Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 2048 ggr
Telefonkontakt
1/18/09, 5:12 PM

Vägra äta mat

Min nästan 6 månaderflicka har nu börjat vägra att äta/dricka något som inte är frukt eller broccoli och bröstmjölk.

Häromdagen så började vi med välling och flickan vägrar ju som sagt flaska me ur mugg gick utmärkt att dricka. Men nu när hennes pappa har haft handom henne när jag inte varit hemma och hon har varit hungrig/mammig och velat ha bröstet så har han försökt att ge henne välling, men hon har vägrat, så han har gett henne fruktdrycker istället (från 4 månader). Så nu idag så skulle jag ge henne lite välling bara för att jag drack alkohol igår och inte ville amma henne (utpumpade var slut) och hon totalvägrade och bara skrek och skrek. Så jag tog en paus och provade igen, samma sak då också.. Och då satte jag henne i stolen vid bordet och gav henne en tesked fruktdryck, tror ni inte att ungen slurpar i sig piggt?

Jag antar att ungen vägrar för att hon nu vet att hon kan få sin vilja igenom.. Men hur ska jag göra för att få henne att vilja ta och äta annat nu? Hon älskar katrinplommon så jag gjorde lite välling och blandade i en liten klick plommon och det gick ganska bra att äta med tesked, flaskan var ingen ide att ens försöka eller med mugg. Provade också att ge broccoli och det var jätegott fortfarande. Och så hade jag vanlig välling också, men det åkte ut och storgrinade.

Vad kan kan göra? någon som har/har haft liknande problem? hur gör/gjorde ni? Hjälp Rynkar på näsan

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Annons:
Annette
1/18/09, 5:18 PM
#1

Jag antar att ungen vägrar för att hon nu vet att hon kan få sin vilja igenom.. Jag tror inte att så små barn fungerar så.

Telefonkontakt
1/18/09, 5:46 PM
#2

#1 nu så var inte det frågan, så vi hoppar över att disskutera sånt. jag behöver hjälp med att få min dotter att vilja äta annat än frukt, inte disskutera den saken.

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

DG
1/18/09, 5:59 PM
#3

Fortsätt att erbjuda maten, kanske varannan sked frukt och varannan nått annat.
Tyvärr så har jag inte så mycket mer att komma med då våran tjej slukar nästan allt.

Magda
1/18/09, 8:44 PM
#4

jag hade nog blandat i lite fruktdryck i vällingen och gett om hon gillar det.. är ju mkt bättre än att hon inte vill ha alls :)

vi har själv en 8mån som älskar sin bröstmjölk och helst inte vill ha annat.. men det är bara att prova och erbjuda.. vill hon inte så vill hon inte.. e

vi har fått rådet att ge vår bäb det han vill ha helt enkelt.. bättre att han bara äter avocado och bröstmjölk som e hans favvisar än att han inte äter alls..

ang  Amning och alkohol så tycker iaf jag att det är bättre att amma trots att man druckit lite än att barnet inte vill äta alls.. eftersom det ska rätt mkt alkohol till för att det ska påverka bröstmjölken efter vad jag förstått..

men ngt mer tips har jag nog inte.. mer än att hon säkert hellre äter vad ni äter än bebismat.. sån är iallafall vår son ;)

lycka till :)

Magda
1/18/09, 8:51 PM
#5

förresten, har ni provat hemmagjort rotselleri, potatis & morotspuré? om man blandar dem så blir det gott, ganska sött och smakrikt.. + massa smör i :) mkt morot i blir poppis hos bebbar som ofta gillar sött..

Elisabeth-J
1/19/09, 12:24 AM
#6

Självklart fredrar hon den goda fruktdrycken när hon blev erbjuden det när hon var hungrig istället för välling :) Prova babygröt och se om hon äter det, min son åt gröt stället för att dricka välling.

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Annons:
AnnaLundin
1/19/09, 1:01 AM
#7

Är det bara fruktdrycken som duger vid fler tillfällen så får du helt enkelt utnyttja drycken till att "fasa in" andra smaker med.

Jag har en dotter som tog många månader på sig att acceptera smakportionerna och då accepterades de endast om det även fanns en klick sylt av något slag på skeden. Det tog sen tid att fasa ut sylten också, men hon ÅT ju i alla fall. Och damen är idag 7 år och storätare….

Telefonkontakt
1/19/09, 1:05 AM
#8

så om jag uppfattar alla rätt, så ska jag allsåblanda i drycken i hennes mat..? det verkar ju funka någolunda när jag har provat

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

AnnaLundin
1/19/09, 1:28 AM
#9

om du inte får henne att ät på annat sätt, så är det ju en lösning….

Upp till toppen
Annons: