Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 1971 ggr
Tatsu
2008-12-12 23:27

Nattskräck?

Är det någon som har erfarenhet av ett barn som har eller har haft "nattskräck".
Jag vet inte om det kallas så men mitt barnbarn är nu fem år och vaknar ofta flera gånger på natten och är jätte ledsen eller skriker och det går inte att få "kontakt" med honom, det är precis som om han inte är riktigt vaken.
Jag sov där härom natten för jag var barnvakt, han gnydde ett tag och sedan var han ledsen, när jag gick in tände jag sänglampan ( han har även nattlampa efter golvet) och då satt han i sängen och grät men det gick inte att prata med honom. Sedan slänger han sig ner på kudden och fortsatte att sova.
Han är väldigt orolig på natten, sparkar i väggen och lever om.
Nu börjar den lilla bli likadan, hon tokskriker man får inte komma nära henne med napp eller händer hon bara slår och hoppar runt i sängen som en sprättbåge.
Jag lät henne vara och hon lugnade ner sig efter en liten stund och jag kunde ta henne i famn och vi gick och gjorde välling ,men det tog en och en halv timmer innan hon somnade igen.

Jag tror inte att min dotter har sovit en hel natt sedan hon fick barnen, det syns att hon är jätte trött.

Är det någon som har något tips vad de kan göra innan sänggående eller om det kan vara något annat som är fel, jag vill så gärna försöka hjälpa dem. De är super goa och glada barn dagtid fast den äldre har väl kommit i någon trotsålder och testar föräldrars tålamod, men det hör väl till åldern.
Deras mamma är ofta ensam hemma med barnen eftersom pappan jobbar borta under veckorna.

Hon har tagit upp det med BVC men inte fått något tips utan det växer bort säger de.

Annons:
exitingsvillemo
2008-12-13 02:56
#1

Vad säger pojken själv? Har han något minne av att han varit ledsen på natten? Dagen efter menar jag.

Går han över till mamma och pappa på nätterna när han vaknar?

Min pojk som är 4, drömmer mycket mardrömmarjust nu, men han gnyr och gråter lite i sömnen, blir aldrig panikslagen och okontaktbar.

Har det alltid varit så här, eller är det ngt som har blivit värre?

Tatsu
2008-12-13 10:21
#2

Det har tydligen varit så här jämt mer eller mindre och han vet ingenting om det dagen efter. Vi pratade lite allmänt med honom och om han sover gott i sin säng, lite om drömmar och mardrömmar men han tycker att han har sovit hela natten, ofta går han in till mamma och pappa på natten.

Villavagen
2008-12-13 18:30
#3

Vad jag har förstått kan nattskräck ta sig uttryck i många olika former. Min son har två ggr fått okontrollerbara ryckningar under natten men han var då kontaktbar och ville att jag skulle få rycknigarna att sluta, det var som någonsorts kramper. Det förklarade läkaren som nattskräck, det har inte hänt flera gånger när det hände var han fyra år. Däremot har båda mina söner perioder då dom är mera livliga på natten, pratar och kastar sig ibland. Framför allt min äldsta son har varit lite rädd vid sänggåendet vi löste det genom att båda barnen sover i samma rum. Jag trodde aldrig att det skulle gå eftersom jag trodde att dom bara skulle prata och börja leka men det har gått jättebra och jag tror att dom känner trygghet av varandra. Man kan vara så slut när man har små barn och tro att man aldrig mer ska få sova ordentligt men den tiden kommer fast det är en klen tröst när man är mitt i vakandet.

Upp till toppen
Annons: