Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 1410 ggr
kitty
12/22/08, 12:05 PM

dubbelföräldrapeng?

jag udnrar om både mamman och pappan kan ta ut föräldrapeng för samma månad?

Annons:
exitingsvillemo
12/22/08, 12:28 PM
#1

nej. Endast en av er kan vara föräldraledig.

kitty
12/22/08, 12:53 PM
#2

ok, misstänkte det.

AnnaLundin
12/22/08, 8:06 PM
#3

Det är bara precis efter barnets födelse som båda kan ta ut fp samtidigt, de s.k 10 pappadagarna

OM man har mer än ett barn så kan föräldrarna vara hemma samtidigt, förutsatt att man tar av dagarna för olika barn.

johan
12/22/08, 9:18 PM
#4

Tänk på att de första 10 pappadagarna kan plockas ut på deltid, så pappan kan alltså vara hemma i fyra veckor, men halva dagar.

Eftersom man som pappa inte kan göra så där supermycket nytta med barnet i början önskar jag att jag hade gjort så för att kunna avlasta mer på andra sätt, t ex gå ut med barnet på eftermiddagen så mamman fick vila mer, fixa lunch och andra vardagssaker som blev svårt när man jobbade heltid.

Bara ett tips… (På tal om saker jag hade gjort annorlunda om jag kunde göra om allt igen.)

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

exitingsvillemo
12/25/08, 1:25 AM
#5

#3 Ja just det, dom glömde jag bort.

#4 Får man göra så? Det visste jag inte om. FK är verkligen skitdålig på att informeraSkrikandes

magma
12/25/08, 2:15 PM
#6

Nja… det beror på skulle jag vilja säga. Innan barnet fyllt ett år så har man rätt till föräldraledighet utan att använda en enda föräldradag om man nu vill eller har den ekonomiska möjligheten.

Efter ett år så måste man ta ut 5 dagar/vecka om man inte vill sänka eller bli av med sin sjukpenninggrundade inkomst, dvs bli av med/sänka sin sjukpenning.

Jag jobbar deltid och har en man med 3-skift heltid- vilket innebär att han ibland är långledig med 8 eller ibland 9 dagar i sträck, däremellan har han 2-4 dagar ledigt då och då. Vi skulle ha haft möjlighet att jag tog ut föräldradagar under hans lediga perioder (eller bara de dagar han är ledig) och så skulle han ha kunnat ta ut föräldraledighet de dagar han arbetade. (Nu menar jag under den tid barnen var riktigt små och jag var helt föräldraledig från mitt jobb.)

Så visst kan man vara lediga samtidigt! Så länge den förälder som är helt föräldraledig från sitt arbete tar ut föräldradagar på andra datum än den andre föräldern. Om jag skulle söka ledigt från mitt jobb från t.ex 1 januari t.o.m 1 augusti, så behöver jag inte under den tiden ta ut f-ledigt på varje datum jag skulle ha jobbat, utan det är ju en sammanhängande period.

Annons:
AnnaLundin
12/25/08, 6:08 PM
#7

#6 - man kan vara lediga samtidigt, men båda föräldrarna kan inte ta ut föräldrapenning för samma dagar.

exitingsvillemo
12/26/08, 1:42 AM
#8

#6 självfallet kan man göra så, så har väl vi också gjort ngngång, men du kan inte ta ut föräldrapenning samtidigt som din sambo/make.

Jag antar att det var frågan, om båda kunde ta ut föräldrapenning?

magma
12/26/08, 4:13 PM
#9

Frågan i #0 var för "samma månad", så jag försökte bara beskriva hur vi ibland löste det om vi ville vara lediga samtidigt.

kitty
1/5/09, 3:39 PM
#10

ok, vi har löst det hela nu :)

tack för era svar

Upp till toppen
Annons: