Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 1141 ggr
johan
2008-12-06 21:19

Det var bättre förr

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Generellt sätt är jag för nya prylar och tycker oftast nytt är roligare och bättre. Men just vad gäller leksaker känns det som att det är precis tvärt om. 

De leksaker Meja leker mest och längst med är gamla klassiska leksaker från Brio och Fisher Price. Träklossar, ringar, saker att dra på. Retroklassikerna.

Även ny barn-tv tycker jag generellt är rätt kass, medan klassiker som Djungelboken fungerar förvånansvärt bra oavsett ålder nästan.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
Telefonkontakt
2008-12-06 22:45
#1

när det kommer till tv-program så håler jag med, det vr bättre förr! Jag är dock "bara" 20 och det jag såg på 90-talet var mycket bättre och vettigare än idag, fast då fanns det en del skit också.

Men leksaker vet jag inte..

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Elisabeth-J
2008-12-06 22:55
#2

Leksakerna var betydligt bättre förr! Nu är det mesta i plast och går lätt sönder så jag gillar Brios sortiment som fortfarande finns kvar här hemma, många barn har använt dom och fortsätter att gå i arv :)

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

johan
2008-12-06 23:09
#3

#2: Ja, Meja leker mest med Pernillas gamla leksaker från slutet av 70-talet.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Kimpa
2008-12-07 20:43
#4

Håller med på allt! Mina barn har många bilar, parkeringshus, gunghäst mm från att jag själv var liten. Inte för att jag är sååå gammal (-78:a), men de håller betydligt högre kvalite än dagens nya plastleksaker.

Vad gäller barnprogram tycker jag det är lite för mycket våld, pistoler osv. Trots att det är till för små barn.
De gjorde filmerna bättre förr. Kommer själv ihåg va man tyckte djungelboken, snövit mm disneyfilmer var spännande. Och det var inget våld där. Mycket lämnades åt sin egen fantasi.

Mina barn har nästan bara de gamla hederliga Disney klassikerna på film.

AnnaLundin
2008-12-07 23:01
#5

Det finns förvisso ganska mycket bra filmer för små barn, som är helt utan våld. Även barnprogram.

Vad gäller leksakskvalité så blir jag galen varje gång jag ska försöka köpa något till barnen för jag tycker att det bara finns skit och skräp. De gamla traditionella leksakerna - som i många fall fortfarande finns kvar - är ju i alla fall gjorda för att användas!

exitingsvillemo
2008-12-09 01:27
#6

Leksakerna nu är mkt skräp. Går sönder efter en dag osv.

Ang filmerna så gör ju Disney fortfarande bra filmer tycker jag. Så fort det dyker upp en ny, bara måste jag köpa den. Ja, jag älskar Disneyfilmer själv =)

Den stora favoriten just nu här hemma är Bilar. Både filmen och leksakerna

Annons:
LM
2008-12-09 21:59
#7

Måste bara inflika att jag också är ett Disneyfan, jag samlar på klassikerna, så fort den samlingen är full blir det Disney/pixar. Har sparat alla mina disney böcker från när jag var liten som jag tänkte att Viola ska få sen. Likaså novellsamlingar av HC Andersen, Tusen och en natt, Elsa BEskow böcker m.m. Jag hoppas att hon kommer uppskatta det sen! Det ska iaf bli jättekul när den tiden kommer då jag får läsa alla dessa spännande berättelser för henne.

När det gäller leksaker nu så har jag inte reflekterat så mycket kring det, mest över att de pekböcker man köper består av äldre telefonmodeller osv. i vårt fall skulle en mobiltelefon passa bättre :-)

Upp till toppen
Annons: