Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 3017 ggr
johan
11/11/08, 10:57 PM

Ekologisk eller hemlagad barnmat

Vad ger du din bäbis för typ av mat. Jag tänker framför allt den tiden då de inte riktigt kan äta den mat man själv äter.

Lagar du mest egen mat? Tänker du då mycket på vilka ingredienser du använder?

Köper du färdig mat? Tänker du då på vad den innehåller? Köper du oftare ekologisk eller kravmärkt barnmat?

Tycker du det är någon skillnad på olika märken som Semper, Hipp eller Nestlé?

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
johan
11/11/08, 11:00 PM
#1

Vi köper ekologiskt så ofta det går. Önskar att hela sortimentet kunde vara det, men så är det ju inte. Vi försöker laga mycket egen mat också, men ibland är det ju så himla praktiskt med burkarna.

Oavsett om det är hemlagat eller burkmat försöker vi kompletera med någon färsk grönskap, t ex avokado, majs, gurka eller tomat.

Till efterrätt och mellanmål äter vi massor av färsk frukt. Vår dotter älskar frukt. Banan, blåbär, hallon, kiwi, äpple. Det mest slinker ned med glädje.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

LM
11/11/08, 11:36 PM
#2

Jag började laga mat åt min dotter ganska tidigt, runt 6-7månader tror jag. Hon får i princip samma mat som oss, ibland har jag två kastruller, en till oss och en till henne. Alternativt så väntar jag med att salta våran mat tills efter, vilket är vanligast. Jag tänker jämt på att ha en allsidig kost. Jag själv har lärt mig äta broccoli nu eftersom hon gillar det så mycket :-)

Burkmat får hon också, men inte så ofta. Jag brukar frysa in det som blir över i burkar och tar med mig dom när vi ska iväg. Ekologisk mat föredrar jag alltid, även i vår matlagning. När jag köper andra burkar så går jag mer på vad det är för mat inte vilket märke. Jag vet faktiskt inte ens vilket märke som är vilket när jag kollar på burkarna, jag bara tar :-)

AnnaLundin
11/12/08, 12:18 AM
#3

Jag har gjort lite olika med mina barn. Ettan vägrade äta något annat än burkmat ganska länge och då blev man ju lite lat också. Tvåan och trean har fått betydligt mer hemlagat än ettan.

Jag försöker generellt köpa så mycket ekologiskt som möjligt, även barnmat alltså. Sen har jag helt valt bort Nestlés produkter av moraliska skäl. Hipp hittade jag först till tvåan och då började jag köpa mer av det, annars är det Semper som gällt i vår familj.

johan
11/12/08, 11:14 AM
#4

#3: Vad är det för moraliska aspekter på att köpa Nestle?

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

SweGizmo
11/12/08, 3:26 PM
#5

#4

Jag gillar inte heller Nestle. Kan inte riktigt formulera det själv så jag har fuskat och kopierat från andra.

* Det som jag tycker är så omoraliskt med detta är att Nestlé, som är världens största leverantör av buteljerat vatten, själva bidrar till miljöförstöring och att tillgången på rent vatten minskar, samt att man genom sponsringen försöker köpa sig fri trots att det aldrig naturligtvis kan kompenseras på detta sätt.

* Nu är ju jag inte någon faktabok, och jag minns inte detaljerna, men det var något om att de sålde bröstmjölksersättning till tredje världen, och de uppmuntrade mödrar att använda detta istället för egen bröstmjölk. Problemet var det, att mödrarna fick bristande information om hur det skulle användas, så ersättningen späddes ut på tok för mycket (för att de skulle ha råd att mata sina barn, vilket resulterade i att barnen fick typ vatten med lite vitt pulver i istället för modersmjölk. Nestlé tog tydligen inte ansvaret för detta, och det blev skandal.

Min blogg: SweGizmo.se

Susanne
11/12/08, 7:23 PM
#6

# 5, känner igen det där men OJ vad länge sedan det var.
Spåren sitter dock i och jag har svårt att köpa något alls som det står Nestlé på till godisråttornas förtret.

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

Annons:
JohannaMax
11/12/08, 9:57 PM
#7

Norma dricker bara Nestlé välling så valet var inte så svårt!

Hon har alltid ätit samma mat som vi men jag har antingen lagt undan lite åt henne innan jag kryddat eller så har jag kryddat vår mat efteråt.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Susanne
11/12/08, 11:40 PM
#8

När vi var på bvc i förra veckan sa de att så länga man inte saltar maten (eller väldigt lite) så kan barnen äta precis allt vi äter. Man behöver kanske inte ge dem super hot chilli eller liknande.
My gillar bäst den mat vi äter och gärna den som är lite stark.

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

malaurin
1/15/09, 9:24 PM
#9

Nu är det ju tyvärr inte så länge sedan och framför allt inte avslutat. När Nestlé kördes ut ur afrika för sin smutsiga hantering, så fortsatte man helyt enkelt den lönsamma rovdriften på barn i andra utvecklingsländer. Idag finns man i Indien och i många av de länder som ligger söder om ryssland och som tidigare hörde till sovjet.

vad de gör är att ge gratisprover till de lokala sjukhus och bjuda läkarna på flotta konferenser. Mödrarna får Nan gratis sålänge de är på sjukhuset och under tiden sinar bröstmjölken. När de skrivs ut och kommer hem så har de ingen eller lite mjölk kvar och måste plötsligt betala för att kunna föda sina barn. Dessutom är de hygieniska förhhållandena hemma hos mödrarna inte så rena som på sjukhusen och barnen får ofta nan utblandat med orent vatten. Eftersom de inte heller får mammans naturliga antikroppar så blir de snabbt sjuka och undernärda. Vissa dör

Sök gärna på nestle och modersmjölksersättning så får ni se själva. Det är världens största livsmedelsföretag, men också det smutsigaste. Och de har hur mycket pengar som helst för att hävda att det inte alls är så eller muta sig fria.

Nestlé är skälet till att vi har en lagstiftning idag där man under barnets första sex månader inte får uppmuntra till flaskmatning eller modersmjölksersättning

Rocktjejen
1/18/09, 12:34 PM
#10

Nan och nestle är samma va? mitt barnbarn tålde inte sempers moders mjölksersättning utan fick ont i magen och skrek,så prövade hon Nan och det var kanon det för den lilla magen.

Tråkigt eller rättare sagt tragiskt om dom beter sig såhär och inte tar på sig sitt ansvar.

men vad gör man när barnet inte tål semper.

annars hade jag också bojkottat för sånt där blir man bara så förbannad och ledsen över.

Rocktjejen
1/18/09, 12:38 PM
#11

Dottern min lagar egen mat till den lille snutten,hon gjorde även egen pure´ när han var mindre.

Upp till toppen
Annons: