Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 2757 ggr
Miija
2008-11-19 10:37

Olustkänsla gentemot Familjerätten...

Har inte en aning om var det hör hemma men flytta inlägget om annan kategori stämmer bättre.

Vi har en 8-åring ( makens biologiska ) som bor hos oss efter att socialen i princip sa: antingen flyttar han till pappa eller placeras i fosterhem, hos mamma ska han inte vara kvar!

Givetvis skulle han hit, det var det aldrig snack om.

Den sociala/familjerätt som gkort utredningen är inte samma som vår.
Kontakten med utredande familjerätt var mycket mer öppen och givande än den nuvarande.

Vår kontakt här är inte på något vis avig eller så men vi känner oss aldrig riktigt säkra på att hon står fast vid det hon säger till oss. Trots att hon har bra pejl på hur biologiska mamman fungerar…

Vårt dilemma är att det den senaste tiden infunnit sig en känsla av att vi håller på att få f*n för att vi skött detta med grabben själva och inte dragit igång 300 olika apparater, som hans mamma gjort i flera år.

Vi har inte fått svar på frågor vi ställt familjerätten ( mailkontakt ) om saker vi vet är på gång, utan svaren har varit vissa utvalda…

Helst ( tror jag ) skulle jag vilja ha ett personligt möte med vår kontakt för att tala om hur det känns och kanske på så vis undvika missförstånd.

Men hur göra detta utan att hon blir stött?
Om det nu är så att hon börjat lyssna mer på mamman ( som vi misstänker ) vad kan vi göra då?

Annons:
Miija
2008-11-19 14:19
#1

Hmmm…var nog mitt 6:e sinne som fick mig att skriva i förmiddags.

Fick ett mail från vår kontakt på F-rätten med ett bifogat brev från bio-mamman där hon kräver att sonen överlämnas till henne vid jul och att pappans enskilda vårdnad ska skrivas över på henne.

Orkar inte mycket mer…är själv höggravid med komplikationer, har haft bio-mammans hetsjakt efter oss i drygt 4 år och orken är nu slut.

Vem tar vid när inte jag och maken orkar…???

Cezanne
2008-11-19 14:24
#2

Jag jobbar själv som familjerättssocionom.

Som sådan ska vi försöka ta in båda föräldrarnas situation och ståndpunkt och sen göra en bedömning vad som är bäst för barnet. Många ser det som en kamp mellan föräldrarna om vem som är bäst och glömmer nästan bort barnet. Jag säger inte att det är så i ditt fall, men det är en yrkeserfarenhet jag har. Alltså ska familjerätten lyssna även på mamman, det är tjänstefel att inte göra det.

Är det en vårdnadsutredning som görs?

Jag tycker att ditt förslag om ett möte låter som en bra idé. Saker kan låta annorlunda när det formuleras i mail mot när man pratar öga mot öga. Personligen tycker jag att det är bekvämare att prata i telefon eller vid personligt besök än att maila. Tonfall spelar ju också in.

Sen finns ju sekretessen som gör att man inte kan säga vad som helst till vem som helst. Jag förstår att det kan vara frustrerande att inte få den information man önskar men sekretesslagstiftningen är stark och det är tjänstefel att föra vidare sådant som är sekretessbelagt.

Biejvve
2008-11-19 14:32
#3

Har inga råd till dig men hoppas verkligen på att detta kommer till ett slut för allas bästa, speciellt för barnets skull.

Nu vet jag inte hur det fungerar med socialen, men kan ni inte använda det som fick sonen att flytta till er från början för att behålla honom hos er?

Vad jag vet så krävs det mycket innan en mamma förlorar rätten till vårdnanden helt och att det går över till pappan.

Vad jag har lärt mig av Sveriges domstolar är man kan kräva vad man vill men det är inte säkert att man vinner det. Alltså hon kräva er på vad hon än vill men det finns ingen garanti att hon vinner allt som hon kräver er på.

Domstolen ser säkert till barnets bästa och ger en dom som är baserad på det.

Det gäller att ha enormt tålamod och tron i att det man gör gör man för barnets bästa.

Miija
2008-11-19 19:00
#4

Tack för respons.

Det hela är utrett och klart sedan snart 2 år tillbaka så allt sådant är fastställt.

Utredningen som gjordes inbegriper även utredning hos BUP där de kom fram till samma sak socialen och BUP lämnade även in en anmälan då de fått sitt resultat, vilket vägde tungt i soc utredning. Utredningen är gedigen då mamman flyttar runt hela tiden och då hon har kvarskrivning ( en sorts skyddad identitet) kan inte de olika instanser hon hela tiden drar in, kolla vad som hänt innan. Utredningen gjordes så det inte ska finnas några tvivel när den läses av nya människor.

Det jobbiga i detta är att vi aldrig får vara ifred, alltid kommer det nya ( eller nygamla ) saker som ska störa från bio-mammans håll.

Grabben betraktades lika hjärntvättad som någon från en sekt, när han kom från mamman.

Han hade levt under olika sorters hot om t.ex kidnappning m.m.

SÄPO och Rikskrim har talat om för oss att det egentligen aldrig funnits några direkta hot mot pojken utan alla förundras över mammans driftighet att få igenom polisskydd, dold identitet, lägenhetsbyten m.m.

Alla är överrens om att mamman har en störning men utan diagnos kan inget göras.

Finns massor men jag kan inte lämna ut det här.

Känner väl mest att jag behöver bolla frågorna och få nya aspekter på sakerna.

Susanne
2008-11-19 20:46
#5

Be att få ett personligt möte med den handläggaren ni har och tala om att det känns som att ni inte kan lite på henne. Raka puckar, annars blir det lätt missförstånd.
Det kan tänkas att vissa frågor inte besvaras via mail pga. sekretessen.

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

exitingsvillemo
2008-11-20 09:03
#6

#4 usch, vilken sits du sitter i, lider med dig och din familj.

Stackars barnet.

Mamman vill alltså ha ensam vårdnad om barnet nu? Tveksamt att hon skulle få igenom det, i sverige ska det gå långt innan någon förälder blir av med vårdnaden för sitt barn.

Det finns väl även regler ang flytt när man har barn.

Mamman får inte flytta hur långt bort som helst utan pppans tillåtelse osv.

Jag hoppas att allt löser sig för er och barnet.

Annons:
Cezanne
2008-11-20 09:41
#7

#6 Mamman får flytta precis vart hon vill i hela världen, men inte med barnet.

Dessutom har lagstiftningen angående gemensam vårdnad ändrats från 1 juli 2006 så det är numera lättare att få enskild vårdnad p g a samarbetssvårigheter.

Cezanne
2008-11-20 10:50
#8

#4 På din beskrivning av hur mamman levt låter det som att det inte är sunt för barnet att behöva flytta med henne. Kan det få en fast punkt hos er är ju det det absolut bästa alternativet.

Däremot finns det inte mycket ni kan göra åt hennes beteende, man kan ju inte styra hur andra ska bete sig, bara sin egen inställning till deras beteende.

Upp till toppen
Annons: