Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 8225 ggr
Magda
2008-11-12 17:55

somnar bara vid bröstet och ute

min lille  5 månaders kille somnar bara vid bröstet eller i vagnen och vaknar lätt om jag flyttar på mig.. han sover i våran säng så det är ju inte så värst mkt problem mer än att jag skulle vilja vara uppe längre än till 19 -20-tiden ibland..

kan man vänja dem vid att kunna somna och sova mer själva eller kommer det av sdig själv när de blir större? kan tillägga att han sover hela nätterna och typ en timme 2ggr under dagarna..

Annons:
AnnaLundin
2008-11-12 18:33
#1

det ger sig när han blir större, jag lovar!

Mina barn har alla fått somna i min famn och det har de gjort till runt ett års ålder. De har inte haft några problem med att lära sig att somna i sin egen säng sen.

exitingsvillemo
2008-11-13 01:44
#2

#0 ta vara på den här tiden, jag lovar, du kommer sakna den ganska snart :o)

Tips: sätt in en TV i sovrummet så har du ngt att göra medans ni har "kvälls-tutt-mys".

Magda
2008-12-10 21:11
#3

ja det är ju faktiskt jättemysigt :)

Denna kommentar har tagits bort.
clivia
2008-12-11 10:02
#5

jag har precis läst "Somna utan gråt" av Elizabeth Pantley och tyckte den var jättebra, sympatisk. Det första hon rekommenderar är att man verkligen ska tänka efter om detta med att ungen somnar sent eller vaknar på natten eller vad det nu är är ett problem för en själv, eller om det är omgivningen som tjatar och tycker en massa.

Fortsätt du att söva honom i famnen om det funkar och du tycker det är mysigt, och prova lite olika tricks för att kunna lägga honom ifrån dig när du känner för det. För oss funkade det ett bra tag att värma sängen lite med en elektrisk värmedyna innan vi lade ner den sovande sonen.

Gosa på bara!

Magda
2009-02-02 08:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

hade glömt denna tråden :) han somnar fortfarande bara vid bröstet, nu 8 mån gammal men nu kan man ju smyga ifrån sängen ibland så att han kan sova ett par timmar själv… skönt att inte vara helt sängbunden bara för att snutten ska sova :)

Annons:
phernilla
2009-02-03 21:43
#7

Magda:

Jag vet vad du går igenom. Hade en likadan tuttnisse fram tills 9-10 månaders ålder, o jag tyckte det var fruktansvärt jobbigt!!! Så fort han somnade o man försökte sig på att smyga ut, så vaknade han.

O om pappa nattade istället, ja då somnade han direkt, pappa gick ut, o han vaknade inte… Dessa tuttar är då bara till besvär, säger jag…

Min första var flaskbarn (ersättning från födseln) o det fungerade kanon. Han åt, somnade, sov tryggt hela natten från födseln, sov i eget rum från 8 månaders ålder. I egen säng hela tiden sen födseln.

Minstingen, hängde o slängde i brösten jämt. Gick inte att hålla i, o vara nära, utan att han skulle hugga efter brösten. Jag tyckte att det var oootroligt jobbigt!

Skaffar jag fler barn så kommer jag inte ens försöka mig på att amma! Ersättning o flaska direkt.

Minstingen har heller aldrig använt flaska, napp, tumme eller snutte. Han ratade allt annat än brösten, hela vägen…

Tycker du själv att det är jobbigt med detta nattningsammande?

Magda
2009-02-03 21:49
#8

nej nattningsammandet är helt ok.. värre är det med det tiiiidiga morgon ammandet.. han vaknar vid 2.30-3 tiden och sen snuttar han tills vi går upp vid 6-7 ungefär… det  e jobbigt.. annars gillar jag att amma.. men han ratar flaska,napp med mera han med..

nu har han ju 4 tänder så det har börjat bli  lite jobbigt att amma ibland.. men jag kämpar på med att lära honom äta annan mat.. vill inte sluta amma tvärt heller..

men vi får se hur länge det funkar nu med tänder och allt..

skuggspel
2009-02-03 21:54
#9

#6  Vilken sötnos!Skrattande
Jag har det precis som du. Min snart 8 mån kille är en riktig liten tuttrik.
Jag brukar tänka; jag har honom bara till låns, om några år kommer han inte vilja bli kramad och pussad och om några år till är kompisarna viktigare än mig. Det hjälper mig att få lite perspektiv, han kommer vara en liten snuttis några få ögonblick om jag sätter tiden i relation till resten av våra liv.

skuggspel
2009-02-04 10:34
#10

…fast ibland är det himla svårt att inte önska att han tog napp som "alla andra"!!

Magda
2009-02-04 13:03
#11

#9-10 ja precis.. jag brukar tänka att han är ju bara bebis en gång och den tiden får man aldrig tillbaks och jag vill låta honom vara bebis och inte behöva vara "stor" och sova själv och vara från mamma med mera.. jag bär ju ävsen honom i sjal mesta tiden eftersom han verkligen är i en mammig period nu.. och folk säger att jag bara skämmer bort honom.. men jag har hellre en glad bebis i sjal och sovandes i min säng än en gallskrikande surcitron i vagn och spjälsäng..

men visst hade det varit skönt ibland om han sov själv i vagnen medans jag pysslar med häst och hund med mera, "alla andra" bebbar sover ju så fint i vagn hela tiden *s* eller kanske bara jag som ser en massa såna Flört

men inatt kände jag mig som en napp *suck* och det var jobbigt..

men vi har tränad sen nyfödd med både napp, flaska, vagn och spjälis i olika omgångar, tills jag bestämde mig för att han är bebis vi kör på hans sätt..

men överallt hör man att man skämt bort honom och om vi hade haft honom i vagn sen nyfödd så hade det gått.. men jag hade honom i vagn de första månaderna och sprang runt runt med gallskrikande suris.. så det är inte alls så.. han föddes nog till sjalbarn Flört

jisses vilket virrigt inlägg detta blev *s*

Telefonkontakt
2009-02-04 20:00
#12

#11 låter som min Elva! Fast vi har precis börjat med spjälsäng och första natten och sova middag gick jättebra.

Hellre ett glatt barn än en surcitron :)

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Link-
2009-02-05 13:12
#13

Min första (2.5 år nu) var riktigt jobbig med sovandet. Skulle bara sova i famnen och vaknade av att läggas ner. Det enda som funkade var att amma i dubbelsängen och sen smyga därifrån. Vaknade också lätt av alla slags ljud… Hon var -och är en sån där som inte sover så himla mycket. Man höll på att bli tokig ibland! Det var först runt 2-års åldern som hon somnade och sov själv. Pang bom bara, utan någon avvänjning så att säga.

Lillebror är tre månader. Vilken skillnad! Han sover gott var han än placeras & störs inte av ljud på samma sätt. Kan tom sova hela nätter själv i spjälsängen (med ett nattmål).

Båda har ammats och ingen har varit särskilt förtjust i napp eller flaska.

Annons:
Upp till toppen
Annons: