Annons:
Etikett04-barn-3-5-år
Läst 6856 ggr
Sagakeramik
11/23/08, 11:28 AM

Matvägran

Hej

Är det någon som har något bra tips vid matvägran hos barn? Jag har testat allt nu känns det som. Vår son fyller strax tre år , äter som om han aldrig sett mat hos dagmamman men hemma knappt något alls:(

Jag har verkligen försökt med allt men inget funkar. Han får naturligtvis inget godis, kakor eller andra saker som kan förstöra matlusten.

/saga

Annons:
Elisabeth-J
11/23/08, 12:28 PM
#1

Gör lite roligt av maten, falukorv kan du trycka ut med pepparkaksformar, lägg upp grönsaker som en figur, klicka potatismos som en rallybana. Det är några tips och det finns så mycket man kan göra som ser roligt ut med maten så kanske det lockar din son. Men annars är det inte så mycket du kan göra, var glad ändå att han äter på dagarna, han äter mycket hos dagmamman men hur äter han på helgerna hemma?

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Biejvve
11/23/08, 9:22 PM
#2

Min son var inte heller intresserad av mat tidigare (varken hemma eller på en tidigare förskola) och han fick smaka på allt han kunde, smaka på frukter, grönsaker, kakor mm. Allt vi hade framför oss fick han av.

Sedan tyckte han att det var intressant att vara med och laga mat och där klickade det, han tyckte plösligt att maten var mycket mer intressant när han såg hur den lagades, smakade på det om det var klar mm. Han blev delaktig i att lägga riset i kastrullen, eller välja vilken sorts makaroner vi ska äta, vara med och dela gurka mm.

Hoppas att det hjälper…

En sista råd: Ta det mycket lugnt och tänk positivt om att han får i sig exakt det han behöver. Han känner av din vibration om du är orolig för honom ang maten.

Lycka till

Susanne
11/23/08, 10:54 PM
#3

Gör ingen stor sak av det, han kommer inte att svälta ihjäl.
Tvinga honom inte att äta, DET sätter spår.
Lägg yttepytte lite på hans tallrik, be honom sitta kvar till alla är klara (gäller ju hela familjen förstås).
Äter han så säg inget (äter han upp kan du ju fråga om han vill ha backning).
Äter han inget så säg inget.
Var cool, sitt inte och titta på honom eller hans tallrik, vänd fokus åt ett annat håll.
Kör t ex. bottennapp och toppennapp. Alla runt bordet berättar i tur och ordning om det sämsta och det bästa som hänt dem idag. När alla är klara kan man diskutera lite runt det.
Om ingen annan fokuserar på hans äta eller inte äta gör inte han det heller och för eller senare slinker det ner något.
Ta inte bort något från honom, fikar ni då fikar han också. Äter han bara den där ynka kakan till fikat på hela dagen så YES! skitbra, han fick i sig något den dagen.
Jag menar inte att han bara ska äta bullar och kakor men tänk till lite… vad spelar det för roll om han äter en kaka om dagen i en vecka eller två, vad är det absolut värsta som händer om han bara äter isglass en vecka?
Jag använde den modellen på mina stora tjejer och som minst åt tvåan bara smörgåsrån i tre dagar, sen ville hon ha mat.
Jag upprepar, gör ingen stor sak av det.

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

Sagakeramik
11/25/08, 12:31 PM
#4

Tack för tipsen och råden, jag ska testa dom:)

Upp till toppen
Annons: