de ungarna svättas i sina vagnar?

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Upp till toppen
Annons: