Annons:
Etikett04-barn-3-5-år
Läst 1886 ggr
phernilla
11/11/08, 11:27 AM

Nattarbete - umgänge. Lösning?

Jag har ett dilemma. Barn-jobb-familj relaterat…

Jag jobbar som Personlig Assistent o enbart nätter, fast anställd.

Jag går på rullande 4-veckorsschema. O har bara en kollega nattetid. Så det är jag eller hon som jobbar, natt ut o natt in, året om…

Eftersom det inte finns några nattdagis i min kommun så försvårar det en del. Jobbar ju alltid några nätter/vecka. O då måste sonen sova hos sin pappa, dom nätterna med, utöver dom veckorna han är hos sin pappa heltid…
Rynkar på näsan 

Det blir väldigt hattigt, fram o tebax, känner jag. Dessutom är ju min son ett bokstavsbarn, som är känsligt för förändringar, behöver fasta rutiner, osv… O det är ju inte helt lätt att lösa då jag jobbar så här…
Rynkar på näsan 

Då jag fick det här arbetet så var jag tvungen att ta det. Jag hade nyligen separerat o behövde en fast inkomst, vilken som helst! Var arbetslös på heltid då…

Jag vet inte riktigt hur jag ska lösa det här?
Jag vill ju ha honom hos mig på heltid, varannan vecka.
Som alla andra föräldrar har det som har växelvis boende
för sina barn.

Självklart så sliter ju detta på pappan med, som får väldigt lite "egentld" för sig själv. Då han dels har sonen på sina veckor, o sen även på mina arbetsnätter under mina veckor…

Det i sin tur sliter ju på vår föräldrarelation till varandra, vilket ju inte heller är bra!

Jag har kollat lite med chefen om möjlighet att lösa att jag går in o jobbar lite mer dagar, o lite mindre nätter. O hon tittar på det just nu… Men hittar jag ingen lösning där så vet jag inte riktigt hur jag ska göra…

Jag har inte råd att tacka nej till det här jobbet!!!
Rynkar på näsan 

Alternativet är ju att söka annat jobb under tiden (dagtid - heltid), men jag trivs ju samtidigt på mitt jobb. Väldigt bra arbetsplats, bra chef (grymt bra) som är väldigt mån om oss anställda, osv…

Hur hade ni gjort i min sits?

Annons:
Elisabeth-J
11/11/08, 12:32 PM
#1

Jag förstår att det är jobbigt för er alla, att pussla är inte helt enkelt alla gånger, har själv varit i liknande situation som dig, men var glad för att du ändå har den möjligheten ändå att han kan sova hos pappa dom nätterna. Du har pratat med chefen och sök annat under tiden för ju mer möjligheter som kommer desto bättre är det för dig att kunna välja kanske.  

Har du ingen som kan vara barnvakt hos dig dom nätter du jobbar? Det kan ju vara ett alternativ annars.

Jag håller tummarna för dig att det löser sig snart på bästa sätt!

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

AnnaLundin
11/11/08, 12:52 PM
#2

Jag undrar om ni verkligen måste vara bundna till varannan vecka? Går det inte att ordna schema med sonens pappa och umgänget så att det fungerar både med dina arbetstider och med pappan? Med lite kommunikation känns det som att det vore lösbart, men jag har ju inte hela facit frmför mig.

phernilla
11/11/08, 2:48 PM
#3

#1: Nej tyvärr har jag ju ingen som kan sitta barnvakt under dom nätterna jag jobbar. Jag har iofs en särbo som kommer bli min sambo (förhoppningsvis inom en snar framtid), men det är lite ovisst när, änså länge. Han letar arbete här i Göteborg (bor i Varberg), o så fort han hittar jobb här, så kommer vi att bli sambos…

Då är ju inte detta nåt problem längre, för då är ju han hemma med lilleman då mamma jobbar, osv… 

Men, fram tills dess… O just iom att jag inte vet hur länge det kommer dröja innan det blir av, så…

phernilla
11/11/08, 2:54 PM
#4

#2: Jag jobbar ju enligt ett rullande 4-veckors schema. O med det här schemat, som är väldigt rörigt, så är det nog inte så troligt att den lösningen skulle fungera heller. Skulle fortfarande bli lika hattigt…

Så här ser mitt schema ut.

  • Vecka 1: Torsdag, Fredag, Lördag, Söndag (slutar Måndagmorgon)
     
  • Vecka 2: Onsdag, Torsdag (slutar Fredag morgon) Sonen hos mig.  
  • Vecka 3: Måndag, Tisdag, Onsdag (slutar Torsdagmorgon)
     
  • Vecka 4: Måndag, Tisdag, Fredag, Lördag, Söndag (slutar Måndagmorgon) Sonen hos mig.

Så, vecka 2 samt 4 är alltså sonen hos mig.
Eftersom det är olika dagar varje vecka så skulle det nog inte underlätta om vi gjorde om "varannan vecka-umgänge" till "lediga dagar-umgänge".

Eller, hur tänker du?

Kanske ser nåt jag inte ser? *får hoppas* ;-)

phernilla
11/11/08, 2:56 PM
#5

Kan tillägga att denna tjänst som jag har idag är på 76 %.

I regel 14 dgr/mån. Men ibland, som denna månad, hela 17 dgrs månad.

phernilla
11/11/08, 9:31 PM
#6

Hej igen :)

Skrattande

**
Jag har en glad nyhet…**

Jag blev alldeles nyss uppringd angående ett av jobben jag sökt.
Ska dit imårrn på anställningsintervju. Spännande!!! :)

Det är 30 timmar/vecka, ungefär, samt var 5:e helg.

Jag är inte bäst på att räkna om arbetstid i %, men det måste
ju vara nåt liknande jag har idag, med en 75%-ig tjänst?
Eller är jag helt ute o cyklar nu?

100% är la 40 timmar/vecka?

Vet inte om jag tänker helt galet nu, eller? Är rätt trött i mössan…

Annons:
magma
11/12/08, 10:35 PM
#7

Hoppas det löser sig! Jag jobbar ren natt och min man treskift heltid, så jag vet vad pusslande vill säga… Håller tummarna! Är det dagtid, det jobb du nämner i #6?

phernilla
11/12/08, 10:49 PM
#8

#7: Ja, det är dagtid. Mån-Tors 8-15.30, samt var 5e helg…

Susanne
11/12/08, 11:45 PM
#9

Jag jobbar som pa och vår 100% vecka är på 37,5 timmar.

Tillsvidare…skulle det kanske bli mindre hattigt om sonen bor hos sin pappa när du jobbar och är hos dig när du är ledig. Det ger mer ensamtid för både dig och pappan samt mer kvalitetstid för dig med sonen.

Håller tummarna för att du får det jobb du vill ha.

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

phernilla
11/13/08, 7:14 PM
#10

Skulle vi lösa det så så skulle det bli tvärtom. Pappan skulle få ensamtid, men jag skulle ha honom all min lediga tid… Det är ju inte heller nån vidare bra lösning… Men inte för ensamtiden, utan för att det blir lika hattigt för honom iallafall. Det är lika hattigt på mina lediga dagar…

Det är ju dessutom så jag har honom nu. Han är hos pappan då jag jobbar o hos mig då jag är ledig (varannan vecka då)…

Har inte hört nåt om jobbet ännu, men dom sa ju Torsdag eller Fredag… :)

Denna kommentar har tagits bort.
AnnaLundin
11/13/08, 9:02 PM
#12

#10 - Nja, du får ha sonen all din lediga tid men du får också egentid de dagar du har arbetat….

Upp till toppen
Annons: