Annons:
Etikett03-barn-1-3-år
Läst 4570 ggr
johan
2009-01-06 23:43

Byxblöja eller traditionell blöja?

Föredrar ni byxblöjor eller "vanliga" blöjor till era små barn? Varför tycker ni det ena är bättre än det andra?

Jag tycker en stor fördel så här i vintertid är att de traditionella blöjorna faktiskt kan bytas utan att man helt behöver ha av kläderna, det räcker med att dra ned overall och långkalsongerna.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
CarolaCarro
2009-01-07 00:22
#1

Föredrar byxblöja eftersom sonen inte gillar och lägga sej ned och få på sig en blöja.. Enklare och han är på bra humör om han får stå upp och sätta i benen i blöjan

AnnaLundin
2009-01-07 00:28
#2

Jag har använt både och. Tejpblöjor nattetid och byxblöjor på dagtid, när de varit så stora att de börjat gå.

FerretCrow
2009-01-07 01:05
#3

här används båda. tejp blöjja på natten och byxblöjja på dagen då min lille kille ålar sig så då han ligger ner, så då tycker jag det går snabbare att dra på byxblöjjor.

exitingsvillemo
2009-01-07 01:22
#4

Vi har använt båda, när sonen kom på hur man öppnar tejpblöjan så blev det byxblöja på heltid.

Telefonkontakt
2009-01-07 01:59
#5

Jag har ingen personlig på mitt barn erfarenhet av byxblöjor, men det är något som jag aldrig tänker använda.

Ett av argument är att det blir för bekvämt för barnet och högre risk att fördröja potträning.
Ett annat är att det är väldigt knöligt med dem när man ska ta av och på (erfarenhet från jobb på förskolor)
Det sista som faktiskt är starkast - de är mycket dyrare än vanliga.

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

magma
2009-01-07 02:28
#6

Vi använde byxblöjor just för att det skulle vara bekvämt och för att de oftare blev röda i sidorna av tejpblöjorna. Jag gick efter vad jag själv skulle föredra- om jag hoppade, kröp och sprang lika mycket som mina barn skulle jag vara gladare om jag kunde ha smidigare blöjor som tillät friare rörelser och var bekväma.

Barnet hålls ju lika torrt med bådadera, så personligen tror jag inte att avvänjningen tar längre tid enbart för att barnen har byxblöjor. Det hänger mer på individen och mognad än något annat. Sonen blev torr till 100% först när han var fem år, dottern blev torr både dag och natt redan när hon var 2 år.

Annons:
exitingsvillemo
2009-01-07 03:17
#7

#5 det argumentet köper jag inte riktigt, at det ar längre tid för dom att bli torr av tejpblöjor.

Båda sortern håller ju lika tätt. Nu finns det även blöjor med "wet-feel" som inte absorberar lika mycket vätska just för att det ska bli lite "otäckt" att kissa i blöjan och dessa blöjor är faktiskt byxblöjor.

Annette
2009-01-07 08:37
#8

Vi använde bara vanliga blöjor, tyckte det fungerade bra.

CarolaCarro
2009-01-07 09:52
#9

#5 på vilket sätt tar de längre tid och bli torr med hjälp av byxblöja??

Telefonkontakt
2009-01-07 10:09
#10

#9 Jag skrev att det KAN ta längre tid. Som jag skrev, de är så bekväma. Dessutom som reklamen på tv säger "känns precis som vanliga underbyxor". Barn är ju smarta, varför gåpå pottan när man kan ha den bekväma blöjan?

#7 det är mina erfarenhgeter och mina argument. man måste inte ha samma åsikter och erfarenheter.

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Annette
2009-01-07 10:48
#11

Jag tror inte barn vill ha blöja bara för det är bekvämt. När de är mogna för det blir de torra oavsett vilken blöjmodell som används.

magma
2009-01-07 12:46
#12

#10: mja, jo, jag förstår hur du menar. Men jag tror att det snarare är den blöta, kalla och nedkissade "obekvämligheten" som kan få igång motivationen att kissa på potta/toaletten, snarare än att blöjan är obekväm att röra sig i.

lisette
2009-01-07 19:38
#13

den enda gången jag köper byxblöja är när jag får rabattkupong från libero. sorligt men sant. tycker det är helt sjukt man få betala samma pris för ett mindre antal blöjor.

Annons:
johan
2009-01-07 22:37
#14

Får jag fråga hur ni hanterar en riktig nedbajsad byxblöja? Känns ju inte direkt som man vill dra ned den över benen. Klipper ni upp den?

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

DG
2009-01-07 22:45
#15

#14 Alla byxblöjor jag har köpt kan man riva av från sidorna. Behöver inte dra över benen alls.

Tycker det är bra med byxblöjor då barnet får mer frihet att röra sig.
Vi har byxblöjor på dagarna och vanloha på nätterna.

mattiz73
2009-01-07 23:01
#16

Vi använde oxå mest vanliga men det berodde mest på priset. Men visst hade vi byxblöja mycket i slutet!

Sonen började gå på pottan när han var 1 år och 2 månader och helt torr på dagarna blev han vid 2 år och 3 månader. Nattetid ca 1 år senare.

Jag tror det här med potträning är så individuellt! Jag köpte en potta som spelade när det kom vätska i den och det gillade sonen medans en kompis barn hatade den pottan. Jag köpte den mest för att jag hade gått in i en liten barnvagnsbutik och ställt typ 100 frågor om olika saker och sen vågade jag inte gå därifrån utan att ha köpt något. Men det var ett lyckat köp!

AnnaLundin
2009-01-07 23:19
#17

#14 - Som #15 skrev, man river sönder dem i sidorna när det är bajs i dem. De är ihopfogade där, så att det är lätt att dra isär dem - även för mig med mild reumatisk problematik…

johan
2009-01-07 23:21
#18

#15, #17: Där ser man. Vår dotter har precis börjat gå mycket själv, så just nu känns det nästa bra att det är mycket fluff baken så hon landar mjukt när hon sätter sig. :)

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

exitingsvillemo
2009-01-09 02:43
#19

#18 hihi jag minns när våran kille började gå. Nattblöjan var ju rätt tung och tjock på morgonen så han ställde sig upp och slängde sig ner på rumpan, ställde sig upp och slängde sig ner på rumpan.

#12 håller med. Därför är dom där Wet Feel blöjorna en bra idé dom kom med, som inte absorberar lika mycket.

En korrekt påsatt vanlig blöja är nog lika bekväm som en byxblöja.

Morfen
2009-01-13 10:20
#20

Jag tycker byxblöjorna sitter bättre och är mjuka och sköna över magen så jag har börjat med byxblöja så snart de växt i den minsta storleken.

Annons:
DG
2009-01-13 21:35
#21

Angående kommenten #10, Liberos vanliga blöjor och byxblöjor har ju exakt samma "innehåll", bara formen som skiljer, så då är det ju ingen skillnad mellan hur våt det känns.
Det är mer att tygblöjor hjälper barnen bli torra snabbare för dom känns våta på annat sätt.

Mohawk
2009-02-16 14:06
#22

Har använt snibb-blöjor och underbyxor hitintills, men funderar på att byta till byxbjöjor eftersom grabben inte vill ligga och bli bytt på så mycket längre. Praktiskt att ta med om man ska någonstans också.

Gullan402
2009-02-16 15:51
#23

Använde både och när barnen var i blöjåldern. Pappa föredrog byxblöja när barnen blev lite större. Han hade himla problem med att få tejpblöjan att sitta riktigt när barnen snurrade runt på skötbordet. Jag har oftast bytt på barnen i knät och tycker inte skillnaden är så stor. Däremot om vi var i stan vintertid med overaller etc så hade vi alltid vanliga blöjor just för att slippa ta av alla kläder.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Upp till toppen
Annons: