Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 2558 ggr
Ann1
2008-12-08 13:04

Skulle du vilja ha med dig en Doula?

Hej

Jag är under utbildning till doula. Man behöver inte ha en utbildning men jag tyckte det verkade bra. Hon som ledde den är 27 år och har varit med på 10 förlossningar. Odis heter föreningen för doulor. En fantastisk tjej var det som leder utbildningar och arbetar som doula och amningsrådgivare. Doulan medverkar att lindra smärtan och är ett stöd för både mamma och pappa. Hon träffar paret eller mamman innnan och efter förlossning och är med under hela förlossningen.

Hon hjälper till med allt utom det medicinska. Visar hur man gör för smärtlinidring, hur pappan kan göra och är allmänt lugnande i sitt prat. Hon är också en länk mellan barnmorksa/läkare och mamman.  Vägleder genom hela processen. Ofta har doulan kunskaper i Amning och hjälper även med detta.

Vad tänker ni om detta?  Skulle ni vilja ha med er en sådan? Och vad har ni som genomgått en förlossning saknat i och hela situationen som sådan, tiden innan och efter?

Annons:
Susanne
2008-12-08 13:18
#1

Personligen hade jag inte velat ha en Doula med mig. Jag var liksom helt upptagen och totalt ointresserad av alla andra i förlossningsrummet. Jag fogade mig helt efter vad min kropp ville och inte vad de runt omkring hade att säga.
MEN det är jag, andra kan väldigt god hjälp och det är jättebra att man kan få välja.

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

Annette
2008-12-08 14:26
#2

Nej, det hade jag inget behov av.

Lenore
2008-12-08 15:04
#3

Om förlossningen hade varit långdragen och jag av någon anledning inte kunde ha sambon eller min mamma med mig så hade jag gärna haft en doula! Men min förlossning gick väldigt snabbt (2,5 timme från första känning, 40 min på förlossningen) och den gick hur lätt som hellst och sambon skötte sig exemplariskt så det hade nog bara varit jobbigt mer fler folk i rummet än nödvändigt.