Annons:
Etikett05-barn-6-12-år
Läst 1904 ggr
AnnaLundin
12/13/08, 12:35 AM

Luciatåg i skolan

Idag har det varit luciafirande i skolan, där min äldsta dotter går i förskoleklass. Det härliga på denna skola är att elevantalet är såpass litet att samtliga elever är med i luciatåget. Ingen utvald och ingen bortvald. Lucia lottas bland tjejerna i 6an. Tjejerna i f-klassen får välja om de vill vara lill-lucia, annars får de liksom alla andra elever välja fritt mellan tärna, stjärngosse, tomte eller pepparkaksgubbe.

En del av det uppställda luciatåget går att se här:
min dotter är en av lill-luciorna.

Det jag gillade med detta luciatåg var att de hade lyckats få ihop väldigt många olika luciasånger + sånger med julanknytning, utan att ta med alla de traditionella psalmerna. Att det blev nästan helt utan "religiösa" inslag.

På vår skola bjuder man in alla föräldrar och mor- o farföräldrar m.fl och Hem o Skolaföreningen ordnar lussefika till självkostnadspris (knappt…)

Hur firas lucia på Era barns skolor?

Petar in en bild till Glad

Annons:
exitingsvillemo
12/13/08, 3:02 AM
#1

Åh vad fint =) På måndag blir det Lucia på dagis, varför dom inte hade det idag(fredag) är för mig en gåtaObestämd.

Här har alla avdelningar sitt tåg. Föräldrar och mor-och farföräldrar är självklart bjudna. Det bjuds på kaffe/saft/te samt lite "lussefika".

Ska försöka få någon bra bild att slänga in här på Måndagkväll.

Nicka
12/13/08, 12:37 PM
#2

Jätte-FintFlört

Vill önska alla en Härlig Lucia Dag !

mattiz73
12/13/08, 1:30 PM
#3

På min skola där jag arbetar har vi luciatåg i kyrkan! Obligatoriskt i 3:an men valfritt för mellanstadiet. jag tror det 11 st som INTE är med! F-2 får komma och titta på. Vi har 2 föreställningar för det kommer så mycket folk och vill se (en del har inte barn eller barnbarn på skolan). Vi har en lill-Lucia bland 3:orna och det bestämmer 3:ornas fröken. Sen är det en stor-Lucia och i 6:an röstar eleverna! Lite av temat ska väl vara att det är en bra kamrat! Vi har oxå detta på måndagkväll!

På min sons skola vet jag inte riktigt hur det går till men hans klass har iaf för sig för oss föräldrar. Min son ska vara stjärngosse och har 2 verser på staffansvisan han ska sjunga solo. Jag tycker det är modigt av en 6-åring. Vi övar hemma lite grann! Återkommer kanske med en bild för detta blir inte av förrän onsdagkväll!

CarolaCarro
12/13/08, 8:46 PM
#4

Kevins dagis hade lucia ute i fredags och bjöd på glögg och pepparkaka men tyvärr missa vi de eftresom han har ögoninflammation men de kommer fler år..

lisette
12/13/08, 8:54 PM
#5

ingen lucia alls faktiskt. blev lite besviken, samtidigt som jag förstår resonemanget de för.

de tycker inte att lucian ska ta upp del av den andra verksamheten, inlärningen osv. utan de vuxna hade lussat för barnen istället.

jag som hade sett framemot lucia i år.

AnnaLundin
12/14/08, 12:54 AM
#6

#5 - Menar du att de håller så strängt på sin pedagogiska plan att de inte kan tänka sig ett luciafirande ens? Förvånad

Jösses…

Annons:
lisette
12/14/08, 1:13 AM
#7

jepp. likadant med fotograferingen. de hade gruppfoto - inte mer.

magma
12/15/08, 12:11 AM
#8

FörvånadFörvånadSkrikandesGråter

…så skulle jag se ut om det vore jag och mina barn…

Man kunde ju tänka sig att de skulle kunna välja att se Luciafirandet som en del i pedagogiken!? Samarbete, arbeta tillsammans i grupp, våga framträda inför många människor, lyckas uppnå något gemensamt i klassen etc.Obestämd

mattiz73
12/15/08, 12:46 AM
#9

Jag håller med dig magma! det är bra att träna på att sjunga (eller prata) iför många, samarbete, träna inlärningentex… allt som magma räknade upp! Dåligt…. barnen ser ju fram emot det med! Min son kan ju de flesta sångerna nu eftersom de sjungit så mycket på dagis och nu i 6-års. Det är väl ingen nackdel??

exitingsvillemo
12/15/08, 2:29 AM
#10

#5 ett lustigt resonemang tycker jag. Dom lär väl sig av Lucia-firande, som magma skriver.

På vårat dagis har dom sångstund varje dag, året om. Jag tycker det är jättebra. Speciellt för dom mindre barnen, då jag tydligt märkte på min egen son att talet blev mycket bättre när dom började sjunga.

Vad missar barnen genom att ha Lucia?

Vi kommer dessvärre inte få s något dagis-lucia i år heller, eftersom lillkillen har åkt på magsjuka Gråter, typiskt! Men förra året fick han magsjuka natten till Julafton, så hellre Lucia än ännu en kräk-jul.

mattiz73
12/19/08, 12:09 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Stackare! Magsjuka låter inte kul men det bästa med den sjukan är att den för det mesta går över rätt fort!

Min sons lucia var igår och den var underbar! Sonen sjöng solo på staffans visan och det gick kanon (jag tror mamma och pappa var mest nervösa). Sen var det en flicka som sjöng "jag såg mamma kyssa tomten" och hon gjorde det så bra.

Upp till toppen
Annons: