Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 1218 ggr
Villavagen
2008-12-08 18:55

Ovetande

Fick för några dagar sedan på föräldra samtalet höra att gymnastikläraren tyckte att min son var "lite klumpig" och kanske hade problem med motoriken. Jag pratade med Eriks läkare och hon skrev en remiss till fysio och ergoterapi där de kunde göra en bedömning av Eriks motorik. Jag talade efter det med en ortopist på St Eriks ögonklinik som förklarade att givetvis har Erik det svårare i gymnastiken pga sin nedsatta syn den påverkar också balans osv. Det känns hemskt för mig att jag inte riktigt tänkt på detta och meddelat skolan men han klarar sig ju lika bra som andra barn annars. Jag förstår nu varför han inte har velat lära sig cykla tex trots att han är åtta år. Kanske lika bra ändå att han inte cyklar för jag skulle inte vilja att han ger sig ut i trafiken i o m att han har svårt att avståndsbedöma osv. Jag har nog missat en hel del av informationen kring Eriks ögonsjukdom pga att vi bor på en liten ort och inte har några synteam på samma sätt som i Sverige. Jag är jätteglad att gymnastikläraren tog upp det här, för han får absolut inte bedömas och förväntas ha samma skicklighet som "vanliga" barn inom tex gymnastika områden. Å vad jag skulle vilja kunna krypa in i Eriks huvud och se hur han ser världen.

Annons:
kitty
2008-12-08 22:09
#1

men om du bor på en liten ort, så kan du fortfarande googla sjukdomen :) det gör jag med allt, läs på så mycket du kan. .

hoppas att det löser sig

kramar ifrån oss

CarolaCarro
2008-12-09 01:02
#2

Han skall väl visst bedömmas som alla andra?? Ett synfel gör inte att han är sämre än alla andra.. Har en 4årig kusin som är nästan blind… Han är med mig i skogen och kör häst..

exitingsvillemo
2008-12-09 01:11
#3

#2 men skulle du släppa din kusin ensam med häst och vagn? Tror inte det.

Det hon menade var nog att barnet inte kan få en rättvis bedömning om han är tvungen att prestera lika som de anra barnen, som INTE har problem med syn/motorik vad det nu kan vara.

Självklart ska barnen behandlas lika och det tror jag också mamman till barnet gör, behandlar honom som vilket barn som helst. Men som hon säger, att släppa iväg ett synskadat barn på cykel i trafiken är ju inte riktigt samma sak som om barnet haft bra syn

CarolaCarro
2008-12-09 03:33
#4

#3 Jo när han blivit äldre och har kraft skulle jag det lätt.. Hans ögonläkare har sagt att de skulle vara den perfekta sporten för denna kille.. Så varför skulle ja inte släppa han med häst och vagn?

exitingsvillemo
2008-12-09 13:25
#5

#4 att en blind människa kör häst och vagn är för mig samma sak, som att sätta en blind människa bakom ratten på en bil…

CarolaCarro
2008-12-09 14:10
#6

#5 Ja sa nästan blind…

Annons:
exitingsvillemo
2008-12-09 15:32
#7

Jaja, sak samma… Hursomhelst så kan man inte bedömma alla lika om dom har olika förutsättningar.

För att dra en paralell, du bedömmer inte en människa med ett ben i löpning på samma sätt som du bedömmer en människa med två ben!?!

AnnaLundin
2008-12-09 17:38
#8

Det jag kan tycka är att man kanske får lägga ner lite extra jobb på motoriken för pojken, om det nu är så att han verkar ha blivit "klumpig" pga att han ser dåligt.

Det handlar inte om att bedöma, utan snarare om att hitta vägar att kunna hjälpa.

Villavagen
2008-12-09 17:44
#9

Hej igen. Tack för kommentarerna. Jag behandlar absolut inte min son annorlunda, tvärtom, jag har nog inte riktigt förstått att han inte har riktigt samma förutsättningar. Jag menar om han tex deltar i ett bollspel, fotboll eller brännboll etc, så hinner han inte fokusera blicken på samma sätt som andra i ett snabbt spel. Han måste stanna upp vrida och vrida på huvudet och fokusera blicken, då har det hunnit hända mycket på planen under tiden. Jag har nog googlat på sjukdomen och fått veta en del men det är ändå inte samma sak som att få prata med någon som verkligen varit med om samma sak i det praktiska.

Villavagen
2008-12-09 19:01
#10

Han är ju inte klumpig för att han ser dåligt men balansen och grovmotoriken är påverkad pga av att han inte har samma djup- och samseénde som andra med "normal syn" och detta kan göra att han uppfattas som klumpig. Om han ska hoppa ner från någonting tex så har han svårt att avstånds bedöma. Visst ska vi försöka hjälpa honom, vi ska gå på fýsioterapi där de ska göra en bedömning och vi kanske kan få råd om saker vi kan öva på men han kommer ju aldrig att klara gymnastiken som de flesta andra och skall därför inte betygsättas som dem i detta ämne tycker jag.

CarolaCarro
2008-12-09 21:38
#11

#7 tror inte att ett barn med ett ben springer löpning..

exitingsvillemo
2008-12-09 23:18
#12

#9#10 precis det jag menade. Man kan inte kräva samma saker av alla barn om dom inte har samma förutsättningar, vilket ju inte din son har.

Jag håller helt med dig att han inte ska betygsättas inom samma krav som de andra barnen. Lycka till med din kille och hoppas att löser sig.

#11 det var en paralell som sagt. För att du skulle förstå varför inte alla kan bedömmas på samma vis.

CarolaCarro
2008-12-10 11:49
#13

#12 Men en jäkla dålig paralell en barn som går i "normal" klass bedöms alla lika

Annons:
MagicPaws
2008-12-10 12:09
#14

#13 Stämmer inte alls, min kille har en son på 7år med ADHD, han går i "normal" klass fast med eget schema och egna arbetssätt just för att han inte har samma förutsättningar som de andra. 

På mindre orter finns sällan möjlighet till specialklass för ett barn, det skulle nog inte funka heller skulle jag tro eftersom barnen behöver socialt umgänge med andra barn oxå för att utvecklas normalt, eller har jag fel?

//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

magma
2008-12-10 20:55
#15

#2:"Han skall väl visst bedömmas som alla andra?? Ett synfel gör inte att han är sämre än alla andra.."

Inte sämre! Annorlunda är inte detsamma som sämre.

#13: Det är en pedagogs plikt och arbetsuppgift att se varje barn som en indidvid- och ta tillvara på just individens unika egenskaper, olikheter och särart. Om jag inte missminner mig så finns det i Skolplanen att varje barn ska bemötas just på det sättet och inte bara som en i flocken, även om det uttrycks mer "akademiskt" än jag gör nu. Så för mig låter det väldigt rimligt att som förälder både ställa krav på personligt bemötande och förvänta mig att detta uppfylls. Varje barn måste ges rätt förutsättningar att klara skolan och uppgifterna det antas klara av! Det är vad som är den röda tråden- och när dessa förutsättningar ges individuellt anpassade… Då och först då så kan barnets prestation, inte barnet självt, bedömas rättvist.

Upp till toppen
Annons: