Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 2558 ggr
Ann1
2008-12-08 13:04

Skulle du vilja ha med dig en Doula?

Hej

Jag är under utbildning till doula. Man behöver inte ha en utbildning men jag tyckte det verkade bra. Hon som ledde den är 27 år och har varit med på 10 förlossningar. Odis heter föreningen för doulor. En fantastisk tjej var det som leder utbildningar och arbetar som doula och amningsrådgivare. Doulan medverkar att lindra smärtan och är ett stöd för både mamma och pappa. Hon träffar paret eller mamman innnan och efter förlossning och är med under hela förlossningen.

Hon hjälper till med allt utom det medicinska. Visar hur man gör för smärtlinidring, hur pappan kan göra och är allmänt lugnande i sitt prat. Hon är också en länk mellan barnmorksa/läkare och mamman.  Vägleder genom hela processen. Ofta har doulan kunskaper i Amning och hjälper även med detta.

Vad tänker ni om detta?  Skulle ni vilja ha med er en sådan? Och vad har ni som genomgått en förlossning saknat i och hela situationen som sådan, tiden innan och efter?

Annons:
Susanne
2008-12-08 13:18
#1

Personligen hade jag inte velat ha en Doula med mig. Jag var liksom helt upptagen och totalt ointresserad av alla andra i förlossningsrummet. Jag fogade mig helt efter vad min kropp ville och inte vad de runt omkring hade att säga.
MEN det är jag, andra kan väldigt god hjälp och det är jättebra att man kan få välja.

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

Annette
2008-12-08 14:26
#2

Nej, det hade jag inget behov av.

Lenore
2008-12-08 15:04
#3

Om förlossningen hade varit långdragen och jag av någon anledning inte kunde ha sambon eller min mamma med mig så hade jag gärna haft en doula! Men min förlossning gick väldigt snabbt (2,5 timme från första känning, 40 min på förlossningen) och den gick hur lätt som hellst och sambon skötte sig exemplariskt så det hade nog bara varit jobbigt mer fler folk i rummet än nödvändigt.
Men jag säger som Susanne, det är nog verkligen en väldigt bra hjälp för många kvinnor!

Elisabeth-J
2008-12-08 17:59
#4

Personligen skulle jag inte vilja ha det men jag tycker att det är jättebra att det finns såna som er för det finns dom som gärna vill ha ett sånt stöd.

Jag har fött tre barn och jag har inte saknat något varken före, under eller efter förlossningarna. Jag hade mycket stöd av min familj så det hjälpte en hel del för mig.

Skriv gärna om det inne på Gravid iFokus också :)

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Ann1
2008-12-08 20:55
#5

Det var min reaktion först också. Men när jag tänkte efter och absolut efter gått utbildning så kände  jag annat. Det är en enorm smärtlindring som kan ges med det doulan ger. Tänkte förr då kvinnor fanns med ofta vid förlossningar. Skulle vara så häftigt att vara med. Har varit med på 8 st. i form av barnsköterske elev. Och för de föräldrar som jag var med då var det värdefullt. Och vilken kraft det är vi har inom oss. Det var en manlig barnmorska med som sa att ingen man skulle klara av att föda. Det var hans övertygelse.

Tack för era tankar! !  Kram

kitty
2008-12-08 22:08
#6

nej, absolut inte.Skulle kännas olustigt på något vis. . .

Skulle min sambo itne kunna skulle jag ta me dmig min pappa, han har varit med när 5 barn har fötts, men har en kanonsambo som var superbra stöd. .

Annons:
clivia
2008-12-09 10:10
#7

Jag funderade på doula eftersom min sambo är väldigt sjukhusrädd och inte visste hur mycket han skulle palla med… men sen föll det på kostnaden faktiskt. Sambon visade sig också klara av det hela jättebra - MEN som det blev sen så funderar jag nu igen på att ha doula nästa gång. Jag hade havandeskapsförgiftning och blev igångsatt, det gick jättebra och allt var frid och fröjd fram till utdrivningsskedet när jag fick krampanfall (eklampsi) och "försvann" i åtta timmar, jag minns alltså ingenting. Min son föddes med sugklocka.

Det är viktigt för mig att nästa gång få en bra förlossning och framför allt få vara med ända fram, men med tanke på det som hände tror jag att det kan dyka upp en del under förlossningen psykiskt som kan vara skönt att få hjälp med av en annan kvinna. Det är ju inte säkert att barnmorskorna har möjlighet att sätta sig in i min situation, och sambon som fick tidernas chock förra gången vill nog helst att jag föder med snitt nästa gång, något jag absolut inte vill.

Så tänker jag nu, sen får vi se hur det känns när det blir dags!

LM
2008-12-09 17:45
#8

Jag skulle kunna tänka mig att ha det, det skulle nog fått mig att känna mig trygg om det är så att jag träffat kvinnan innan och fått en bra kontakt med henne.

Ann1
2008-12-09 21:20
#9

#7 Fick du bearbeta detta efteråt med någon? Vilken hjälp fick du?

Blev förfärad när jag läste vad du var med om.  Jag kan förstå att din sambo fick en chock. Att se dig borta och all dramatik som uppstod kring det. Och vara sjukhusrädd på det!  Och jobbigt även för barnet.  Pust.  Om du går in på Odis hemsida kan du se om de har någon Doula nära dig. Om det är svårt med ekonomin så ska detta inte hindra dig. Absolut inte! Inte efter en sådan här pärs.

Du kan komma överens om ett pris med din doula. Det brukar inte vara ett problem.

#8 En del, inklusive jag sa att en doula är en främmande person i rummet och det vill man ju inte ha. Men då glömmer man att ofta är barnmorskorna och läkare just främmande och då är doulan en person man pratat med och träffat tidigare och som man gjort upp en förlossningsplan tillsammans med. En person som är lugn och trygg. De som haft doula tycker även att relationen med pappan blivit bättre och att starten med barnet känns mer gemensam.

LM
2008-12-09 21:53
#10

#9 Det beror nog lite på hur man fungerar som person tror jag. Själv hade jag sådan extrem hög ångest innan, under och efter förlossningen. Jag kände mig fruktansvärt otrygg även fast min sambo och min mamma var med. Min tanke var att med en Doula, hade man ett stöd av någon som är proffs och på det sättet får en att känna sig trygg. Ibland är det lättare att slappna av bland andra än med sina närmsta, speciellt när man har ångest. Det är inget jag vill belasta min familj med och det är jobbigt att prata med människor som inte förstår. Visst tyckte jag att min barnmorska och assistenten var jättebra, men det känns som om att dom har fullt upp med annat, en doula i mitt fall hade funnits där för mig. Ja, du förstår säkert vad jag menar :-)

clivia
2008-12-10 13:51
#11

#9, jag och sambon har fått jättebra hjälp, jag är också en stark person som snabbt "gillade läget" och accepterade att sådär blev det, men som sagt så tror jag att detta kan komma att "spöka" lite nästa gång. En doula kan nog vara en bra idé då. Skönt att det finns hjälp om man behöver!

Ann1
2008-12-11 21:14
#12

Hej

I dagens Sydsvenskan står det om forskning kring bemötandet och förlossningssmärtan.Helhetsupplevelsen av förlossningen är viktig för hur starkt smärtan upplevs efteråt. De som fått ryggmärgsbedövningkom ihåg smärtan mer intensiv än de som inte fått det. En positiv upplevelse gör att obehagliga minnen bleknar står det.. Intressant.

Rocktjejen
2008-12-12 19:28
#13

Jag själv skulle inte vilja ha det för jag hade blivit alltför irriterad av att ha någon mer där inne.När jag födde min dotter för 22 år sedan så fick knappt någon prata med mig jag var så fokuserad på förlossningen så att alla andra skulle bara vara tysta och inte prata med mig.

så när jag var med min dotter nu i somras på henens förlossning så såg jag att hon betedde sig likadant som mig fullt fokus och kontroll på allt o alla. hon blev oerhört irriterad på alla som ville lägga en blöt handduk i pannan på henne..=)

Annons:
JohannaMax
2008-12-13 14:33
#14

Nej,jag skulle inte vilja ha det. Jag skulle hellre vara själv om inte sambon kunde vara med.

Jag fokuserade på förlossningen och skulle bara bli irriterad plus att jag tycker att det är en så pass stor och privat sak.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Upp till toppen
Annons: