Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 3288 ggr
FerretCrow
12/30/08, 10:13 PM

dåliga förädrar!!!

Hej!

jag skriver nu av mig lite här då jag blir lite frustrerad.

Min kusin fick barn en tid efter mig och har nu en dotter på 4 månader.

På julafton var vi alla i släkten samlade och hennes lilla dotter skrek och skrek och skrek…tillslut kände jag på henne och sa till min kusin att hon har ju superhögfeber för svetten rann till och med av henne.

Men nej nej sa min kusin hon är bara varm precis som sin pappa.

men efter många om och men så gick hon med på att ge alvedon till lill flickan. men då ropar hon på mig och ber mig komma in till henne går dit och frågar vad hon vill.

och hon frågar om jag kan ge lill tösen alvedon suppen då hon har så långa naglar och pappan vägrar för han tycker det är obehagligt.

jag vill bara skälla ut dom men håller tillbaka då jag inte vill förstöra julen.

efter jag gett tösen alvedonen så blir hon snabbt på bättre humör.

alla åker hem och sedan ringer min kusin och meddelar att tösen hade inte feber så jag hade fel med mera.

Men hallå!!! alvedonen har ju tage ner febern pucko. och hon sa även att ett barn är inte sjuk sålänge den inte har hosta.

alltså vad ska man göra? hon kan inte sköta ett barn och det är så synd om tösen.

Hon glömmer bort att ge dottern mat och hon gav mat till henne en gång som min mor till och med brände sig på.

Min kusin har gjort 5 aborter som jag vet om och hon ska alltid tävla med mig om vem som blir först med mera. så otroligt fjantigt.

så jag tror hon behöll denna tös enbart för att jag redan väntade min lille.

snälla hjälp vad ska jag göra. tycker synd om denna lilla tjej.

Annons:
Mammsie
12/30/08, 10:43 PM
#1

Det låter helt sinnessjukt det du beskriver. Hoppas det blir bättre!

exitingsvillemo
12/30/08, 11:16 PM
#2

Nu blir jag väl påhoppad här. Men jag kan ju se det så här.

Att du och din kusin inte har ett bra förhållande är ju ganska uppenbart. Men att för den saken kalla henne för en dålig förälder vet jag väl inte.

Dottern är 4 månader och det är hennes första barn, hon kanske fortfarande är lite osäker på föräldraskapet.

Själv skulle inte jag ge mitt barn Alvedon förrän jag tagit tempen och konstaterat att barnet har feber. Ett barn som skriker länge blir varm och svettig, det behöver inte innebära feber.

Dottern kanske hade ont i magen och iom alvedonet gick det kanske över, därav lev hon lugnare.

Ska vi vända på det så tycker jag nog sämre om de föräldrar som matar sina barn med Alvedon vid minsta lilla temp-höjning.

Feber får dom av en anledning och det är kroppens sätt att ta död på ev bakterier. Sänker man febern, med t ex Alvedon, så ger man bakterierna en chans att överleva längre. Så febern är faktisk bra och till nytta, så länge barnet är vaket och dricker.

Sen har jag väldigt svårt att tänka mig att man överhuvudtaget kan få i ett barn så varm mat så tom en vuxen bränner sig. Barn har också Reflexer och är det för varmt så säger dom till.

Sen att man har gjort 5 aborter och glömmer bort att ge sitt barn mat det är väl kanske inte det bästa man kan göra. Men i det stora hela så känns din oro lite överdriven i mina öron

Telefonkontakt
12/30/08, 11:29 PM
#3

jag instämmer med #2

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

DG
12/30/08, 11:31 PM
#4

Jag tar ingen sidor, konstraderar bara att våran dotter blir varm och svettig utan feber, precis som sin pappa, och specielt om hon skriker.
Så det är fullt möjligt att barnet inte alls hade feber utan ont i magen. Jag håller med #2 att man helst inte ska ge alvedon utan att ha mätt tempen först.
Sen att glömma mata sitt barn är helt annan sak och sånt skulle kanske behövas kollas av socialen eller liknande.

FerretCrow
12/31/08, 1:35 AM
#5

ja svar till er nu då angående tempen. hon hade feber dom stunder hon inte skrek och var små lugn så svettades hon. och hon visste ju inte ens att alvedon tar ned feber.

#2 och det med maten så äter inte dottern fasst maten är varm så får hon ingen mat. hon trycker bara in flaska sen får hon dricka vare son hon vill eller inte. för hon bryr sig inte att hennes dotter skriker. och jag anser inte att den är överdriven bättre det då isf än att man inte bryr sig alls. och min kusin och jag har haft superbra relation vi har vare som syskon. men hon började tävla med mig om saker då jag blev med barn.

någon som vet hur man ska gå tillväga med socialen?

för detta är bara en liten sak av hur dom behandlar dottern men vill inte gå in på allt då det är mer privata saker och vill inte lämna ut henne för mycket.

exitingsvillemo
12/31/08, 1:43 AM
#6

nu är det ju ingen här som känner din kusin och hennes familj och därför kan vi ju inte säga varkän bu eller bä när man inte har fakta för det.

Men är det verkligen så illa som du påstår, så kontakta socialen för utredning.

Annons:
AnnaLundin
12/31/08, 2:51 AM
#7

#5 - För att kontakta socialen - ring till soc i kommunen där de bor och be att få anmäla.

Du FÅR vara anonym om det är så att det gör det lättare för dig att anmäla, de är skyldiga att kolla upp saken ändå. Det du ska tänka på om du vill göra en anonym anmälan är att aldrig presentera dig då. Det går inte att ringa och säja "Hej, jag heter "FerretCrow" och jag vill göra en anonym anmälan", för har du nämnt ditt namn måste de skriva upp det. Utan i så fall "Hej, jag vill göra en anmälan om ett barn som jag tror far illa, men jag vill vara anonym", eller nåt sånt.

Om det är så illa som du beskriver det så hoppas jag för barnets skull att du gör denna anmälan. Lycka till!

Susanne
12/31/08, 10:22 AM
#8

En baby skriker ju av en anledning så även om hon inte hade feber så kan hon ha haft ont någonstans. Att ge Alvedon är inte farligt på något sätt om man inte sätter det i system.
Funderar i lite olika banor då jag inte gillar att dömma människor och absolut inte med andrahands information men jag är otroligt känslig när det kommer till barn som far illa.
Om det är så illa som du skriver borde bvc ha märkt något å andra sidan kan man ju "rycka upp sig" inför möten med dem.
Att göra en anmälan till soc kan dock vara lämpligt, mamman kan ju behöva hjälp i sin modersroll.
Kolla med kommunens hemsida var du vänder dig, de är lätta att hitta. www. "kommunens namn".se (t ex. www.uppsala.se, www.stockholm.se osv.).
Du ska också veta att du måste ha "mycket på fötterna" för att de ska göra något.
Det kan ju också vara så att mamman hamnat i (äsch, nu minns jag inte vad det heter) förlossningstrauma? och att hennes hjärna helt enkelt stängt av mamma biten men att hon försöker få det hela att "se bra ut utåt".
Nu blev det nog lite rörigt men jag hoppas du förstår hur jag menar.

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

CarolaCarro
12/31/08, 10:28 AM
#9

Jag tror inte riktigt att någon människa skiter i att sitt barn skriker.. Då är de något fel om man inte bryr sig.. BVC borde ju märka något om något är fel på dottern.. TYcker du sitter och kränker din kusin här inne baktalar henne iställe för och prata med henne öga mot öga..

Elisabeth-J
12/31/08, 12:18 PM
#10

När jag läser det här om att det handlar om din kusin så undrar jag varför du inte pratar med henne själv, dina och hennes föräldrar? Det är hennes första barn så självklart är hon osäker på hur allt ska vara och hon behöver kanske mer stöd och hjälp istället. Håller med övriga här ovan, barn kan svettas och bli varma utan att ha feber därför är det väldigt viktigt att man tar tempen först innan man ger alvedon. På små barn räcker det inte med att känna på kroppen då dom lätt blir varma. Hoppas att det ordnar sig till det bästa för alla!

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

magma
12/31/08, 9:59 PM
#11

Om febern håller på att gå ned så svettas man- för att kroppen försöker sänka febern. När man har feber och stigande temp så är det tvärtom, man fryser eftersom kroppen höjer temperaturen på det sättet. Ett barn som skriker, speciellt på julafton då det kanske var mycket folk och varmt i rummet, svettas och behöver inte ha feber, det kan man bara veta säkert genom att ta tempen. 

Det allra bästa hade kanske varit att ge bebisen lite miljöombyte? Gå ut med henne i vagnen så hon fick lite frisk luft, eller gå undan med henne i ett lugnt rum och låta henne slippa folk och synintryck och få slappna av en stund. Kanske ammas eller få ersättning, få sova en stund. På julafton med mycket folk, stoj och stim så blir det lätt för mycket för små barn med en massa ljud, rörelse och synintryck och hjärnan blir helt enkelt överstimulerad- det är inte alls konstigt att bebisen skrek, vare sig hon hade feber eller ej.

Däremot kan jag undra hur föräldrarna gör då hon verkligen behöver Alvedon, när vare sig mamma eller pappa kan/vill ge henne suppar?!? Helknäppt. Ger de henne då flytande Alvedon, kanske?

jaghetersophia
12/31/08, 10:26 PM
#12

Tycker inte det låter bra det du beskriver. Socialtjänsten i de allre flesta kommuner utreder enligt BBIC-modellen (barnets behov i centrum)och utreder då tydligt föräldraförmågorna. Tycker det låter som en sådan utredning vore på sin plats. Av den informationen jag ser här kan jag säga att tvångsingripande förmodligen inte skulle vara aktuellt från socialtjänsten i detta läge utan vill inte kusinen ha hjälp läggs nog utredningen ner utan insats. Men föräldrarna kan ju iaf erbjudas stöd i föräldrarollen och få känna att de har ögonen på sig. samspelsbedömningar kan göras i vissa kommuner. Kontakter tas även säkert med BVC. Tycker du ska göra en anmälan och stå för denna. Anonyma anmälningar leder väl oftare till förhandsbedömning, men inte till utredning.

Lycka till /socialsekreterare

murderdolls
1/1/09, 12:41 PM
#13

Är det inte bättre att du pratar med din kusin först om hur hon tar hand om sitt barn innan du ringer socialen. Ni kanske har helt olika syn på hur man skall ta hand om sitt barn och hon kanske inte har kommit lika långt i sin "mammighet" som du har. Och vem vet, kanske är allt hon egentligen behöver lite tips och råd av någon som faktiskt är i samma sits som hon själv. Dvs nybliven förälder och kanske lite överväldigad av föräldraskapet. Hur gammal är din kusin förresten?

Sen kan ju barn faktiskt bli väldigt varma utan att ha feber, min systerson var varm som ett litet element nästan jämt när han var liten, och speciellt vid tillfällen då familjen/släkten träffades vid stora middagar, mycket folk, tända ljus mm. Man sitter ju själv och blir ruskigt varm och lite snurrig av värmen vid sådana tillfällen. Så kanske hade det helt enkelt räckt med att hon hade tagit med sig bebisen ut en liten stund eller iaf gått in i ett annat rum med bebisen.

Att hon bad dig om hjälp med suppen kan ju faktiskt visa att hon känner sig osäker på hur hon skall göra och att hon helt enkelt behöver vägledning istället för en anmälan. Kanske skyllde hon bara på naglarna för att kunna få din hjälp..

Annons:
exitingsvillemo
1/1/09, 4:33 PM
#14

Jag har varit mamma i 4½ år och jag har aldrig gett suppar.

Vi har gett flytande Alvedon vid behov. Så skulle jag hamna i den situationen då jag måste ge supp så skulle nog jag också stå ganska rådvill.

Det betyder inte att jag är en sämre förälder för det.

Jag har heller aldrig tagit tempen i rumpan på våran äldsta, utan använt mig av en öron-temp.

lisette
1/1/09, 5:32 PM
#15

min man har aldrig gett supp/tagit tempen, men han hade nog varit illa tvungen om han varit själv. vår son kan inte ta flytande lösningar utan kräker direkt av dem så vi har inte mkt till val när det gäller febernedsättande.

magma
1/1/09, 5:38 PM
#16

#14: Nej, man blir inte en sämre förälder för att man ger flytande Avledon, absolut inte! Själv har vi alltid gett suppar för flytande har inte gått att få i våra barn, så jag har faktiskt inte koll på om det finns flytande till riktigt små barn. Det var därför jag funderade på om kusinen kanske helt enkelt ger flytande Alvedon, eftersom hon blev så rådvill inför suppen.

AnnaLundin
1/1/09, 6:14 PM
#17

#16 - det finns flytande Alvedon och doseringsanvisningen börjar från 5 kg. Så det är inte så konstigt om det är någon som aldrig använt suppar. Dessutom var barnet litet, det kanske inte har funnits behov av Alvedon alls tidigare i livet.

(vi använder både suppar och flytande, det som passar bäst för stunden och respektive barn)

exitingsvillemo
1/2/09, 1:10 PM
#18

#15 vår pojk älskar alvedonet =) med skogsbär-smak. Så vi har aldrig haft problem att få i honom det.

Det är ycket behagligt med barn som har lätt för flytande.

Men det blir ju en vanesak hos både barnet och föräldrarna. Ni som alltid gett supp tycker ju säkert inte att det är några problem heller =)

#17 nej precis! Barnet var så pass litet så det kanske aldrig varit nödvändigt med Alvedon.

När våran var mini-bäbis så köpte vi suppar utifall att. Men så fot han kom över 5 kg's gränsen så blev det flytande. Fick aldrig användning av supparna, men hade han behövt så hade jag naturligtvis gjort det =)

lisette
1/2/09, 3:30 PM
#19

#18 tyvärr är det ju itne smaken det handlar om utan förmodligen konsistensen för han kräks av all flytande lösning, även penicilllin. ganska jobbigt då han inte kan få någon som helst hjälp när han är hostig tex. finns inga piller för barn under 12 (har jag för mig) utan det är vatten som gäller.

mattiz73
1/2/09, 5:42 PM
#20

Lisette! Du är inte ensam! Vi hade det likadant när sonen var liten. Vi tror att han har eller hade öppen magmun för han spydde hela tiden! Av ALLT! Allt som smakade konstigt, starkt eller annat så kräktes han. åt han för fort kom det upp! Ja, vi hade typ 3-4 ombyte med till oss alla när vi skulle någonstans. Jag kan säga att tvättstugan var bokad jämt.

Han tog ingen medicin utan vi blandade ut den med vatten eller mjölk eller sån här barndricka man köper i affären och det gick iblad men dock inte alltid!

Nu för tiden är det mycket bättre men han är fortfarande känslig för starka smaker som meicin är!

Annons:
lisette
1/2/09, 7:57 PM
#21

#20 min son kräkte oxå mycket när han var liten, men det slutade samtidigt som han började med fullkornsvälling/vanligt mat.

men det här kräket som kom när han fick flytande lösning blev mer bubbligt.

FerretCrow
1/2/09, 10:49 PM
#22

#7 okej då ska jag dona med det =)

#9,10 hon har bara vare med henne till bvc precis efter hon föddes på vägning sen orkar hon inte säger hon. och du vet ju absolute inte om jag tage detta öga mot öga med henne. det har jag ett flertal gånger men hon struntar bara i det och tror att jag vill bestämma över henne eller liknande.

#11 nej dom kör bara suppar då dom tycker det verkar kompliserat att ge henne flytande =(

#13 jag ger henne råd och säger till henne att det är bara ringa om hon undrar något, men då blir hon bara vrång och säger att hon kan själv. hon är 25 år gammal.

CarolaCarro
1/2/09, 10:59 PM
#23

#22 Du är säker på att hon inte vart vid BVC?? Hon kanske bara säger så???

Men om hon är så hemsk som du säger så gör något åt de då om du tror barnet far illa..

Elisabeth-J
1/3/09, 2:04 AM
#24

Det finns en ny variant av Alvedon, en tablett som smälter i munnen och smakar jordgubb. Den kan användas från 3 år eller 15 kg. Kanonbra alternativ.

#22 Nej det vet inte jag men därför frågade jag om du inte kunde prata med henne. om inte hon vill lyssna på dig så an du kanske prata med hennes föräldrar och dina föräldrar så kanske dom kan prata med henne.

Kan tillägga att suppar tas upp fortare i kroppen än flytande så därför rekommenderas det oftast av läkare när man ska ge det till små barn.

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

FerretCrow
1/3/09, 2:19 AM
#25

#23 ja för hon hade ingen koll på hur hon gick upp i vikt och liknande saker och hon hade heller inte bett om någon tid till 3månaders vacinationen.

#24 ja både hennes och mina föräldrar och andra i släkten försöker prata med henne och ge henne råd med mera men som sagt blir hon bara tjurigare och skiter i saker bara för att trottsa. hon är som en liten 5 åring=(

exitingsvillemo
1/3/09, 4:19 AM
#26

#25 jag tycker det låter som att din kusin är väldigt osäker i sin mammaroll och behöver hjälp med att komma in i den.

Kanske har hon drabbats av en lindrig förlossningsdepression eller liknande.

Tänker du kontakta soc så hoppas jag verkligen att du har goda grunder att stå på, för att bli felaktigt anklagad för att man inte tar hand om sitt barn, det ska ingen förälder behöva utstå.

Jag skulle nog akta mig lite att skriva om sådant på nätet då det kan klassas som förtal om du inte har starka bevis för dina påståenden.

Låter märkligt om hon inte varit till BVC sen dottern föddes. BVC är nog de första att försöka kontakta hemmet om ett så pass litet barn inte dyker up på vägning kontinuerligt.

Vaccinationstiderna skickas väl ut automatiskt? Inte behöver du väl själv hålla reda på sådant?

Jag har då aldrig bett om ngn tid till vaccination, det har kommit en lapp på posten med tid och datum.

Eller så kanske hon hör till de föräldrar som väljer att inte vaccinera, det är vanligare än man tror.

LISETTE: Våran kille har haft problem med falsk krupp och krupphosta under hela sitt liv och första gången vi var tvungen att ge honom Ventoline så var han under året

Det fick han kväljningar av, vi blandade ut det med ganska stark saft i nappflaskan och då gick det bra, han märkte inte ens att det var nåt konstigt i =)

Om du vill prova det så tänk på att inte fylla hela flaskan, utan bara så mycket så du är säker på att han fått i sig hela dosen.

Avslagen coca cola är också en favorit =) och Ni som absolut aldrig ger barnet Cola behöver inte skrika rakt ut nu. Ja jag ger min unge coca cola, varje helg i stort sett och han mår inte dåligt av det

CarolaCarro
1/3/09, 10:03 AM
#27

#26 Men samtidigt är de frivilligt och gå till BVC med inget måste…  Men är man förstamamma tycker jag att BVC skall ha lite koll på en.. Man är ju helt ny i sin roll.. Kanske bara ja som älskar min BVC sköterska och gick ett nra tag varannan vecka för ja ville veta att vikten gick åt rätt håll hela tiden.. =)

Annons:
FerretCrow
1/4/09, 1:47 PM
#28

#26 nej här får vi boka tider själv för vaccination och själva gå till vägning och sköta sådant. våran kommun anser att det är vårat eget ansvar att göra det och det tycker jag är helt rätt.

#27 japp här vägdes det oxå varje vecka i början sedan trappade man av till varannan vecka som det fortfarande är men nu va det en månad sedan då det vare så mycket konstiga dagar nu under julen. men jag älskar min bvc sköterska oxå=)

Kan tillägga att min kusin visste inte ens vad fixering va eller något alls om förlossningen eller barnets utveckling i magen medans hon väntade tösen. jag frågade strax innan hon fick henne om hennes bm hade sagt att bebisen fixerat/lagt sig till rätta då fattade hon inte ens vad jag menade.

exitingsvillemo
1/4/09, 3:07 PM
#29

#28 Bara för att hon inte visste vad fixering var, betyder det inte att hon vanvårdar sitt barn.

Om du är så säker på det du säger så ta kontakt med soc.

FerretCrow
1/5/09, 4:38 PM
#30

#29 ja men det jag säger att hon är ju helt ointresserad av sitt barn med mera.

Imasy
1/5/09, 5:05 PM
#31

Det jag hade gjort om jag hade suttit i din situation, var nog att prata med de släktingar som finns närmaste henne/er, och föklarat din oro för barnet för dem, och sedan pratat med kusinen.

Kan det vara så att hon faktiskt inte vet bättre? Hon kanske behöver hjälp? Finns det någon möjlighet att hon drabbats av någon form av förlossnings psykos/ depression?

När min son föddes så kom BVC på hembesök, visserligen frivilligt, men det är de själva som erbjuder den "tjänsten". Sedan så har vi blivit kallade vid varje  vaccination, vägning/mätning etc, så de har ju följt upp att allt har gått bra för barnen, både med deras hälsa och utvecklig samt hur föräldrarna mår, tycker och tänker.

Att gå till MVC har också varit frivilligt, men jag ser inget hinder till att inte gå dit. Det är ju bara för ens egen samt barnets skull.

spindelfot
1/5/09, 5:28 PM
#32

Behöver man verkligen ta i med sociala myndigheter? Finns det verkligen ingen annan lösning?

Jag tycker det låter väldigt drastiskt.

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

AnnaLundin
1/5/09, 10:17 PM
#33

#32 - En anmälan till soc behöver inte nödvändigtvis vara negativ. Det behöver inte mynna ut i att barnet omhändertas, utan det kan även bli till en positiv vändning där mamman faktiskt får hjälp och stöd i sin mammaroll.

FerretCrow
1/5/09, 11:49 PM
#34

#31 allt detta är redan besvarat i tidigare inlägg =)

#32 ja men vad ska man göra när hon inte lyssnar på någon?

#33 ja det är ju det jag vill. Tror att hon kanske hellre tar emot den hjälpen som är utomstående än från oss anhöriga. för hon är ju ganska tjurig.

Annons:
exitingsvillemo
1/6/09, 1:33 AM
#35

#34 självfallet ska du kontakta soc, om du har en stabil grund att stå på. Bara du är helt säker på det du säger och detta inte har blivit förstorat för att ni inte gillar varandra (säger inte att det är så utan vill bara förklara)

En anmälan till soc ska inte ske innan man är något sånär säker. Jag tänker då på den mamman som blir oskyldigt anklagad (säger inte heller nu att det är så utan vill fortfarande bara förklaraGlad)

FerretCrow
1/6/09, 3:52 PM
#36

#35 jo jag förstår vad du menar. som sagt jag kan ju bara berätta för soc det jag själv har sett med egna ögon. och vi ogillar inte varandra på något sätt. vill bara försöka hjälpa lill flickan som sagt

Imasy
1/6/09, 9:29 PM
#37

#34

Jag kan inte se att mina frågor är besvarade i tidigare inlägg, det var därför jag frågade ;)

Har du tagit upp detta problem/oron med övriga i släkten? Vad säger dom?

Har du/ ni ens försökta ta upp detta med kusinen eftersom du säger att hon är så tjurig?

AnnaLundin
1/6/09, 10:23 PM
#38

#37 - läs inlägg #25 en gång till…

EvelinT
1/7/09, 12:14 AM
#39

Tycker att det är "omoget" beteende att sitta på ett forum och snacka om andras problem, jag menar den här kusinen i fråga har ingen aning om att du pratar om henne som en dålig mamma på ett forum och har inte en chans att få förklara sig. Om du är så himla orolig för hennes barn så kontakta hennes barnmorska och be henne kalla din kusin till ett möte sitt inte här och snacka en massa skit, de hjälper varken barnet eller kusinen.

Imasy
1/7/09, 12:15 AM
#40

#38 står inget där om förlossnings depression eller liknande ;)

Framgår inte heller i tråden vda jag kan se om släkten är enad om soc anmälan eller om det bara är TS som tycker det bör göras.

EvelinT
1/7/09, 12:18 AM
#41

Sen som du skriver #25 att hon blir tjurig när ni försöker prata med henne om att hon kanske tar illa upp just för att det är nytt att vara förälder, det är svårt och man är osäker och man är hemskt rädd för just det…Att någon ska tycka att man är en dålig mamma eller pappa.

Annons:
FerretCrow
1/7/09, 1:01 AM
#42

#39 nu är det ju så att jag frågar om hjälp vad jag ska göra… hon får väl komma hit och säga vad hon vill det jag säger här vet hon ju redan att jag tycker så jag anser inte att jag talar skit om henne då jag redan sagt det öga mot öga åt henne.

#41 men om man är okunnig och osäker varför då inte fråga istället för att sköta barnet på fel sätt bara för att trottsa. idag klagade hon för mig att hon inte ens hade råd med mat till sin dotter och ville låna pengar av mig. jag frågade vart pengarna tagit vägen och då fick jag till svar: nja vi råkade dricka litte för mycket i helgen…. men hallå!!! är det bättre och supa än att barnet ska ha mat?

men men nu när alla röda dagar är slut ska jag försöka få kontakt med någon i hennes kommun om detta. tack till er alla för hjälpen.

EvelinT
1/7/09, 12:53 PM
#43

Men om det är så illa får kan du ju kontakta BVC och berätta för dem så får de hjälpa/utbilda henne.

FerretCrow
1/7/09, 4:26 PM
#44

#43 japp ska som sagt ringa lite samtal till hennes kommun och höra vad dom tycker i detta fall.

AnnaLundin
1/7/09, 10:55 PM
#45

#43 - BVC har inga befogenheter att utbilda mamman, om hon inte frivilligt går dit och ber om hjälp. Det är därför man behöver ta det via soc, som är auktoriteter i sammanhanget. De kan ställa krav på mamman att hon måste ta tag i sitt föräldraskap. För barnets skull är det nog bättre att ta det den vägen.

EvelinT
1/7/09, 10:57 PM
#46

ok, jag bryr mig inte…känner ju inte människorna i fråga. Tycker att hon ska göra något åt problemet i stället för att bara snacka om det.

AnnaLundin
1/7/09, 11:14 PM
#47

#46 - det är ju precis det hon gör, om hon kontaktar Soc. Den här tråden var kanske för att få ventilera lite om HUR man ska lösa såna problem…

Att prata med en människa som inte vill ta emot hjälp och råd är som att hälla vatten på en gås, så för barnets skulle är det bättre att någon utomstående gör det - om det är så illa som det beskrivs i denna tråd.

FerretCrow
1/10/09, 5:36 PM
#48

#46 ursäkta mig nu…men om du inte bryr dig varför började du då att lägga dig i? det är precis som #47 säger. jag frågade om tips och råd hur jag skulle gå till väga. och jag har drage historien väldigt kort och sammanfattad. och det har jag gjort pågrund av att folk här har inte med allt att göra så det finns värre saker som hänt som jag inte vill skriva men jag ville att folk skulle få en liten inblick för att förstå mig.

Annons:
FerretCrow
1/10/09, 5:37 PM
#49

#46 åh herregud. ja tack för din tid här men nu har du ju avslutat/blivigt avstängd från ifokus…

Magda
1/12/09, 10:32 AM
#50

Jag hoppas att det går bra FerretCrow och att du fått tag i ngn som kan hjälpa din kusin och framförallt bebisen.. det låter verkligen inget vidare att de hellre super upp pengarna än köper mat :( om mamman har fått förlossningsdepression och inte bryr sig om dottern så borde ju pappan reagera om barnet inte blir skött, tycker jag iaf…

FerretCrow
1/13/09, 8:56 PM
#51

#50 det har bara gått bra här skulle precis till att ringa till soc då hennes mor ringde och berättade att kusinen och hennes kille och bebisen ska bo där hos min moster i 2månader då dom ska få lägenheten renoverad för möggel. så jag pratade med min moster och bestämde att hon ska försöka prata vett med henne nu medans hon bor där och ska lära henne saker även om hon inte vill eller tänker lyssna. och funkar inte det så är det anmälan som gäller.

för där kommer dom få precis allt serverat. dom får 2pers extra som hjälper till med dottern och dom kommer inte behöva bekymmra sig om mat med mera för det står min moster och hennes man för, men då finns ju risken att dom ser att dom har mer att supa för och lämnar sin dotter där och går på krogen.

men vi håller tömmarna för att det går bra. =)

exitingsvillemo
1/13/09, 9:25 PM
#52

#51 som du uttrycker dig låter det nästan som att din kusin och hennes sambo har alkoholbesvär av ngt slag

FerretCrow
1/14/09, 1:01 AM
#53

#52 ja hennes sambo dricker torsdag,fredag,lördag varje vecka och kusinen min dricker en dag i veckan och lämnar bort dottern.

linneablomman02
1/14/09, 3:50 PM
#54

Hej. Läste alla inlägg och tränger mig in i diskussionen lite. Det sista var det jag reagerade mest av allt på. Om man har ett så litet barn är det inte normalt tt lämna bort det så ofta för att festa. Jag var 19 när jag blev mamma och ansåg då att jag "festat klart", om man har ett så stort behov av att dricka, festa, gå ut eller vara barnledig är man inte mogen att skaffa barn. Min dotter var 6 månader första gången då min mamma övertalade mig att få vara barnb´vakt. Jag hade inte lämnat bort henne alls tidigare och fick jättedåligt samvete när jag gick ut på kvällen. Kanske lite överdrivet åt andra hållet men men….. Efter det har jag varit barnledig och druckit ca 2-4 ggr/år (hon är 6 år nu).

Som nybliven mamma kan man inte ha koll på allt och jag vet att många hamnar i något slags känslomässigt sneddrivet tillstånd innan hormonerna kommit i balans. Men om jag förstått det hela rätt så ammar hon av någon anledning inte sitt barn och jag hoppas det har sina naturliga förklaringar och inte hänger ihop med alkohol eller ointresse.

När det gäller julafton så verkar det som om båda kan ha haft rätt men oavsett så verkade ju alvedonen gjort susen. Jag tyckte själv det tog emot första gången jag gav min dotter supp men skulle aldrig komma på tanken att skylla på naglarna. Långa naglar kan ju skada barnet i andra situationer också.

Att glömma ge mat, boka vaccinations-tider och byta blöjor o dylikt kan ju förklaras av den mänskliga faktorn men när det gäller blöjor och mat så brukar ju barnen säga ifrån själva och har man inte kollen från början så kommer man förhoppningsvis in i rutinerna efter ett tag som förälder. BVC brukar nog se till att informera om vaccinationer och dylikt vid de obligatoriska kontrollerna.

Tycker du ska försöka tala med henne om det dyker upp saker eller prata med hennes BVC-sköterska alternativs socialen om det inte finns en annan utväg.

Lycka till med din egen lilla bebis….låt kusinen se och lära av dig.

Kram

FerretCrow
1/14/09, 6:52 PM
#55

#54 japp jag anser oxå att man festat klart så pass mycket då man får barn. jag själv har ju min son på 8 månader och jag ammar fortfarande kvällar och nätter. Jag har än idag inte lämnat min son mer än 3 timmar då jag vare och storhandlat. visst behöver man när dom blir äldre komma ifrån dom ett tag det kan faktiskt vara skönt. men för mig räcker det att åka en snabbis själv på affären 30 minuter så är batterier fulla igen. Och hon slutade amma för hon tyckte det var enklare med flaska för då var inte bebisen så bunden vid henne =(

kram tillbaka =)

Annons:
exitingsvillemo
1/15/09, 12:52 AM
#56

#55 men hallå! Att hon lämnar bort sin dotter för att dricka flera ggr i veckan är ju självfallet inte OK. Men din komentar om Amning var ett slag under bältet på ganska många mammor.

Har du en aning om hur många mammor det finns som väljer bort amningen just precis av den anledningen, att bäbisen inte ska vara så bunden till mamman. Och inte är dom dåligare föräldrar än andra?!?

Hon trivdes helt enkelt inte med att amma. Har ingenting med dålig föräldraskap att göra.

linneablomman02
1/15/09, 11:26 AM
#57

Självklart finns olika godtagbara anledningar till att man slutar amma sina barn och det kan vara bra om de lär sig ta flaska tidigt, men det låter som en anledning här kan vara att kunna dricka alkohol t.ex och det är ingen bra anledning att sluta amma. Barnet mår bra av bröstmjölken som ju faktiskt också kan ges i flaska av t.ex pappa eller annan. Slag under bältet vill jag inte kalla det. Min dotter började krångla vid bröstet när hon var 4 månader, hon tog bara ena bröstet och ville sitta upp och äta, dessutom fick hon sin första tand när hon var 17 veckor så hon bet mig väldigt. Men hon fick ändå bröstmjölk i flaska minst en gång om dagen tills hon var 8-9månader. Nyttigt, gott och billigt! Och eftersom denna tjej verkar ha vissa problem även ekonomiskt och prioriterar alkohol istället för mat till sitt barn tycker jag hon förtjänar ett slag under bältet oavsett vad det gäller Amning eller inte… men jag kanske har fel eller vad?? Min åsikt … Kram på er

murderdolls
1/15/09, 2:36 PM
#58

gör som du vill. men gör något åt det istället för att prata om det här.  Prata med henne, prata med socialen eller prata med bvc. är det så illa som du säger så se till att göra något åt det istället. att vi sitter här och pratar hjälper ju ingen :S

sandra1977
1/15/09, 3:46 PM
#59

jag tycker inte att det är hyggligt att hacka på ferretcrow..hade hon inte varit orolig för flickan så tror jag inte att hon hade skrivit här..hon skriver i huvudinlägget att hon är frustrerad o ber om hjälp!!vad händer då?!jo hon blir ifrågasatt,nån sa att hon är omogen som tar upp det på ett forum o detärnogintesåfarligtattityd.som sagt hade hon inte varit orolig så hade hon inte tagit upp det! stå på dig ferretcrow,det är bra att du bryr dig.kram sandra.

FerretCrow
1/16/09, 9:35 PM
#60

#56 ja visst vet jag att folk låter bli att amma av den andledningen, men då är det inte för att dom, vill ut och supa. för struntar man i att amma bara för att man ska kunna ut och supa varje helg…JA då anser jag att man är en dålig mamma och det står jag för.

#58 om du läser alla inlägg så ser du att det du skriver att jag bör göra är redan gjort. det går ej att prata med henne som vi försökt med flera gånger. och nu bor hon åter igen hemma hos sin mamma och blir det inte bättre när hon flyttar därifrån går vi vidare från det. och denna disskution har hjälpt mig..ja inte ditt inlägg då, men dom som kommigt med råd har varigt hur bra som hellst.

#59 tack så hemskt mycket. kan ju säga att hade inte jag varigt orolig för flickan och gjort det jag gjort nu hade hon mått skit och inte kommit ur sitt viktproblem med mera hon haft. Och man får heölt enkelt stå ut med dom idioter på detta iFokus som hela tiden söker saker att hacka på. jag anser att ska man bara hacka på den som söker hjälp behöver man inte skriva alls.

sandra1977
1/16/09, 10:21 PM
#61

jag håller med dig Ferretcrow!kram.sandra

exitingsvillemo
1/16/09, 11:25 PM
#62

#60 det är ingen som hackar på dig, då har du missförstått mina inläggGlad men det är också så, att detta är ett internetforum, där ingen egentligen känner till sanningen förutom du. Vilka är då Vi att dömma denna förälder?

Jag har sagt det förr och säger det igen, OM det är som du säger att hon hellre super än att ta hand om sin dotter, eller glömmer bort att mata henne överhuvudtaget då är ju det hemskt.

I min värld är det helt omöjligt att glömma bort att mata ett hungrigt spädbarn, då det skriker och skriker tills maten kommer. Enda orsaken jag kan komma på är om föräldrarna går på tunga droger eller super sig redlösa hemma och helt enkelt inte hör sitt barn skrika.

Jag tycker också att det är lite märkligt att starta en tråd med så många anklagelser, som enligt dig är sanna, utan att man gör något åt saken.

Det har gått en tid nu med ganska många vanliga vardagar, som du kunnat kontakta soc och se till att någon hjälper flickan. Istället väljer du att diskutera saken med alla på ett öppet forum.

I mina ögon är ju inte du ett dugg bättre isåfall än din kusin, som  låter detta fortgå.

Att säga: Hon får dom här 2 veckorna på sig, är ju bara dumt om det verkligen är så illa som du påstår. Varför ska hon ha 2 veckor till? Enligt dig har ju det här pågått mer eller mindre sedan flickan föddes, varför har ingenting gjorts tidigare?

Annons:
AnnaLundin
1/17/09, 12:26 AM
#63

#62 - nu tycker jag faktiskt att du är orättvis mot FerretCrow.

Ett försök till lösning på problemet är ju faktiskt på G, eftersom tjejen ska bo hos sin mamma ett tag. NÅGOT görs och de ger det en chans, innan de kopplar in socialen.

VAD FerretCrow gör, utöver det som skrivs här, har du ju faktiskt ingen aning om!

FerretCrow
1/17/09, 3:16 AM
#64

#62 ja nu har jag inte påstått heller att du hackar på mig så det är ingen fara. och om du läser ett par inlägg tillbaka så ser du att vi har gjort lite saker sedan dess…. och det är inte 2 veckor hon får på sig det har du oxå läst fel. hon bor hemma hos sin mamma nu igen i 2månader och hennes mamma ska försöka prata vett med henne och sedan ska hon lära henne en massa saker om bebisar eftersom hon inte kan så mycket.

#63 Nej det är sant det du säger. vem/vilka jag pratat med har inte ni här en aning om så det är helt rätt=) och jag anser att denna lösning funkar är det ju mycket bättre än att koppla in socialen oc nu vet jag att det inte kan hända tösen något eftersom hennes mormor och morfar finns där dygnet runt nu i 2 månaders tid =)

Upp till toppen
Annons: