Annons:
Etikett03-barn-1-3-år
Läst 5156 ggr
lisette
1/11/09, 6:25 PM

när förstår barn innebörden av tack och förlåt?

min son fyller två i mars. han säger tack när han får något. han har även börjat säga förlåt när han gör något fel.

förstår vad det betyder att säga tack?

jag tror inte han känner ångerkänslor när han slår någon, men han vet att man säger förlåt.

Annons:
Elisabeth-J
1/11/09, 9:02 PM
#1

Barn börjar förstå konsekvenserna av sina handlingar först i 3 års-åldern men det varierar också så en del förstår det tidigare och en del senare.

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

exitingsvillemo
1/12/09, 1:19 AM
#2

men att förstå konsekvenserna av ett handlande är ju inte samma sak som att förstå innebörden av handlandet…

Ett barn kan ju förstå tidigt at den (tex) åker in på sitt rum om h*n gör ngt fel (konsekvens) men för den delen kanske h*n inte har begrepp att känna ånger för sin handling.

Förlåt är ett ord som många använder "för ofta" tillslut vet barnet att man bara kn säga förlåt så är allt bra…

Att be om ursäkt ska man ju göra när man menar det och många ggr menar barnet inte att be om ursäkt. Förlåt är bara ett ord som får mamma och pappa lite gladare när man gjort ngt fel.

Detta har jag lärt mig den hårda vägen ;o) Min son säger förlåt innan jag ens har hunnit bli arg och 2 sekunder efter gör han om samma dumhet igen, vilket också följs av ett förlåt. Han har alltså inte förstått innerbörden av ordet.

Virrigt inlägg det blev, hoppas ni förstår hur jag tänker =)

MensMonstretAnfaller
3/22/09, 12:02 PM
#3

Min son vägrar säga förlåt för han vet att han gjort något dumt. Han kan pussa å blåsa om han råkar slå någon men inte förlåt, speciellt inte om han slåss med flit konstigt nog.

Jossan86
3/22/09, 12:45 PM
#4

Vår sons första ord var tack(kack ack) Tungan ute
Väluppfostrad liten herre, han sa det efter varje måltid och när han fått något, men så sa han nog bara för han hört oss säga så…
Det är lustigt vad de snappar upp allt de hör

Voix
3/22/09, 2:07 PM
#5

Jag är ju aldeles för ung för att ha ett eget barn med jag läste någon gång att det är viktigt att först och främst lära dem att tacka och be om förlåtelse. Så kommer förståelsen med tiden :)

elyse
3/22/09, 2:14 PM
#6

Vid två år börjar barn förstå konsekvenser av deras eget handlande, enligt utvecklingspsykologin. Innan dess kan de visst be om förlåtelse osv, men inte dra parallellen till vad som kräver ett förlåt. Att skämmas är ganska lätt om man samtidigt får en utskällning. Min erfarenhet är att små barn inte alls skäms om man löser situationen på ett lugnt sätt, talar om att "Nu gjorde det ont på Lisa. Ser du att hon gråter?" istället för "MEN VAD GJORDE DU NU? FYY!". Tror att det är lättare för barn att utveckla empati om de inte blir uppstressade av en arg vuxen och känner att de får tid på sig att t.ex. klappa och krama den de just slagit genom att de känner ett förtroende för pedagogen. Jag blir alltid så ledsen när äldre barn råkat göra fel och springer iväg när man vill lösa konflikten. De har tappat förtroende för vuxna! :( 

"Tack" är ett av de första orden barn brukar lära sig och det tar ett tag innan de förstår innebörden. Om man talar om betydelsen tidigt tror jag att de lättare kopplar samman händelse och "tacket".

Annons:
Upp till toppen
Annons: