Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 5980 ggr
Lenore
2008-12-17 13:18

Snabb första förlossning.

Ni som hade en snabb första förlossning (mindre än 4-5 timmar från första känning utan igångsättning/värkstimulerande), hur lång tid tog er andra?

Min första tog 2,5 timme. Jag vaknade av att vattnet gick kl 3.10 och kl. 5.36 var hon ute. Jag upplevde inte värkarna som jobbiga även om dem var täta förrens ca 10 min innan krystvärkarna kom och jag krystade ut Ronja på ca 10 min.

Som ni vet vill jag gärna ha ett syskon till Ronja nu men är lite orolig att det blir som "folk" säger, att andra barnet kommer snabbare. I så fall kanske barnet kommer hemma eller i bilen på väg in? Jag kommer definitivt att läsa på om hur man förlöser ett barn utan hjälp!

Annons:
MagicPaws
2008-12-17 13:33
#1

Ojoj hon hade bråttom ut Tungan ute

//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

Lenore
2008-12-17 13:58
#2

Ja verkligen. Dessutom kom hon i vecka 35+3 så hon var tidigt ute också. Hon trivdes nog inte så bra i magen. :)

AlbaStiffler
2008-12-17 14:47
#3

Har själv bara bäbben i magen än. Men jag har en bekant vars första barn kom på några timmar bara från första tecknet. Det andra barnet kom på ynka 20 minuter från första tecknet. Dvs de hann sätta sig i bilen, tokköra en kvart kanske och mannen förlöste sedan barnet mitt ute på ett fält i en snöstorm. Sen fick ambulansen komma och möta upp dem då de hade tot en timme till BB.

BM sa att nästa barn skulle de låta bli att åka in ens och istället föda det hemma i tryggheten. Nu vet jag att de ska ha fått sitt 3e barn nyligen, har dock inte hört hur det gått och så.

Nä, om jag vore du Leonore skulle jag nog åxå satsa på att föda hemma och förbereda mig och alla andra på detta. kanske hinner du ändå ha med en barnmorska även om det går snabbt, eller så får du som sagt lära upp dina när och kära på hur man gör! ;-)

De säger ju även att det är bättre att man föder hemma än att man föder i bilen på väg till förlossningen. Då är det bättre att åka in i ambulansen när barnet väl har kommit ut, om man ni vill "in".

Hur långt har ni till BB förresten?

Lite OT, men jag är själv född hemma i skogen med flit. Min mamma har fött 2 av 3 av oss syskon med flit hemma, den första födde hon dock på BB. Jag var 3 veckor sen och den BM som var planerad att delta på min förlossning hade hunnit åka på semester (ehhh?) eftersom jag var så sen, så min mamma beslutade sig för att klara allt själv eftersom hon ändå haft så "trevlig och skön" första förlossning (jag var 2an). Så med rätta kunskaper så klarar man det även själv med sin man eller annan lämplig. Och tydligen är statistiken för en trygg och okomplicerad förlossning som planerat föds hemma bättre än de som föds på BB. Fanns en tråd med statistik om detta här:

http://www.minbebis.com/forum/hemfoerlossning-19916.html

kitty
2008-12-17 14:57
#4

åh vad jag avundas er med snabba förlossningar

min tog 34 tim, klipp, sugklocka och en vecka på neoavd.. . inget jag önskar ngn

lycka till :)

sandra1977
2008-12-17 15:30
#5

jag fick första värken strax efter 04…05 55 är Caspian född,gick oxå med racerfart!!

Zebben
2008-12-18 00:08
#6

Första dottern kom på några timmar, smärtfritt mer eller mindre, tog några andetag i svag lustgas. Väldigt lätt förlossning. Nr 2 nu får vi se, har själv funderat på hur snabbt det kommer gå. Nu har vi väldigt nära till BB så det är ju skönt.

Annons:
Lenore
2008-12-19 13:13
#7

Vad konstigt! Jag skrev ett inlägg i tråden igår men nu är det försvunnet!

Vi har inte så långt till förlossningen, ca 30 min. Problemet är att vi inte har någon bil och måste få skjuts och man vet ju inte hur lång tid det kan ta innan någon kan komma speciellt om det kommer när man inte är beredd, som med första en månad tidigt!

#3 Jo vi har börjat fundera så smått på en hemförlossning faktiskt. Har kollat lite på det men det verkar vara väldans dyrt då man får bekosta bm själv och att föda oassisterat vet jag inte om jag hade velat men det kanske blir så ändå om det går tillräckligt snabbt. :P

#4 Usch och fy! Stackare, det kan inte ha varit en lätt förlossning. :( Jag hoppas att nästa blir bättre om du vill ha fler barn!

#5 Skönt att det gick fort! Många som jag har pratat med som har haft snabba förlossningar säger att det var jobbigt, att dem inte "hann med". Tyckte du att det var så? Jag tyckte att jag hängde med ändå. Kroppen fixade allt och det var bara att följa med liksom. :)

#6 Spännande! Hoppas att allt går bra för er och att ni hinner in utan allt för mycket stress! :)

AlbaStiffler
2008-12-19 15:25
#8

Ni kanske kan låna en bil av en snäll släkting och ha 1-2 veckor innan BF? :-)

Lenore
2008-12-19 21:10
#9

#8 Första kom en månad tidigt och dem sa att det finns risk för att nästa också gör det, och om vi lånar en bil kan det som mest vara över dagen tyvärr så det hjälper inte så mycket. Det blir nog att förbereda oss för hemfödsel när nästa syskon är på gång men det ska väl gå det med. :)

Rosamunda
2008-12-19 22:17
#10

Grattis att det gick så fort första gången. För mej tog det 9 timmar med den första. Den andre tog 6 timmar. Det är så himla olika hur lång tid det tar.

Morfen
2008-12-24 12:24
#11

Min första förlossning tog 4 timmar och den andra tog 2,5 timme. Jag läste någonstans att man generellt kan räkna på en halvering av tiden från första förlossningen till andra, men alla förlossningar är olika och jag skulle inte våga räkna på det.

Jag mådde väldigt dåligt efter att första förlossningen gick så fort och att som förstföderska inte bli trodd om att behöva smärtstillande på en gång och när krystvärkarna satte igång så sa barnmorskan, försök håll emot och sedan gick hon ut därifrån…

Jag gick på samtal på auroramottagningen i Göteborg och fick gå igenom allting. Jag fick också vara med och utforma vad det skulle stå i journalen till andra förlossningen och de har en "blinkfunktion" ett meddelande som flashar upp på deras skärm där man t.ex. kan skriva förlossningsrädd, snabb förlossning osv.

Det är klart att det blev ett helt annat mottagande när man kommer in och de vet att man har snabba förlossningar och jag som dessutom var skräckslagen för att föda igen. Fick en fantastisk barnmorska som var helt med på noterna.

Jag åkte in direkt vattnet gick och det hade jag också gått igenom med barnmorskan på auroramottagningen att jag inte tänkte stanna hemma tills värkarna kom utan jag ville komma på en gång.

Känner du dig orolig så boka tid hos en barnmorska eller en auroramottagning så att du får diskutera igenom det _innan_ du blir gravid igen. Jag tog inte tag i mitt förrän jag var gravid i fjärde månaden för jag hade lyckats förtränga alltihop men du verkar vara lite mer alert så boka tid hos BM.

Lenore
2008-12-25 16:27
#12

#11 Tack för att du delade med dig av din förlossning!

Oj, halverad tid! Då kommer andra barnet komma ut på lite drygt en timme då första kom efter 2,5 timme från första känning (vattenavgång). :)

Jag känner inte mig rädd på något vis, min förlossning var underbar på alla sätt och vis även om det gick snabbt. Min "oro" är att inte hinna in och att vi tvingas att förlösa barnet oassisterat men känner ingen rädsla för det. Blir andra förlossningen som första kommer det att gå hur bra som hellst ändå men som du säger är ju varje förlossning unik så man vet inte hur det blir då, speciellt om h*n också kommer tidigt som Ronja gjorde (35+3).

Jag kommer definitivt vid nästa graviditet att lära mig (och sambon) hur man förlöser oassisterat och vad man ska göra om komplikationer tillstöter. Ska även se till att graviditeten blir mer övervakad så att man kanske blir förvarnad om att bebisen riskerar att komma tidigt.

catcat69
2008-12-26 13:02
#13

Första barnet tog 3 timmar,det andra också, det tredje tog ca.1,5 timme och mitt 4:e 45 min, barn nr.5 tog 55 min och det sista ville inte alls,så där blev det igångsättning med hot om sugklockaoch med mycket smärta kom "lillkillen" efter 5 timmar.

Annons:
Morfen
2008-12-26 17:59
#14

#12 vad skönt att du hade sån positiv upplevelse av första barnet och att du inte är rädd. Det är väl toppen om du och din partner kan få lite instruktioner om vad ni ska tänka på om ni måste fixa det själva. Prata med en rutinerad barnmorska om det. :) Jisses vad spännande.. Du får berätta för oss hur det går. :)

#13 Vad häftigt med så många barn! Grattis måste jag få säga för barn är det bästa som finns… fast jag har två och känner mig nöjd med det. Kanske tar vi emot något fosterbarn om ett par år när mina är lite större.

Upp till toppen
Annons: