Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 1341 ggr
Elisabeth-J
2008-12-26 12:20

Tomten

Hur reagerade era små barn när Tomten kom?

Robin är stor så hans tro finns inte kvar, han var själv tomte i år :) När han var lien var han inte rädd för tomten men en av mina stora söner var jätterädd för honom.

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Annons:
AnnaLundin
2008-12-26 12:38
#1

Vi utgick litegrann från att våra barn skulle kunna vara rädda för tomten redan när de var små så vi har haft en specialvariant - mormor har "gått ut och rökt" och klätt om sig till tomte, knackat på och lämnat lite paket vid dörren. Sen har tomten skyndat vidare till alla andra barn som också måste hinnas med. Det har varit precis lagom mycket tomtekontakt för våra barn - ända tills i år när de avslöjade henne… Cool

Fast det roliga är att avslöjandet innebar bara att "det är inte riktiga tomten som kommer till oss utan mormor, hon har nog varit hos tomten och hämtat julklapparna"….

Mina barn är nästan 7, nästan 5 och 3½ år.

lisette
2008-12-26 13:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

loke, snart 2 år, var helt salig. han har tjatat och tjatat om tomten och när han väl fick syn på honom och TRÄFFA honom var han överlycklig.

men en kram, nej det fick han inte. sitta i knäet gick bra däremot.

hans kusin som är 7 visste direkt vem som var tomten, så han gick inte på det. =)

Morfen
2008-12-26 18:03
#3

Vi hade ingen tomte i år… vi fick ingen att ställa upp på det. Jag var lite orolig för att barnen som pratat om tomten i flera veckor skulle bli besvikna, men de hade fullt upp med alla paket.

Förra året så vann jag en tomte från ett köpcentrum som kom hem till oss på julafton i full mundering och med en medhjälpare. Det var så häftigt och han stannade i karaktär hela tiden och allt var som en enda levande teater. Inget slår det! Barnen blev inte alls rädda (då 2 & 3) bara väldigt förundrade och helt betagna i den fantastiska tomten. Mina barn talar även engelska och när det visade sig att denna tomten kom från Skottland så blev det än större succé. *minns allt med ett leende på läpparna*

Hannapanna
2008-12-26 21:31
#4

Elliot (7 månader) fick ögon som tennisbollar! Jag trodde ett tag att han skulle gallskrika.. Men så började han fnittra! Så de va ju bra! :D

Kimpa
2008-12-26 21:57
#5

Vi var hemma hos min mamma.
Vid 16-tiden gick vi ner till stallet för att fodra och i samband med det klädde mormor ut sig, medan jag skyndade upp till huset.
Från fönstret kunde vi se tomten kom gående med en lykta i hagen…
Spänningen var olidlig!
Men Kim som blir 4år i mars, var så modig att han öppnade dörren för tomten och satt sedan i pappas knä på golvet framför tomten när han läste upp julklapparna. Och han fick en kram varje gång det var en klapp till honom.
Robin, 2år, var däremot blyg för tomten i år. Inte förra året .
Men när hon sett brorsan ge tomten några kramar, vågade även hon gå fram och ge några kramar. Sen gick hon runt och fortsatte ge alla en kramSkrattande!

Upp till toppen
Annons: