Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 1114 ggr
Magmar
11/4/08, 8:40 PM

fosterbarn

Oskyldigvisst behövs det fosterfamiljer, stödfamiljer osv…… vi har själva 3 barn, 3 barnbarn och har haft 22 fosterbarn, det är inte lätt, det är svårt, men samtidigt mycket givande,,, man lär sig mycket,, bl a hur myndigheter tänker…Förvånad

Annons:
AnnaLundin
11/4/08, 9:02 PM
#1

Jadu, hur myndigheter tänker hade varit kul att veta.

När min minsting var ganska liten så tog jag kontakt för att anmäla intresse att bli familjehem och ville veta vad som gällde. Och det visade sig att min kommun var komplett ointresserad… Jag kan köpa att de ville att min minsting skulle vara lite större innan vi fick något barn placerat, men de skulle kontakta oss om att påbörja utredningen via nån form av kurs/träffar under följande höst - som de sen via ett brev meddelade skulle flyttas fram till våren därefter. Och sen har jag inte hört något alls - trots att jag sett på kommunens hemsida att de sökt efter nya familjehem…

Jag tappade sugen på deras totala ointresse.

Telefonkontakt
11/4/08, 10:11 PM
#2

jag har varit fosterbarn. bara bott i ett hem, i 16 år :)

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Magmar
11/4/08, 11:12 PM
#3

SkämsHejsan. Som sagt, det är inte lätt att bli fosterförälder, eller jourfamilj. Det är bra att kommuner gör en riktig "grillning" från födsel och hela ens uppväxt, familjeförhållanden etc. Det finns många bra kommuner att arbeta åt, men det finns också många som är helt ointresserade om barnen man får hand om… tyvärr… det borde bli bättre,, det är ca 1500 barn/per dygn som behöver någon annanstans att bo..-vad skall detta sluta i samhället..Förvånadvi har arbetat mycket med invandrarbarn.. det är ett stort problem. ---kulturkrock mellan hem, fritid och skola..Där borde det verkligen göras något för familjer som kommer hit att få utbildning hur svergie fungerar mm. Det är inte barnens fel att det blir som det blir….

Elisabeth-J
11/5/08, 5:43 PM
#4

Jag har sett skräckexempel där familjer tar hand om andra bara för pengarna, något intresse finns inte och barnen mår ännu sämre så jag anser att myndigheterna bör göra stickkontroller där man kommer oanmäld. Men sen har jag också sett det andra hållet, där man tar emot barn med sitt goda hjärta för att hjälpa barnen och dom familjerna är guld värda för det krävs mycket för att orka med det också.

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Upp till toppen
Annons: